Snoblesse
Az ember saját magával találkozik az ördögben – Zsótér Sándor rendező
December 14-én mutatják be A bűvös vadászt.
(2014-12-11)
December 14-én mutatják be A bűvös vadászt.
Párthovatartozástól függetlenül óriási feladat vár a mindenkori salgótarjáni vezetésre: az egykori szocialista iparváros mind kilátástalanabb helyzetén kéne fordítani. Most éppen baloldali polgármesternek és közgyűlési többségnek.
Húsz éve történt. Négyen ültünk egy konyhaasztalnál. Fridli Judittal és Honecz Ágnessel azon tanakodtunk, milyen nevet adjunk új emberi jogi társaságunknak.
Nem mennék bele annak megfejtésébe, hogy Balog Zoltán miként gondolkodik cigány honfitársainkról. Elvégre a miniszter/lelkész úr megfontolt nyilatkozó, nem mond indulatból olyanokat, hogy „büdös cigányok”, nem szólít fel a romák kirekesztésére, fizikai bántalmazására. Olyanokat viszont nagyon is mond, hogy „mindenki áldozat akar lenni, hát ki fog itt dolgozni”.
Még egy-két ilyen elterelés, és sosem találunk ki az erdőből. Tegnap a netadó, ma a drogteszt – az órák, a kocsik, a házak, a haverok, az utazások egymás szemére lobbantása után mi jöhet még? És főként minek?
Töröcskei István, Simicska Lajos hű fegyvertársa, elvesztette Orbán bizalmát. De mi is vezetett a nemzeti érzelmű bankár bukásához?
Az alábbiakban a kormányzati munkához nemrég visszatért főkommunikátor vagyonszerzésének történetét rekonstruáljuk cégiratok alapján. Lássuk, miből lesz a milliárd!
A magyar társadalom jelöli ki a zsidó közösség helyét a saját, ötszáz éve meglévő kettészakítottságának térfelein – mondja Toronyi Zsuzsanna, aki a múzeumán kívül beszél a holokauszt-emlékévről és a tervezett Sorsok Házáról is.
Tovább korlátozná az orosz–magyar nukleáris egyezménnyel összefüggő adatok nyilvánosságát és az átláthatóságot egy nemrég beadott törvényjavaslat. A paksi projektre nem vonatkozna a közbeszerzési törvény sem, és az orosz szakértőknél eltekintenének a mérnöki szakma gyakorlásának jelenleg érvényes szabályaitól és képesítési követelményeitől.
25 éve volt, fontos volt, de az évfordulón szóba sem nagyon került. Pető Iván visszatekintése.
A követségi ügyvivőt ezúttal nem a napi politikai adok-kapokról, hanem a magyar–orosz viszonyról és a globális energiajátszmáról kérdeztük.
Újabb alkalom, hogy lamentáljunk a gyerek- és felnőttirodalom mibenlétéről, a két halmaz metszetéről, átjárhatóságáról. Gyerekversek a kétkönyves költőtől, így harangozzák mindenütt, pedig nem az.
A Petőfi Irodalmi Múzeum kiállításán eldönthetjük, hogy a frontra megyünk, vagy maradunk a hátországban. Ez a választás sok írónak nem adatott meg.
Egy szökevény gyerekcsapat dúlja fel a kisváros, Kukucs békés mindennapjait. A csendes vidék a „kísérleti osztályként” emlegetett tanulók eltűnésétől szinte a feje tetejére áll – bár amúgy sem áll távol tőlük az ilyesmi.
Izraelben nem lehet csak úgy elválni. Leginkább azért, mert nincs olyan, hogy (csak) polgári esküvő, hiszen a rabbi által válik legitimmé az egybekelés, így a bíróság és a rabbinátus intézménye (is) elválaszthatatlan egymástól.
Évtizedek óta nem készült második világháborús magyar film. Frontfilm meg, ahol a harcok, a lövészárok, a gyilkolni kényszerített, majd embertelen hadifogságot szenvedett bakák drámája meg tud jelenni, no, ilyen talán még sosem készült, saját apáink, nagyapáink szenvedései alig jelentek, jelennek meg magyar játékfilmben. Füle Zoltán műve ezért igen bátor vállalkozás; van mersze a magyar történelem ezen tragikus periódusa felé fordulni.
Bármilyen lehangoló állapotban is van ma a magyar filmgyártás, létezett egy korszak, a harmincas évek, amikor prosperált a filmipar, a nézők tódultak a moziba magyar filmeket nézni, kialakult egyfajta hazai sztárrendszer. A Swing valahogy erre kacsingat vissza, és ez is a legnagyobb előnye: nem a hollywoodi sémákban, hanem a magyar hagyományokban keresi a mintát.
