Lemez

The National: Trouble Will Find Me

Film

A két testvérpárt is a soraiban tudó The National a türelmesen építkező zenekarok iskolapéldája. Első három lemezük szinte egyáltalán nem fogyott, a negyedikből már elment egy kicsi, a három évvel ezelőtti High Violet pedig egyszer csak az elitbe repítette őket. Ami nem is csoda, hiszen az lett az eddigi legjobb lemezük olyan megunhatatlan dalokkal, mint az Anyone's Ghost vagy a Bloodbuzz Ohio.

A tesók és Matt Berninger frontember a Szigetet is érintő turnéjukat követően pihentek egyet, majd előbb kampányoltak egy nagyot Barack Obama újraválasztásáért, aztán elkészítették a hatodik lemezüket.

A Trouble Will Find Me vendéglistája ígéretes: itt van többek között St. Vincent, Sufjan Stevens, Sharon Van Etten, valamint Richard Reed Perry az Arcade Fire-ből - valószínűleg neki is köszönhető, hogy a Sea Of Love hangulata jelentős mértékben az ő zenekarát idézi. Ami már jelzi, hogy a National egyre jobban távolodik a Joy Divisiontől - a dalokra és az énekstílusra sok esetben inkább magasztos hangvétel jellemző. Azért Ian Curtisék még ott lebegnek a Demons énektémájában és a Graceless sodró lendületű basszusfutamában is, de ennél több pastiche-sel nem lehet vádolni az indie demokratákat. Ráadásul sokkal őszintébbek a szövegek, lásd pl. a Don't Swallow The Cap sorait: "Ha sírni akarsz látni, csak játszd le nekem a Let It Be-t vagy a Nevermindot". Összességében a Trouble... egy hajszállal a High Violet alatt marad, pozitív hangvétele viszont dicséretes - nem lehet nagy baj, ha már ők is azt éneklik, hogy "élve jutunk a mennyországba".

4AD/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.