Újjászületett feleségek - Devious Maids

Film

Marc Cherry, a Született feleségek készítője úgy gondolta, jó ötlet, ha a Lila akác köz lakói latina bejárónők képében születnek újjá, és merülnek el ismét a titkok és hazugságok örvényében. A Devious Maids egy kicsit olyan, mintha a Született feleségek mellékszereplőinek harmatos spin-offja lenne (még a marketing és a cím is tudatosan annak rajongótáborát célozta meg). Itt is működik a titokdramaturgia, a dramedys hangvétel, jönnek az archetípusokat megtestesítő szereplők. Ugyanakkor Cherry mintha megirigyelte volna az angol sorozatok (például a Downton Abbey vagy az Upstairs, Downstairs) rafinált "urak és szolgák" tablóit is, ám az ő kreativitásából csak a felvizezett változatukra futja.

false

A sorozat néha sugallja, hogy a latin személyzet és amerikai alkalmazóik között valamiféle modern kori, csökevényes feudális viszony van, mégis a felvázolt úr-szolga kapcsolatok ugyanolyan felületesek maradnak, mint a figurák. Pedig a sorozat néha tesz is a posztkoloniális kritika felé tendáló tétova lépéseket, de ezek valahogy mindig a sztereotípiáknál kötnek ki. Cherry szeretné egyéniségként, alkalmazóik és a befogadó ország által kihasznált, de mégis tartással rendelkező nőkként ábrázolni a főhősöket, aztán végül addig jut, hogy minden latin-amerikai nő könnyűvérű és muzikális, vagy mélyen katolikus és jó anya. A sorozat minden irányból a dél-amerikai tematikának megfelelő utalásokkal bombázza nézőjét, melyek azonban kimerülnek a háttérben mindig idegesítően duruzsoló gitárzenében, illetve a hősnők időszakos és indokolatlan spanyol karattyolásában. Kár.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.