Egy jól szituált francia családból eltűnik a nagylány

  • 2015. december 19.

Film

Thomas Bidegain Cowboyok című filmje jelen időnk legforróbb problémájába mászik bele. De vajon elég-e naprakésznek lenni az üdvösséghez, illetve egy jó filmhez?

Thomas Bidegain az elmúlt tizenöt év számos kiváló francia filmjének forgatókönyvét jegyzi. Mindenekelőtt a sztárrendező Jacques Audiard-nak írt (köztük a cannes-i nagydíjas A próféta és az idei aranypálmás Dheepan), de például az idén Európa-filmdíjra jelölt A Bélier család szcenáriója is a nevéhez fűződik.

false

Talán túl nagyok voltak az elvárások – nem csak az ún. szakmáé, de a saját magával szemben támasztottak is –, talán túl heves a bizonyítási vágy, talán csak valami olyan blikkfangos, kalandos, izgalmas, mondanivalós Nagy Drámát akart produkálni, amit még soha – mindenesetre a Cowboyok igen sokat markol, de meglepően keveset fog.

Már a Dheepannál is feltűnt, hogy az egymással konfliktusba, de legalábbis valamilyen viszonyba kerülő szereplők mindegyikének megvan a maga ún. igazsága (vagy inkább téveszméje) s ezek azonos súllyal jelennek meg – de nem azért, mert bármelyiknek is a mélyére hatolnának a filmesek, megkeresnék a cselekedetek mozgatórugóit, átélhetővé tennék a cselekvők érzelmi állapotát, motivációit. Hanem azért, mert

az erőteljes kiindulóhelyzet, a magával ragadó expozíció

után a kibontakozás fordulatait végigvivő plakát-szerű, felszínes jellemek klisé-nézőpontjai éppen azok súlytalansága miatt szépen megférnek egymás mellett. A valóság rétegzettségét az elemek egymáshoz való viszonyának feltárása tehetné érzékelhetővé. Ennek híján az egész közeg értelmezhetetlen, s bemutatása csak közhelyeket képes kifejezni.

Mindez elmondható a Cowboyokról is. Megvan az erőteljes felütés: a jól szituált francia családból eltűnik a nagylány, egy szélsőséges eszméktől fűtött arab fiúval, és nem lehet a nyomára bukkanni, még ha belepusztul is, szó szerint, a keresés megszállottjává váló s érte a világot bejáró apa. Aki nem tudja elhinni, hogy csadorba bújva, önként is követni lehet egy idegent. Neki pedig idegen minden arab, a maga obskúrus vallásával a kulturális betolakodás képviselője – miközben az apa maga westerncsizmában-kalapban, egy kívülről nézve nevetséges vadnyugat-mániában éli ki vonzalmait. Megvan a drámai kibontakozás: az apja segítségéül szegődő fiú folytatja a keresést – évek telnek el, repülők szállnak a WTC-be, az iszlámhoz köthető terrorcselekmények rázzák meg a nyugati világot –, miközben egy közel-keleten aktív humanitárius szervezet munkatársaként nyitottabb szemmel kezdi észlelni a világ megosztottságának természetét. Megvan a(z addigra már nem is olyan) váratlan csavar és a katartikusnak szánt befejezés is – amelyet így, a film bemutatásának hetében nem volna ildomos ismertetni, de tessék megnyugodni: szerfelett humanista. Sok minden megvan hát.

Csak az emberek hiányoznak a filmből.

false

Az ügyesen, egy-két vonással megrajzolt figurák

mindegyike meg tud jeleníteni egy-egy magatartásformát, egy-egy nézőpontot – de nincs köztük senki, még az amúgy karizmatikus jelenléttel bíró főszereplő sem (a kiváló François Damiens), aki el tudná mélyíteni, hús-vér emberré tudná változtatni a részére megírt, egysíkú jellemet. Miközben egyik feszült jelenet váltja a másikat, ezer kérdés mellett siklik el a film. Nem tudunk meg semmit a lány motivációjáról, az öcs változásairól, sőt, a legkidolgozottabb karakterről, az apáról sincs sokkal több információnk, mint hogy egyre elvakultabb fanatizmussal kutat lánya után. Képbe kerül egy amerikai üzletember, de csak, hogy továbblökje a pakisztáni színben lefulladó dramaturgiát. Különböző állapotok ezek, amelyek valahogy nem vonatkoznak egymásra. Nem alá- vagy fölé, esetleg mellérendelt kapcsolatban állnak egymással, hanem semmilyenben. Állandóan értesülünk a világtörténelmi fordulatokról, de csak kulisszát nyújtanak a filmhez, amely nem kerül velük viszonyba. Sorjáznak az események, de nem ezek vezetnek el az egyébként sejthető zárlathoz.

Pedig vannak

erős képek, pergő dialógusok, sodró a lendület

Ám a Cowboyok többet ígért egzotikus kalandfilmnél. A kultúrák összeütközésének egyének sorsában tükröződő drámáját nem itt mondják el.

TPP

Forgalmazza a Mozinet


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.