Egy szembenézés anatómiája – Hogyan beszélhet egy német sorozat a náci korszakról?

Film

Többmilliós nézettség, rengeteg vita és súlyos sértődések Lengyel- és Oroszországban. Közel hozza vagy meghamisítja a történelmet az Apáink, anyáink című német sorozat? A sajtóvisszhangot vizsgáltuk.

Németországban az ötvenes évek vége óta az utcaseprő szónak (Strassenfeger) van egy a megszokottól eltérő jelentése: azokat a rádiójátékokat és tévéműsorokat nevezik így, amelyek idején kiürül az utca. A ZDF Anyáink, apáink című háromrészes filmje egyértelműen ebbe a sorba illeszkedik, bár több mint hétmillió nézőjével meg sem közelítheti a hatvanas évek bűnügyi tévéjátékainak 80–90 százalék közötti nézettségét. Németországban a mércét és az origót még mindig az 1979-ben bemutatott, Holocaust című négyrészes amerikai tévéfilmsorozat jelenti, amelynek korszakos hatását – maga a holokauszt szó is ezzel terjedt el az NSZK-ban – nehéz lenne túlbecsülni. Az Anyáink, apáink a magas nézettség mellett elsősorban a történelmi visszapillantás, a néha már elcsépeltnek gondolt múltfeldolgozás szempontjából hasonlít a Holocaustra, és ezáltal emelkedik ki az elmúlt évek német tv-produkciói közül.

A sorozat ifjú hősei


A sorozat ifjú hősei

A kiemelkedést tulajdonképpen már a beharangozás biztosította: a mérvadó német sajtótermékek jóval a bemutató előtt a háborús eposzra ragasztották az „év tévéeseménye” (Fernsehereignis des Jahres – utólag díjat is lehet kapni rá) címkét, s ha ezt a korábbi években más adásokkal megtették, nem is tévedtek szinte soha. Németországban valódi „eseménnyé” azonban nemcsak a jó marketing miatt válhat egy produkció, hanem mindenekelőtt az utóélete következtében. Az Anyáink, apáink utóéletét az elvárt hatás miatt gondosan megtervezték: jól előkészített pedagógiai programokat kapcsoltak hozzá, a nagy lapok gondosan helyet készítettek az olvasói levelek és visszaemlékezések számára, a rádiós és tévés beszélgetőműsorok pedig előre lekötötték maguknak az érdekesnek tűnő személyiségeket, politikusokat, történészeket, szemtanúkat. A német kritikában pedig minden előzetes szervezés nélkül is lehetett bízni: a feuilleton-rovatok a vetítés után mindenütt hetekre megteltek a sorozatról szóló elemzésekkel, egymással vitázó pozitív és negatív megközelítésekkel.

A pozitív kritikák elsősorban a kendőzetlen valóságábrázolás és a valódi, feloldhatatlan dilemmák bemutatását emelték ki, miközben elismerték, hogy az Anyáink, apáink ritmusban és cselekményben felveszi a versenyt az utóbbi időszak sikeres amerikai történelmi sorozataival. A negatív vélemények mindenekelőtt egy ideológiailag, politikailag megfertőzött generáció bemutatását hiányolták, ahol csak elvétve léteztek különvélemények. A filmsorozatban mindenkit bedarál a láthatatlan hatalom által működtetett gépezet, így szinte senkit nem terhel saját felelősség. Ezek szerint a sorozat klisészerű, egyszerű népnevelő vállalkozás, amely valójában nem tudja megmutatni, mitől működött a náci rendszer. A német sajtóban azonban jócskán többségben maradtak a pozitív vélekedések.


Nem úgy, mint a lengyel médiumokban. A német sorozat ellen emelt legfontosabb kifogás a Honi Hadsereg ábrázolására irányult, amennyiben a zsidó német fiút maguk közé fogadó lengyel partizánok antiszemiták. Tiltakozott Lengyelország berlini és washingtoni nagykövete – utóbbi azt kívánta elérni, hogy a sértő filmet ne mutassák be az Egyesült Államokban –, több lengyel tévés személyiség, illetve a Honi Hadsereg hagyományainak ápolói is. Az ellenbotrányban az Uwazam Rze című jobboldali konzervatív lap odáig ment, hogy Angela Merkelt a Történelemhamisítás című anyag illusztrációjaként egy koncentrációs tábor lakójaként ábrázolta. De még az egyébként mérsékelten kritikus Németország-szakértő Adam Krzemiński is kifogásolta, hogy a ZDF „gyáván, kínosan és bűnös hiteltelenséggel” beszélte el a történetet – a partizánok például, talán a költségvetés szűkítése miatt, német akcentussal beszélnek lengyelül. Włodzimierz Borodziej történész szerint a háború előtti erős antiszemitizmus az AK-ban mint tömegszervezetben is tükröződött, „de hogy ezeket a fiatal embereket, akik a németek ellen az életüket kockáztatták, éppen egy német filmben redukálják az antiszemitizmusukra, az egyszerűen elképesztő”. Lengyelországban különös aktualitást adott a vitának a varsói Zsidó Múzeum megnyitása, illetve az a tény, hogy még alig csitultak el a hullámok a tavaly ilyentájt bemutatott Pokłosie (Utóhatás) című mozifilm után, amely fiktív történetként beszél el egy pogromot, illetve annak későbbi elhallgatását. A „nemzeti érzelmű” lengyelek közül annak idején többen tiltakoztak, hogy a film olyan hatást kelt, mintha a lengyelek bűntárssá válnának a holokausztban.

Az Anyáink, apáink, amely Lengyelország mellett Oroszországból is éles kritikákat kapott – egyes vélemények szerint a szovjet katonák „embertelen magatartását” állítja előtérbe, hogy ezzel csökkentse a nácik keleti fronton elkövetett gaztetteinek súlyát –, mégis a történelem feldolgozásának újabb pedagógiai eszközévé vált Németországban. A ZDF, amely a külföldi kritikák miatt sajnálkozásának adott hangot, és a viszonylatok árnyalásához további dokumentumfilmeket ígért, ismét megmozgatta a németek emlékezetét, és egyfajta „generációs transzfert” is megvalósított. Még a kritikusok többsége is elismeri ugyanis, hogy például a mai 15 évesek számára sikerült érzékletes közelségbe hozni a gyakran „fametszetszerű, iskolakönyvekbe foglalt tudást”. A sorozat erőteljesen érzékelteti a később született generációk „mit tettem volna a helyükben?” kérdését, sokan pedig azt sajnálják, hogy a film csak most készült el, és így elsősorban a már elhunytakról szól.

Kritikánk a sorozatról a Magyar Narancs május 16-i lapszámában olvasható!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.