Film

Duzzasztás

Horváth Lili: Szerdai gyerek

Film

Nagyon sok tekintetben tipikus, ami a Szerdai gyerek körül zajlik.

A film kijut egy rangos nemzetközi filmfesztiválra, besöpör két díjat is, a külföldi közönség rajong érte, míg a Karlovy Varyba kihelyezett magyar újság­írók nem szeretik (és ezzel jó néhányan lesznek még így itthon), és a magyar közönség körében eddig a hazai filmeknek általában kijáró érdektelenség övezi a művet. Pedig az Andy Vajna vezette Magyar Nemzeti Filmalap fő célkitűzése, hogy visszacsalogassa a nézőket a moziba magyar filmeket nézni (nem a Szerdai gyerekkel fogja). Valóban született egy-két szokatlan, ha nem is kasszarobbantó, de váratlanul magas nézettséget produkáló magyar alkotás, melyek már kapirgálják a nálunk ritka madárnak számító midcult besorolás felszínét (pl. VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, Liza, a rókatündér, Isteni műszak, Utóélet). Néhány film hazai viszonyok közt értelmezendő blockbuster státuszt is elérte (Coming out, Megdönteni Hajnal Tímeát, Swing).

Horváth Lili filmje a magyar film azon markáns áramlatába illeszkedhet, melyet szegénységfilmnek lehetne nevezni (ide tartozik még, mondjuk, a Delta, az Iszka utazása, a Csak a szél). Az ilyen filmek központi témája a (sok esetben hangsúlyozottan kelet-európai ízű) társadalmi peremlét megmutatása, mely a nyugati nézők szemében kulturális egzotikumként, ám a magyar nézőkében jobb esetben felesleges nyomasztásként, rosszabb esetben önegzotizálásként jelenik meg.

A Szerdai gyerek bár távolról sem tökéletes, mégsem ennyire egyszerűen behatárolható, ugyanis a rendező nem éri be az ilyen filmekre általában jellemző nyers közegfelmutatással, remélve, hogy az majd önmagában is elég hatásos lesz. Ő kimondottan hollywoodiasnak tekinthető dramaturgiát alkalmaz: a főhős Maja mosodaalapítással self-made womanként igyekszik kitörni reménytelen helyzetéből, miközben a kettős motiváció jegyében próbálja a gyermekét visszaszerezni, ráadásul két férfi szerelme között őrlődve. A történet sematikus, a miliő tipikus, jellegzetesen hazai a telep, a mikrohitelprogam, a művház. Talán nem szándékos, de a közegábrázolásnál is hangsúlyosabb és sikerültebb a szereplők közti viszonyok megjelenítése: a fiatal Maja és férje közti bántalmazó kapcsolat, a hitelügyintézővel félénken kibontakozó szerelem, a teleplakók közti, néhol erőltetett, néhol viszont jópofa csipkelődések.

A fő probléma a feszesség és a ritmus hiánya. Még a szűk 90 perc alatt is jó néhányszor lelassul a film és még a többszörös konfliktusok sem tudják fenntartani a nézői érdeklődést (a filmvégi nagy csavar viszont túlzottan is teátrálisra sikeredett). Horváth Lili a Napszúrás c. kisfilmjét duzzasztotta egész estéssé, és a duzzasztás sajnos meg is látszik.

A másik gyenge pont a színészek játéka. A kezdő Vecsei Kinga ugyan nem bonyolítja túl játékát (többnyire riadt, dacos kis állat benyomását kelti), és dikciója is szokatlan, de érdekes módon mégis jól működik a vásznon (ráadásul a film fénypontját jelentő Thuróczy Szabolccsal kitűnő az összjátékuk). Probléma inkább a többiekkel van: amatőr és profi színészek vegyesen játsszák a mellékszerepeket, a különbségek pedig általában ordítóak köztük. Hihetetlenül zavaró, amikor a bármennyire is csikorgó, de autentikusnak szánt közegbe betör egy ismert arc a maga bejáratott manírjaival.

A Szerdai gyerek kissé naiv és bicegő film, de pont a teljes reménytelenség elutasítása és a szerethető figurák miatt sok mindent el tudunk nézni neki (bár a magyar filmek esetében épp ezen az elnézésen lenne jó már túllépni).

Forgalmazza a Pop Film

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.