Film

Eddie, a sas

  • - kg -
  • 2016. május 7.

Film

Noha a kutyákra nézve némileg sértő az underdog kifejezés (hol marad az undercat vagy az underpézsmapocok?), ám egyrészt őket sosem kérdezték meg az ügyben, másrészt most már kár is lenne ágálni: külön kis műfaji piramis épült az underdoggettóban sorakozó vesztesekre, kitaszítottakra és megnyomorítottakra, akik a szórakoztatóipar örök igénye szerint akkor is felemelkednek, ha erre a való élet amúgy semmiféle lehetőséget nem kínál. A vakra vert, pontozással vesztő, ám mégis megdicsőülő Rockyt is ez a mély emberi igény hívta életre, miként a bokszról balettra váltó Billy Elliotot és megannyi celluloidtársát. Az angol bányászcsaládba született Billyvel már közel járunk az angol kőművescsaládba született Eddie-hez – utóbbit ráadásul nem a közönségigény, hanem a saját szülei hívták életre valahol Gloucestershire-ben, mit sem sejtve arról, hogy a malterkeverésre predesztinált kissrác semmilyen nyomásra nem enged majd gyermekkori álmából, és akkor is kijut az olimpiára, ha azt sem a neki szánt malteros sors, sem a fizikai adottságai nem teszik lehetővé.

Eddie Edwards valóban kijutott, és egyetlen angol síugróként nem tudott olyan kicsit ugrani, hogy a világ ne fogadja azonnal a szívébe. A filmesek addig alakítgatták a felemelő sporttörténeti lábjegyzetet, míg egy áramvonalas underdog-sztori nem jött ki belőle a szegény, béna-szemüveges fiúról, az amatőrség héroszáról. Ez egyszer a kutyák is elégedettek lehetnek, mert Eddie, a sas az underdogskálán is előkelő helyen végzett, kellemes percekkel ajándékozván meg a boldog utolsók barátait.

Az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.