Transzvesztita showmant játszik Fazekas Csaba Swing című zenés filmjében. Coming outról, Filmalapról, Orbán Viktor leveléről és az ellenoldal megszelídítési kísérletéről is beszélgettünk.
A világhírű lengyel rendező Idegen test című új filmjének vetítése miatt járt Budapesten. Mi azonban nem erről, hanem általánosabb kérdésekről akartuk tudni a véleményét.
Christopher Clark féltett kincs a Warp kiadó portfóliójában: egy kivételes kompozíciós érzékű, a hangokkal és hangulatokkal mesterien bánó, albumnyi méretekben is gondolkodni képes elektronikus zenekészítőről beszélünk, akinek kreatív keze alatt új értelmet nyer a house-, a techno- és az ambienthagyomány (most szombaton ezt a frissen nyíló Tesla klubban bizonyítja majd).
Brit zeneszerző-karmester a zongoránál, brit opera- és dalénekes a zongora mellett: bevált kombó, a múlt században Benjamin Britten és Peter Pears honosította meg a pódiumon. Az ő repertoárjukon is gyakran szerepelt Schubert dalciklusa, a Téli utazás.
A kilencvenes évek közepe óta alkotó Ariel Pink csak 2010-ben, Before Today című albumával szerzett szélesebb körben ismertséget. Arra a remek lemezre Pink nem szimplán olyan számokat írt, amik akár a 80-as években is születhettek volna, hanem inkább magát a nosztalgiát zenésítette meg.
Bokszmeccs, hajtépés, diszkóriszálás, ABBA-slágerek – december első estéjén ilyesmikkel próbálta eladni a barokk operaáriák sorát két jeles énekesnő, a dívapárbajt hirdető Simone Kermes és Vivica Genaux, s bár vállalkozásuk közepesen ízetlenre sikeredett, magát a népszerűsítő szándékot megértéssel fogadtuk.
A nemzetközi Bartók-kutatás doyenje és Haydn-specialista szerint a zenetudománynak a zenei előadást kell szolgálnia. S ha az általa alapított Bartók-összkiadás megjelenéséig még sokat kell is aludni, annak is ez lesz a célja.
Nevét többek közt a Trio Stendhalból, A dzsungel könyvéből, a Sose halunk meg!-ből ismerik, de az utóbbi években leggyakrabban kortárs írók felolvasóestjein fújja szaxofonját. Dés Lászlót irodalomról és az improvizáció természetéről kérdeztük.
Új lemeze a Give My Love To London, új turnéja a 50th Anniversary Tour címet viseli. Az énekesnő decemberben a Müpában lépett fel. Mi még előtte, két koncert között telefonon beszélgettünk vele.
Vigyázat, az előadásban ismét látható meztelenség! Míg a Pirkad egy radikálisabb, nehéz és szép testiségről mesélt, ez szélesebb skálán hoz felszínre érzelmeket. Hód Adrienn koreográfus és alkotótársai ugyanazzal a technikával dolgoznak, a folytonos, hullámzó mozgás keltette, eksztatikusnak látszó állapottal provokálják a nézői tudattalant, miközben szétszedhető, átalakítható jelmezekkel, klasszikus muzsikával és vaskos humorral színesítik az előadást.
A nőkről semmit sem mond, de a véres kezű, hataloméhes férfiakból sok mindent megmutat Alföldi Róbert rendezése. Tompa Andrea kritikája a Vígszínház Julius Caesarjáról.
Bár a Budapest Galéria két szintjén látható, a novemberi Fotóhónap2014 Fesztiválba tagozódó kiállítások különböző okokból jöttek létre, nem csupán a kurátor személye, Uhl Gabriella köti össze őket.
A közszolgálat reggeli műsorsávjában, ahol hétköznapokon bizarr devianciának tűnik a gyermekéhezés (meg a politikai elfogulatlanság), hétvégén, mondhatni, orgiáját üli a szeretet.
Ne tévesszen meg senkit az elnevezés, a városközpont van itt, nem holmi végek. Még akkor is, ha Kőbánya sosem volt önálló város, eleve külvárosnak született.
A mélyszegénységből jött, évekig volt roma mentor, idén jelent meg legújabb, gendertémájú könyve, a magyar–angol nyelvű Amit a nő kíván. Nótár Ilona szerint a roma kultúra ismeretével sok konfliktus megelőzhető lenne az egészségügy területén.
A bélhuruttal, súlyos emésztési problémákkal küzdő betegek problémáira jelenthet megoldást egy új, meghökkentő eljárás: ehhez csupán újra kell trágyázni a terméketlen, sivár pusztasággá változott bélrendszert.