Tarr szíve, grúzok diadala

  • Buslig Eszter
  • 2013. augusztus 26.

Film

Véget ért a 19. Szarajevói Filmfesztivál. Gyorsmérleg az egyre nemzetközibb mustráról.

Az Oscar-díjas Danis Tanović filmjével (Epizód egy vasgyűjtő életéből) nyitott és grúz győzelemmel zárult az idei mustra; Tanović, a Senkiföldje Franciaországba tévedt (interjúnk vele itt) rendezője kettős szerepben mutatkozott a fesztiválon: nemcsak mint alkotó, hanem mint zsűrielnök is tiszteletét tette.

Számos kimagasló alkotást maga mögé utasítva végül a grúz alkotópáros, Nana Ekvtimishvili  és Simon Gross filmje, az In Bloom (Virágzásban) vitte el a legjobb versenyfilmnek járó Szarajevó Szíve díjat. A függetlenséggel még csak ismerkedő Grúziában játszódó történet színészi frontokon is tarolt: a két női főszereplő a legjobb női alakítás díját is elnyerte. A legjobb férfi színész díját Bogdan Diklićnek ítélte a zsűri, az Obrana i Zastita (Védelem és polgárvédelem) című filmben nyújtott alakításáért.

false

Tarr Béla sem távozott üres kézzel a fesztiválról: a filmkészítéssel egy életre felhagyott művésznek – új film híján – a „Szarajevó Tiszteletbeli Szíve díjat” (Honorary Heart of Sarajevo Award) adományozták a szervezők. A 2005 óta létező díjat azok kaphatják meg, akik kimagasló szerepet töltöttek be a filmművészet fellendítésében, és akik jelentősen hozzájárulnak a délkelet-európai filmipar fejlődéséhez. A felsorolt kritériumoknak Tarr Béla messzemenően eleget is tett, már csak azért is, mert nemrégiben filmakadémiát alapított Szarajevóban. A Tarr-féle Film Factory mesterképzésein olyan hétpróbás filmesek okítanak, mint Tarr hajdani imitátora, Gus van Sant, vagy Jim Jarmusch, Tilda Swinton és Agnieszka Holland.

Tarr mellett más hazai érdekeltségek is szerepeltek a fesztiválon. Míg a tehetséggondozó program Sarajevo City of Film elnevezésű díját Grosan Cristina és Nedeczky Dóra alkotása, a Tengerparti vakáció című kisfilm nyerte, a világ első női rabbijáról szóló Reginát (Groó Diana filmje) és a Valaki vacsorára című kisfilmet (rendezte Dési András György és Móray Gábor) is sikerrel vetítették, valamint díjazták Hörcher Gábor Roma Rally című filmjét is.

Bár a  fesztiváligazgató nem győzte hangsúlyozni, hogy idén 20 százalékkal csökkentették az állami támogatást, azért több cannes-i díjas alkotás is eljutott a fesztiválra. Vetítették  a kínai Jia Zhangke A bűn érintése (A Touch of Sin) című filmjét és az Adél életét is, melyet a Spielberg által vezetett cannes-i zsűri az idei mezőny legjobbjának kiáltott ki. A tunéziai–francia Abdellatif Kechich egy leszbikus szerelem közvetlen-kendőzetlen bemutatásával nyerte el Spielbergék és a szarajevóiak tetszését.

Templom a dombon – A közönség kedvence

Bár a boszniai konfliktus talán kevesebbszer köszönt vissza az idei filmekben, mint korábban, ám így is állandó hivatkozási pont maradt. A fesztivál központja csak pár lépésnyire található attól a helyszíntől, ahol 1992 elején egy szerb lakodalmas menet a szarajevói muszlim negyed közepén álló pravoszláv templomnál muzulmánokkal keveredett szóváltásba. A vita a vőlegény édesapjának megölésével és a háború kitörésével végződött. Nem messze az incidens helyszínétől 3000 ember többperces állótapssal köszöntötte Srđan Golubović Templom a dombon (Circles) című alkotását. A soknemzetiségű Trebinjében három szerb katona rátámad egy békés muszlim boltosra. A katonák közül egyedül Marko avatkozik közbe, ám hiába menti meg az árus életét, tettének súlyos következményei lesznek. A filmet szeptember 18-án a miskolci Jameson CineFest Filmfesztiválon mutatják be, a rendező jelenlétében.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.