Tarr szíve, grúzok diadala

  • Buslig Eszter
  • 2013. augusztus 26.

Film

Véget ért a 19. Szarajevói Filmfesztivál. Gyorsmérleg az egyre nemzetközibb mustráról.

Az Oscar-díjas Danis Tanović filmjével (Epizód egy vasgyűjtő életéből) nyitott és grúz győzelemmel zárult az idei mustra; Tanović, a Senkiföldje Franciaországba tévedt (interjúnk vele itt) rendezője kettős szerepben mutatkozott a fesztiválon: nemcsak mint alkotó, hanem mint zsűrielnök is tiszteletét tette.

Számos kimagasló alkotást maga mögé utasítva végül a grúz alkotópáros, Nana Ekvtimishvili  és Simon Gross filmje, az In Bloom (Virágzásban) vitte el a legjobb versenyfilmnek járó Szarajevó Szíve díjat. A függetlenséggel még csak ismerkedő Grúziában játszódó történet színészi frontokon is tarolt: a két női főszereplő a legjobb női alakítás díját is elnyerte. A legjobb férfi színész díját Bogdan Diklićnek ítélte a zsűri, az Obrana i Zastita (Védelem és polgárvédelem) című filmben nyújtott alakításáért.

false

Tarr Béla sem távozott üres kézzel a fesztiválról: a filmkészítéssel egy életre felhagyott művésznek – új film híján – a „Szarajevó Tiszteletbeli Szíve díjat” (Honorary Heart of Sarajevo Award) adományozták a szervezők. A 2005 óta létező díjat azok kaphatják meg, akik kimagasló szerepet töltöttek be a filmművészet fellendítésében, és akik jelentősen hozzájárulnak a délkelet-európai filmipar fejlődéséhez. A felsorolt kritériumoknak Tarr Béla messzemenően eleget is tett, már csak azért is, mert nemrégiben filmakadémiát alapított Szarajevóban. A Tarr-féle Film Factory mesterképzésein olyan hétpróbás filmesek okítanak, mint Tarr hajdani imitátora, Gus van Sant, vagy Jim Jarmusch, Tilda Swinton és Agnieszka Holland.

Tarr mellett más hazai érdekeltségek is szerepeltek a fesztiválon. Míg a tehetséggondozó program Sarajevo City of Film elnevezésű díját Grosan Cristina és Nedeczky Dóra alkotása, a Tengerparti vakáció című kisfilm nyerte, a világ első női rabbijáról szóló Reginát (Groó Diana filmje) és a Valaki vacsorára című kisfilmet (rendezte Dési András György és Móray Gábor) is sikerrel vetítették, valamint díjazták Hörcher Gábor Roma Rally című filmjét is.

Bár a  fesztiváligazgató nem győzte hangsúlyozni, hogy idén 20 százalékkal csökkentették az állami támogatást, azért több cannes-i díjas alkotás is eljutott a fesztiválra. Vetítették  a kínai Jia Zhangke A bűn érintése (A Touch of Sin) című filmjét és az Adél életét is, melyet a Spielberg által vezetett cannes-i zsűri az idei mezőny legjobbjának kiáltott ki. A tunéziai–francia Abdellatif Kechich egy leszbikus szerelem közvetlen-kendőzetlen bemutatásával nyerte el Spielbergék és a szarajevóiak tetszését.

Templom a dombon – A közönség kedvence

Bár a boszniai konfliktus talán kevesebbszer köszönt vissza az idei filmekben, mint korábban, ám így is állandó hivatkozási pont maradt. A fesztivál központja csak pár lépésnyire található attól a helyszíntől, ahol 1992 elején egy szerb lakodalmas menet a szarajevói muszlim negyed közepén álló pravoszláv templomnál muzulmánokkal keveredett szóváltásba. A vita a vőlegény édesapjának megölésével és a háború kitörésével végződött. Nem messze az incidens helyszínétől 3000 ember többperces állótapssal köszöntötte Srđan Golubović Templom a dombon (Circles) című alkotását. A soknemzetiségű Trebinjében három szerb katona rátámad egy békés muszlim boltosra. A katonák közül egyedül Marko avatkozik közbe, ám hiába menti meg az árus életét, tettének súlyos következményei lesznek. A filmet szeptember 18-án a miskolci Jameson CineFest Filmfesztiválon mutatják be, a rendező jelenlétében.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.