Film

Ragyogó nekropolisz

  • Szabó Ádám
  • 2016. január 10.

Film

Felébredni képtelen katonák fekszenek egy iskolából frissen átalakított kórházban. Magányos, zavaros múltú néni érkezik ápolónak. A katona, akit ellát, csodálatos módon felébred, ők ketten pedig narkolepsziás tünetekkel tűzdelt, kedélyes kvaterkázásokba merülnek. Lám, mily szépen pörgeti a víz a malmot! Imigyen telik az idő.

Hasonló forgatókönyv szerint dolgozhatott a thai Apichatpong Weerasethakul, hiszen filmjei mindig inkább a nézőről szólnak, minthogy bármiféle dramaturgiával vagy történettel bajlódjanak. Mormogásszerű alapjáraton zengő alkotásairól nehéz eldönteni, hogy egy lassú folyású patakként vagy tekintélyes Bajkál-tóként akarnak működni. Cannes-i Arany Pálmája óta a direktor még magabiztosabban ülteti el vallásfilozófiai, lételméleti vagy épp szimbolikusan semmilyen gondolatcsíráit az arra ér­demeseknek. Merthogy a türelem lenne a kulcsszó a film megértéséhez, és egy percig sem kétlem, hogy az arra fogékonyakat kétórás, megfeszített kemény munka árán valóban olyan állapotba juttathatja a film, mint kevés alkotás a pesti művészmozik zugtermeinek palettájáról.

A lét és nemlét, álom és valóság határait elmosni igyekvő Ragyogó nekropolisz a rendezőtől megszokott módon sajátos időkezeléssel dolgozik, csak a mitológiai csibészkedésbe hintett jelenetek szolgálnak némi kapaszkodóval félóránként. Aztán a körforgás folytatódik, visszatérünk az alaphelyzetbe, a vásznon már megint mindenki alszik, és lassan mi is visszakerülünk ebbe a zen állapotba.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.