Digitális Fidesz-mozi

Film

Artmozik digitalizációját segítő pályázatot hirdetett augusztus 12-én az Emberi Erőforrások Minisztériuma, amely minden valószínűség szerint – a legtöbb helyen természetesen kormánypárti – az önkormányzatok által fenntartott moziknak kedvez.

Digitális átállás dúl az országban: a hagyományos, analóg földfelszíni műsorterjesztés helyébe korszerűbb, jobb kép- és hangminőséget és több ingyenesen fogható csatornát jelentő digitális műsorszórás lép. A csapból is ez folyik, a háztartások képben vannak, s akkor a mozikról még nem is beszéltünk. Hiába, az idő elérkezett.

false

Lehetne jó hír a – körülbelül hat éve indult – digitalizáció a mozisok számára, s persze az is, másrészt viszont csak a baj van vele. Nem olcsó játékról van szó ugyanis, a körülmények pedig sürgetőek, hiszen lassan alig akad olyan film, amit ne DCI (digitális) kópián hoznának a forgalmazók. Forrásunk szerint ma az arttermek 50 százaléka digitalizált.

Immár harmadik éve szinte változtatás nélkül, copy-paste technikával hirdetik meg az artmozik digitalizációjáról szóló pályázatot, segítve ezzel a „versenyképességet”, vagyis a fennmaradást. A helyzet idén sem változott: 100 milliós keretből maximum 12,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyerhet egy-egy intézmény. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma az artmozik hagyományos filmtekercsről a digitális vetítésre és a térhatású 3D technológiára való átállását támogatja, ám – s itt jön a csavar – csak abban az esetben, ha önkormányzati tulajdonban lévő vagy önkormányzati támogatóval rendelkező moziról van szó. Továbbá ha legfeljebb öt terme van, nem rendelkezik érvényes, úgynevezett virtuális kópiadíj-megállapodással és legalább 25 százalékos önrészt vállal, de nem a fenntartóként szolgáló mozi, hanem az önkormányzat maga.

A képlet egyszerű, a nyerteseknek pedig vállalniuk kell, hogy a fejleszteni kívánt mozitermet két éven keresztül „art”-teremként működtetik. Ez éppenséggel nem is tűnik teljesíthetetlennek, ha nem tudnánk, hogy az artfilm forgalmazóit épp a kutya sem támogatja, ősztől pedig jelentős visszaesés várható a filmek számát illetően, vagyis akár még ez a kis kitétel is okozhat problémát.

Egyszerűnek és ártatlannak tűnő, de azért kacifántos pályázatról van szó, amelynek bizonyos részei magától értetődőek, míg például a 3D technika és az artmozi fogalma konkrétan ütik egymást, a kettőnek együtt nem sok értelme van, mert ha jól utánagondolunk, kifejezetten artkategóriás 3D-s film az elmúlt évekből csupán Wim Wenders 2011-es, Pina Bauschról szóló táncfilmje volt, az is csak fesztiválvetítés formájában, limitált szériát futott a budapesti Corvin moziban. Akadnak persze más értelmezések is, a rendelet 3D-s vonatkozásai előzékenyen lehetőséget adnak a kreatív interpretációra.

Ám ez még mindig a kisebbik probléma, a nagyobbik abból a kérdésből fakad, hogy akkor tulajdonképpen ki is pályázhat korszerűsítés végett. Elkezdhetnénk tételesen felsorolni, mely mozik lehetnek pályázatképesek, és ez a lista legalább olyan hosszú lenne, mint azon artmozik sora, amelyek kiszorultak a húsos fazékért sorban állók közül.

Nagyon úgy tűnik, hogy ezúttal a vidéki mozik lehetnek a nyertesek. A debreceni Apolló mozi például kifejezetten örül a kiírásnak, és természetesen, ha minden igaz, él is majd a lehetőséggel, bár a cikk készítésekor a virágkarnevál olyan szinten lekötötte a város valamennyi emberét, hogy holmi digitalizációs hűhóval majd csak a virágba borulás után tudnak érdemben foglalkozni. Ehhez képest a fővárosi artmozik már a kiírásnak is igazi vesztesei, hiszen nem akad egyetlen olyan mozi, amely megfelelne a feltételeknek. Bár a Budapest Film Zrt. által fenntartott Művész, Puskin vagy Toldi jó eséllyel indulhatna, kérdésünkre Körösvölgyi Zoltán, a Budapest Film Zrt. cégvezetője elmondta, már tavaly sem tudtak pályázni. 2011-ben két terem digitalizációjára nyertek támogatást, ezért egy európai uniós direktíva miatt (36 hónap leforgása alatt egy mozi maximum 200 ezer eurós támogatást kaphat) a Budapest Film által üzemeltetett intézmények ismét kiszorultak a pályázók táborából. Ezért vált szükségessé más források – részben EU-s pályázatok – segítségével megoldani a digitalizálást.

Elméletileg a pályázati kiírás azoknak kedvez, akik csak egy-egy mozit üzemeltetnek. Ilyen lehetne a húsz éve alakult Cirko Film – Másképp Alapítvány budapesti mozija, a Cirko-Gejzír, de mivel nem kötődik az önkormányzathoz, így ehhez hasonló pályázaton soha nem indulhat, akárcsak mondjuk a Vörösmarty mozi. Bár a Cirkót évről évre nehezen érintette, hogy kiszorul a pályázati kiírásból, sürgető volt a fejlesztésre való igény, így más úton, EU-s pályázatokból és hazai civil támogatásokból végül – 15 millió forintos beruházással – sikerült minden nehézség ellenére digitalizálni az egyik vetítőt – mondta el a Narancsnak Garancsi Ágnes, a mozi vezetője.

Nincs ilyen szerencséje a Vörösmarty mozinak, amely a normatív és az artfilmforgalmazás támogatásának megszűnése óta gyakorlatilag csak vegetál. Feldmájer Sándor, a mozi vezetője szerint a „nyomorgó artmozinak” nincs esélye a digitalizálásra, elképzelése sincs, mi lesz a Vörösmartyval. De a legvalószínűbb – mivel a fővárosnak mindegy, van-e Vörösmarty mozi vagy nincs –, hogy előbb vagy utóbb (inkább előbb, mint utóbb), ez a mozi is lehúzhatja a redőnyt.

A 35 milliméteres celluloidkópia „kihalásával” a modernizáció elkerülhetetlen, ez tény. Miként az is, hogy a biztos hátterű önkormányzatok támogatását élvező artmozik ezúttal örülhetnek, a többi kisebb-nagyobb mozival meg majdcsak történik valami.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.