Film

Dumapárbaj

  • - kg -
  • 2015. február 23.

Film

A pocakos humorista leblattyog a stand up klubba, istent-embert nem kímélve ontja a poénokat, majd hazakullog, és éli az életét, mint mindenki, aki nem humorista. Nem reménytelen felállás, Louis C. K. például a világ legjobb sorozatát hozta ki az ötletből. Meg a pengeéles poénokból és a pocakos figura már-már szívbemarkoló, offstage bénázásaiból. A hazai húspiacon úgy fest mindez, hogy Hadházi László magyar humorista (na jó, humorista énjének fiktív változata) felmegy a pódiumra, ott erőlködik kicsit, majd lejön a pódiumról, és ez így menne az idők végeztéig, ha nem jönne közbe Kiss Ádám másik magyar humorista, aki komoly konkurenciát jelent a lankadó celebnek. Tiszta sor, záporoznak majd a poénok, a két komikus egymásnak feszül, s újra csak záporoznak majd a poénok, és így tovább az időnk végeztéig. Mégsem ez következik, hanem egy másfél órás munkavédelmi oktatófilm a komikuslét veszélyeiről, elsősorban a
poénmentes létezés keserűségéről. Sorra olyan helyzetekben láthatjuk szegény Hadházit és a kevésbé szegény, mert kevesebbet szereplő
Kisst, amelyekben nemhogy egy épkézláb poén nem hangzik el (a rendőrviccek talaján mozgunk), de a körülöttük tébláboló diplomás színészek is feltűnő kínban vannak. Eszenyi Enikő saját testtömegét megsokszorozva sem tűnik többnek, mint egy nagypofájú kényszer­evő gálvölgyis paródiája, szegény Vajdai Vilmossal meg elhitették, hogy vicces, ha parfümmel fújja magát, mint dörzsölt médiacápa. A filmben szerepet kapott az ismert színész és takarékpénztár, az OTP is. Ő tényleg a helyén van, még csak szegénynek sem mondanánk.

A Café Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.