Film

Duzzasztás

Horváth Lili: Szerdai gyerek

Film

Nagyon sok tekintetben tipikus, ami a Szerdai gyerek körül zajlik.

A film kijut egy rangos nemzetközi filmfesztiválra, besöpör két díjat is, a külföldi közönség rajong érte, míg a Karlovy Varyba kihelyezett magyar újság­írók nem szeretik (és ezzel jó néhányan lesznek még így itthon), és a magyar közönség körében eddig a hazai filmeknek általában kijáró érdektelenség övezi a művet. Pedig az Andy Vajna vezette Magyar Nemzeti Filmalap fő célkitűzése, hogy visszacsalogassa a nézőket a moziba magyar filmeket nézni (nem a Szerdai gyerekkel fogja). Valóban született egy-két szokatlan, ha nem is kasszarobbantó, de váratlanul magas nézettséget produkáló magyar alkotás, melyek már kapirgálják a nálunk ritka madárnak számító midcult besorolás felszínét (pl. VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, Liza, a rókatündér, Isteni műszak, Utóélet). Néhány film hazai viszonyok közt értelmezendő blockbuster státuszt is elérte (Coming out, Megdönteni Hajnal Tímeát, Swing).

Horváth Lili filmje a magyar film azon markáns áramlatába illeszkedhet, melyet szegénységfilmnek lehetne nevezni (ide tartozik még, mondjuk, a Delta, az Iszka utazása, a Csak a szél). Az ilyen filmek központi témája a (sok esetben hangsúlyozottan kelet-európai ízű) társadalmi peremlét megmutatása, mely a nyugati nézők szemében kulturális egzotikumként, ám a magyar nézőkében jobb esetben felesleges nyomasztásként, rosszabb esetben önegzotizálásként jelenik meg.

A Szerdai gyerek bár távolról sem tökéletes, mégsem ennyire egyszerűen behatárolható, ugyanis a rendező nem éri be az ilyen filmekre általában jellemző nyers közegfelmutatással, remélve, hogy az majd önmagában is elég hatásos lesz. Ő kimondottan hollywoodiasnak tekinthető dramaturgiát alkalmaz: a főhős Maja mosodaalapítással self-made womanként igyekszik kitörni reménytelen helyzetéből, miközben a kettős motiváció jegyében próbálja a gyermekét visszaszerezni, ráadásul két férfi szerelme között őrlődve. A történet sematikus, a miliő tipikus, jellegzetesen hazai a telep, a mikrohitelprogam, a művház. Talán nem szándékos, de a közegábrázolásnál is hangsúlyosabb és sikerültebb a szereplők közti viszonyok megjelenítése: a fiatal Maja és férje közti bántalmazó kapcsolat, a hitelügyintézővel félénken kibontakozó szerelem, a teleplakók közti, néhol erőltetett, néhol viszont jópofa csipkelődések.

A fő probléma a feszesség és a ritmus hiánya. Még a szűk 90 perc alatt is jó néhányszor lelassul a film és még a többszörös konfliktusok sem tudják fenntartani a nézői érdeklődést (a filmvégi nagy csavar viszont túlzottan is teátrálisra sikeredett). Horváth Lili a Napszúrás c. kisfilmjét duzzasztotta egész estéssé, és a duzzasztás sajnos meg is látszik.

A másik gyenge pont a színészek játéka. A kezdő Vecsei Kinga ugyan nem bonyolítja túl játékát (többnyire riadt, dacos kis állat benyomását kelti), és dikciója is szokatlan, de érdekes módon mégis jól működik a vásznon (ráadásul a film fénypontját jelentő Thuróczy Szabolccsal kitűnő az összjátékuk). Probléma inkább a többiekkel van: amatőr és profi színészek vegyesen játsszák a mellékszerepeket, a különbségek pedig általában ordítóak köztük. Hihetetlenül zavaró, amikor a bármennyire is csikorgó, de autentikusnak szánt közegbe betör egy ismert arc a maga bejáratott manírjaival.

A Szerdai gyerek kissé naiv és bicegő film, de pont a teljes reménytelenség elutasítása és a szerethető figurák miatt sok mindent el tudunk nézni neki (bár a magyar filmek esetében épp ezen az elnézésen lenne jó már túllépni).

Forgalmazza a Pop Film

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.