"Kifogástalan a világítás" - Déborah Révy színésznő

  • - kg -
  • 2013. július 24.

Film

Magas művészet vagy nettó pornográfia, ez a nagy kérdés a nemrég bemutatott Q - Érzékek birodalma című film kapcsán. Déborah Révy, a film főszereplője Budapesten járt, hogy tisztázza a tisztázandókat.
false

 

Fotó: Németh Dániel

Magyar Narancs: Tudta, hogy élesben kell szexelnie, amikor megpályázta a szerepet?

Déborah Révy: A kezdetektől tudtam, mit kell tennem, a legutolsó mozzanatig. Gyönyörű szexjelenetek voltak.

MN: Mitől gyönyörűek és nem pusztán pornográfok?

DR: Mert oda volt írva, hogy az a lány, aki mindezeket a dolgokat műveli, közben a gyásztól szenved. A szexet használja a túlélésért.

MN: Megterhelő volt a kamerák előtt csinálni?

DR: Nem próbáltunk előtte, mindent a kamerák előtt csináltam először. Úgy mentem bele, hogy sima ügy lesz. Ha az volt a forgatókönyvben, hogy ki kell vernem valakinek, gondoltam, ez menni fog, hiszen csináltam már ilyet privátban. Ha orális szex, hát legyen, olyat is csináltam már. Ugyanez állt a többi jelenetre is. A színészek közt nem volt félreértés; szerepet alakítottunk, része volt a szex is. Ha kivertem valakinek, azt a szerep kívánta meg. Azzal azonban nem számoltam, milyen erős koncentrációt igényel, hogy ne essek ki a szerepből. Mert ha nincs érzelem, elpornósodik a jelenet.

MN: Mégis sokan pornót kiáltanak.

DR: Nem, nem, ez nem pornó. Aki nem lát mást, csak a szexet, az nem látja a lényeget, az érzelmi mélységeket. A pornó alapesetben nem több pina és fasz találkozásánál. Tudja, hogy van ez. De a mi filmünkben nemcsak ez van, hanem érzelmek is. Egyébként meg genitáliák nélkül is simán lehet valami pornó. A lényegi kérdés: van-e emberség a jelenetben? De tudom, hogy mindig lesznek olyanok, akik pornót kiáltanak, ha például egy szopást látnak közelről, élesben. A pornóban nincs színészet, nem lehet kötődni a szereplőkhöz. Nálunk lehet. Mások szerint a pornót és az erotikus filmet egy dolog választja el: a világítás. Nálunk kifogástalan a világítás.

MN: Voltak technikai nehézségek a szexjelenetek forgatásakor?

DR: A nőkkel könnyebb volt, mert a férfiaknak néha problémáik akadtak a kamera előtt. Egyikük sem pornószínész, nem mindig tudták produkálni, amit megkívánt tőlük a forgatókönyv. És ha nem ment, azt nem vette könnyen az a nagy egójuk.

Déborah Révy a filmben

Déborah Révy a filmben

 

MN: Korábban milyen munkái voltak?

DR: Készültek rólam erotikus fotók. Művészi képek voltak. És szerepeltem Mélanie Laurent rövidfilmjében is, melyet az X-femmes sorozat számára készített. Nők rendeztek nőknek szóló és nőkről szóló erotikus kisfilmeket. A kamerák előtt itt voltam először meztelen.

MN: A fotók hol jelentek meg?

DR: Egy fotós készítette, de végül nem jelentek meg sehol. Kellett a pénz. Meg szerettem volna már levetkőzni a meztelenséghez kötődő félelmemet.

MN: A Q óta milyen szerepeket kap?

DR: Semmilyeneket. A szereposztók szerint túl sok vagyok. Kivetett magából a francia filmipar. Most egy lemezen dolgozom. Énekesnő is vagyok.

 

A Q - Érzékek birodalma című filmről írt kritikánk itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.