Lemez

The National: Trouble Will Find Me

Film

A két testvérpárt is a soraiban tudó The National a türelmesen építkező zenekarok iskolapéldája. Első három lemezük szinte egyáltalán nem fogyott, a negyedikből már elment egy kicsi, a három évvel ezelőtti High Violet pedig egyszer csak az elitbe repítette őket. Ami nem is csoda, hiszen az lett az eddigi legjobb lemezük olyan megunhatatlan dalokkal, mint az Anyone's Ghost vagy a Bloodbuzz Ohio.

A tesók és Matt Berninger frontember a Szigetet is érintő turnéjukat követően pihentek egyet, majd előbb kampányoltak egy nagyot Barack Obama újraválasztásáért, aztán elkészítették a hatodik lemezüket.

A Trouble Will Find Me vendéglistája ígéretes: itt van többek között St. Vincent, Sufjan Stevens, Sharon Van Etten, valamint Richard Reed Perry az Arcade Fire-ből - valószínűleg neki is köszönhető, hogy a Sea Of Love hangulata jelentős mértékben az ő zenekarát idézi. Ami már jelzi, hogy a National egyre jobban távolodik a Joy Divisiontől - a dalokra és az énekstílusra sok esetben inkább magasztos hangvétel jellemző. Azért Ian Curtisék még ott lebegnek a Demons énektémájában és a Graceless sodró lendületű basszusfutamában is, de ennél több pastiche-sel nem lehet vádolni az indie demokratákat. Ráadásul sokkal őszintébbek a szövegek, lásd pl. a Don't Swallow The Cap sorait: "Ha sírni akarsz látni, csak játszd le nekem a Let It Be-t vagy a Nevermindot". Összességében a Trouble... egy hajszállal a High Violet alatt marad, pozitív hangvétele viszont dicséretes - nem lehet nagy baj, ha már ők is azt éneklik, hogy "élve jutunk a mennyországba".

4AD/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.