Tarr szíve, grúzok diadala

  • Buslig Eszter
  • 2013. augusztus 26.

Film

Véget ért a 19. Szarajevói Filmfesztivál. Gyorsmérleg az egyre nemzetközibb mustráról.

Az Oscar-díjas Danis Tanović filmjével (Epizód egy vasgyűjtő életéből) nyitott és grúz győzelemmel zárult az idei mustra; Tanović, a Senkiföldje Franciaországba tévedt (interjúnk vele itt) rendezője kettős szerepben mutatkozott a fesztiválon: nemcsak mint alkotó, hanem mint zsűrielnök is tiszteletét tette.

Számos kimagasló alkotást maga mögé utasítva végül a grúz alkotópáros, Nana Ekvtimishvili  és Simon Gross filmje, az In Bloom (Virágzásban) vitte el a legjobb versenyfilmnek járó Szarajevó Szíve díjat. A függetlenséggel még csak ismerkedő Grúziában játszódó történet színészi frontokon is tarolt: a két női főszereplő a legjobb női alakítás díját is elnyerte. A legjobb férfi színész díját Bogdan Diklićnek ítélte a zsűri, az Obrana i Zastita (Védelem és polgárvédelem) című filmben nyújtott alakításáért.

false

Tarr Béla sem távozott üres kézzel a fesztiválról: a filmkészítéssel egy életre felhagyott művésznek – új film híján – a „Szarajevó Tiszteletbeli Szíve díjat” (Honorary Heart of Sarajevo Award) adományozták a szervezők. A 2005 óta létező díjat azok kaphatják meg, akik kimagasló szerepet töltöttek be a filmművészet fellendítésében, és akik jelentősen hozzájárulnak a délkelet-európai filmipar fejlődéséhez. A felsorolt kritériumoknak Tarr Béla messzemenően eleget is tett, már csak azért is, mert nemrégiben filmakadémiát alapított Szarajevóban. A Tarr-féle Film Factory mesterképzésein olyan hétpróbás filmesek okítanak, mint Tarr hajdani imitátora, Gus van Sant, vagy Jim Jarmusch, Tilda Swinton és Agnieszka Holland.

Tarr mellett más hazai érdekeltségek is szerepeltek a fesztiválon. Míg a tehetséggondozó program Sarajevo City of Film elnevezésű díját Grosan Cristina és Nedeczky Dóra alkotása, a Tengerparti vakáció című kisfilm nyerte, a világ első női rabbijáról szóló Reginát (Groó Diana filmje) és a Valaki vacsorára című kisfilmet (rendezte Dési András György és Móray Gábor) is sikerrel vetítették, valamint díjazták Hörcher Gábor Roma Rally című filmjét is.

Bár a  fesztiváligazgató nem győzte hangsúlyozni, hogy idén 20 százalékkal csökkentették az állami támogatást, azért több cannes-i díjas alkotás is eljutott a fesztiválra. Vetítették  a kínai Jia Zhangke A bűn érintése (A Touch of Sin) című filmjét és az Adél életét is, melyet a Spielberg által vezetett cannes-i zsűri az idei mezőny legjobbjának kiáltott ki. A tunéziai–francia Abdellatif Kechich egy leszbikus szerelem közvetlen-kendőzetlen bemutatásával nyerte el Spielbergék és a szarajevóiak tetszését.

Templom a dombon – A közönség kedvence

Bár a boszniai konfliktus talán kevesebbszer köszönt vissza az idei filmekben, mint korábban, ám így is állandó hivatkozási pont maradt. A fesztivál központja csak pár lépésnyire található attól a helyszíntől, ahol 1992 elején egy szerb lakodalmas menet a szarajevói muszlim negyed közepén álló pravoszláv templomnál muzulmánokkal keveredett szóváltásba. A vita a vőlegény édesapjának megölésével és a háború kitörésével végződött. Nem messze az incidens helyszínétől 3000 ember többperces állótapssal köszöntötte Srđan Golubović Templom a dombon (Circles) című alkotását. A soknemzetiségű Trebinjében három szerb katona rátámad egy békés muszlim boltosra. A katonák közül egyedül Marko avatkozik közbe, ám hiába menti meg az árus életét, tettének súlyos következményei lesznek. A filmet szeptember 18-án a miskolci Jameson CineFest Filmfesztiválon mutatják be, a rendező jelenlétében.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.