Lemez

The National: Trouble Will Find Me

Film

A két testvérpárt is a soraiban tudó The National a türelmesen építkező zenekarok iskolapéldája. Első három lemezük szinte egyáltalán nem fogyott, a negyedikből már elment egy kicsi, a három évvel ezelőtti High Violet pedig egyszer csak az elitbe repítette őket. Ami nem is csoda, hiszen az lett az eddigi legjobb lemezük olyan megunhatatlan dalokkal, mint az Anyone's Ghost vagy a Bloodbuzz Ohio.

A tesók és Matt Berninger frontember a Szigetet is érintő turnéjukat követően pihentek egyet, majd előbb kampányoltak egy nagyot Barack Obama újraválasztásáért, aztán elkészítették a hatodik lemezüket.

A Trouble Will Find Me vendéglistája ígéretes: itt van többek között St. Vincent, Sufjan Stevens, Sharon Van Etten, valamint Richard Reed Perry az Arcade Fire-ből - valószínűleg neki is köszönhető, hogy a Sea Of Love hangulata jelentős mértékben az ő zenekarát idézi. Ami már jelzi, hogy a National egyre jobban távolodik a Joy Divisiontől - a dalokra és az énekstílusra sok esetben inkább magasztos hangvétel jellemző. Azért Ian Curtisék még ott lebegnek a Demons énektémájában és a Graceless sodró lendületű basszusfutamában is, de ennél több pastiche-sel nem lehet vádolni az indie demokratákat. Ráadásul sokkal őszintébbek a szövegek, lásd pl. a Don't Swallow The Cap sorait: "Ha sírni akarsz látni, csak játszd le nekem a Let It Be-t vagy a Nevermindot". Összességében a Trouble... egy hajszállal a High Violet alatt marad, pozitív hangvétele viszont dicséretes - nem lehet nagy baj, ha már ők is azt éneklik, hogy "élve jutunk a mennyországba".

4AD/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.