Film

Drága Elza!

  • 2015. január 12.

Film

Évtizedek óta nem készült második világháborús magyar film. Frontfilm meg, ahol a harcok, a lövészárok, a gyilkolni kényszerített, majd embertelen hadifogságot szenvedett bakák drámája meg tud jelenni, no, ilyen talán még sosem készült, saját apáink, nagyapáink szenvedései alig jelentek, jelennek meg magyar játékfilmben. Füle Zoltán műve ezért igen bátor vállalkozás; van mersze a magyar történelem ezen tragikus periódusa felé fordulni.

És bátor azért is, mert ahhoz, hogy vállalkozása sikeres lehessen – semmi, de semmi nem áll rendelkezésére. Nem, nem a pénzre gondolok – bár a megújult filmtámogatási rendszer segítsége nélkül, kvázi független filmként jött létre a fogságba eső és ott hazafias gondolkodását átértékelő magyar honvéd története. Pénzt lehet pótolni ötlettel, tehetséggel. Itt azonban egy klisékből építkező forgatókönyv részben modoros-irodalmiaskodó, részben a mai szleng kifejezéseit reflektálatlanul átvevő párbeszédeiből épül egy nézhetetlenségig mesterkélt, ügyetlen, hiteltelen sztori, amely ugyan nem átall a végére átcsapni homályos filozofálásba, mégsem tudnám megmondani, miféle, a legföldszintesebb pacifizmust meghaladó gondolat fedezhető fel a csinált dialógusok mögött. A fordulatok következetlenek, a filmnyelv jellegtelen, az akciójelenetek fapadosak. Az igénytelenséget mi sem jelzi jobban, mint az orosz párbeszédek szörnyű akcentusa. A steril utószinkronba igazán belefért volna néhány anyanyelvén beszélő hang, nem rontották volna le a játszók színészinek csak fenntartásokkal nevezhető teljesítményét. Végtelenül kínos produkció.

Forgalmazza az Art Deco

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.