Egy szembenézés anatómiája – Hogyan beszélhet egy német sorozat a náci korszakról?

Film

Többmilliós nézettség, rengeteg vita és súlyos sértődések Lengyel- és Oroszországban. Közel hozza vagy meghamisítja a történelmet az Apáink, anyáink című német sorozat? A sajtóvisszhangot vizsgáltuk.

Németországban az ötvenes évek vége óta az utcaseprő szónak (Strassenfeger) van egy a megszokottól eltérő jelentése: azokat a rádiójátékokat és tévéműsorokat nevezik így, amelyek idején kiürül az utca. A ZDF Anyáink, apáink című háromrészes filmje egyértelműen ebbe a sorba illeszkedik, bár több mint hétmillió nézőjével meg sem közelítheti a hatvanas évek bűnügyi tévéjátékainak 80–90 százalék közötti nézettségét. Németországban a mércét és az origót még mindig az 1979-ben bemutatott, Holocaust című négyrészes amerikai tévéfilmsorozat jelenti, amelynek korszakos hatását – maga a holokauszt szó is ezzel terjedt el az NSZK-ban – nehéz lenne túlbecsülni. Az Anyáink, apáink a magas nézettség mellett elsősorban a történelmi visszapillantás, a néha már elcsépeltnek gondolt múltfeldolgozás szempontjából hasonlít a Holocaustra, és ezáltal emelkedik ki az elmúlt évek német tv-produkciói közül.

A sorozat ifjú hősei


A sorozat ifjú hősei

A kiemelkedést tulajdonképpen már a beharangozás biztosította: a mérvadó német sajtótermékek jóval a bemutató előtt a háborús eposzra ragasztották az „év tévéeseménye” (Fernsehereignis des Jahres – utólag díjat is lehet kapni rá) címkét, s ha ezt a korábbi években más adásokkal megtették, nem is tévedtek szinte soha. Németországban valódi „eseménnyé” azonban nemcsak a jó marketing miatt válhat egy produkció, hanem mindenekelőtt az utóélete következtében. Az Anyáink, apáink utóéletét az elvárt hatás miatt gondosan megtervezték: jól előkészített pedagógiai programokat kapcsoltak hozzá, a nagy lapok gondosan helyet készítettek az olvasói levelek és visszaemlékezések számára, a rádiós és tévés beszélgetőműsorok pedig előre lekötötték maguknak az érdekesnek tűnő személyiségeket, politikusokat, történészeket, szemtanúkat. A német kritikában pedig minden előzetes szervezés nélkül is lehetett bízni: a feuilleton-rovatok a vetítés után mindenütt hetekre megteltek a sorozatról szóló elemzésekkel, egymással vitázó pozitív és negatív megközelítésekkel.

A pozitív kritikák elsősorban a kendőzetlen valóságábrázolás és a valódi, feloldhatatlan dilemmák bemutatását emelték ki, miközben elismerték, hogy az Anyáink, apáink ritmusban és cselekményben felveszi a versenyt az utóbbi időszak sikeres amerikai történelmi sorozataival. A negatív vélemények mindenekelőtt egy ideológiailag, politikailag megfertőzött generáció bemutatását hiányolták, ahol csak elvétve léteztek különvélemények. A filmsorozatban mindenkit bedarál a láthatatlan hatalom által működtetett gépezet, így szinte senkit nem terhel saját felelősség. Ezek szerint a sorozat klisészerű, egyszerű népnevelő vállalkozás, amely valójában nem tudja megmutatni, mitől működött a náci rendszer. A német sajtóban azonban jócskán többségben maradtak a pozitív vélekedések.


Nem úgy, mint a lengyel médiumokban. A német sorozat ellen emelt legfontosabb kifogás a Honi Hadsereg ábrázolására irányult, amennyiben a zsidó német fiút maguk közé fogadó lengyel partizánok antiszemiták. Tiltakozott Lengyelország berlini és washingtoni nagykövete – utóbbi azt kívánta elérni, hogy a sértő filmet ne mutassák be az Egyesült Államokban –, több lengyel tévés személyiség, illetve a Honi Hadsereg hagyományainak ápolói is. Az ellenbotrányban az Uwazam Rze című jobboldali konzervatív lap odáig ment, hogy Angela Merkelt a Történelemhamisítás című anyag illusztrációjaként egy koncentrációs tábor lakójaként ábrázolta. De még az egyébként mérsékelten kritikus Németország-szakértő Adam Krzemiński is kifogásolta, hogy a ZDF „gyáván, kínosan és bűnös hiteltelenséggel” beszélte el a történetet – a partizánok például, talán a költségvetés szűkítése miatt, német akcentussal beszélnek lengyelül. Włodzimierz Borodziej történész szerint a háború előtti erős antiszemitizmus az AK-ban mint tömegszervezetben is tükröződött, „de hogy ezeket a fiatal embereket, akik a németek ellen az életüket kockáztatták, éppen egy német filmben redukálják az antiszemitizmusukra, az egyszerűen elképesztő”. Lengyelországban különös aktualitást adott a vitának a varsói Zsidó Múzeum megnyitása, illetve az a tény, hogy még alig csitultak el a hullámok a tavaly ilyentájt bemutatott Pokłosie (Utóhatás) című mozifilm után, amely fiktív történetként beszél el egy pogromot, illetve annak későbbi elhallgatását. A „nemzeti érzelmű” lengyelek közül annak idején többen tiltakoztak, hogy a film olyan hatást kelt, mintha a lengyelek bűntárssá válnának a holokausztban.

Az Anyáink, apáink, amely Lengyelország mellett Oroszországból is éles kritikákat kapott – egyes vélemények szerint a szovjet katonák „embertelen magatartását” állítja előtérbe, hogy ezzel csökkentse a nácik keleti fronton elkövetett gaztetteinek súlyát –, mégis a történelem feldolgozásának újabb pedagógiai eszközévé vált Németországban. A ZDF, amely a külföldi kritikák miatt sajnálkozásának adott hangot, és a viszonylatok árnyalásához további dokumentumfilmeket ígért, ismét megmozgatta a németek emlékezetét, és egyfajta „generációs transzfert” is megvalósított. Még a kritikusok többsége is elismeri ugyanis, hogy például a mai 15 évesek számára sikerült érzékletes közelségbe hozni a gyakran „fametszetszerű, iskolakönyvekbe foglalt tudást”. A sorozat erőteljesen érzékelteti a később született generációk „mit tettem volna a helyükben?” kérdését, sokan pedig azt sajnálják, hogy a film csak most készült el, és így elsősorban a már elhunytakról szól.

Kritikánk a sorozatról a Magyar Narancs május 16-i lapszámában olvasható!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.