"Elindult a szekér" - Balogh Roland gitáros

Film

Fivérével, a zongorista Zoltánnal alapított Finucci Bros Quartetben játszik, s jó néhány zenekarban vendégzenész. Tavaly megnyerte a Montreux-i Dzsesszfesztivál nemzetközi gitárversenyét. A huszonöt éves zenész első lemeze Twins Effect címmel a nyáron jelent meg a Gramy Kiadónál.

Fivérével, a zongorista Zoltánnal alapított Finucci Bros Quartetben játszik, s jó néhány zenekarban vendégzenész. Tavaly megnyerte a Montreux-i Dzsesszfesztivál nemzetközi gitárversenyét. A huszonöt éves zenész első lemeze Twins Effect címmel a nyáron jelent meg a Gramy Kiadónál.

*

Magyar Narancs: Az egyik legrangosabb dzsesszfesztivál nyertesének milyen a megbecsülése idehaza?

Balogh Roland: Tavaly, amikor megnyertem a versenyt, nagyon szomorú voltam. Azonkívül, hogy az interneten, néhány újságban meg a Duna tévében foglalkoztak vele, más nem történt. Azt hittem, hogy felkérések sora érkezik. Most viszont nem panaszkodom, mert szinte az összes dzsesszfesztiválon ott volt a zenekarom: Zsámbékon, Balatonbogláron, Szombathelyen, Szentendrén.

MN: Önmagát menedzseli?

BR: Sajnos igen. Saját magamnak kell felhívni embereket, holott mindenki azt várná, hogy valaki, mondjuk egy menedzser az én nevemben telefonáljon.

MN: Mi volt a montreux-i győzelem nemzetközi hozama?

BR: Úgy néz ki, hogy ősszel megyek Nashville-be egy másik zenekarral. Elhívtak mint sztárvendéget. Úgy érzem, hogy elindult a szekér.

MN: Külföldi menedzsmenthez nem próbált leszerződni?

BR: Egy-két San Franciscó-i és kaliforniai menedzserirodának írtam. Elküldtem a most megjelent lemezemet. Azt mondták, tetszik nekik, és hamarosan jelentkeznek. Szeretnék összehozni egy öt-tíz állomásos turnét San Franciscótól Los Angelesig. De a legtöbb menedzserirodából azt írták vissza, hogy sajnos nincs idejük, és túl sok előadót menedzselnek.

MN: Nemrég jelent meg az első lemeze. Műfajilag hová sorolná?

BR: A fusionhöz és a klasszikus dzsesszhez. Kilencven százalékban saját szerzeményeket tartalmaz, amiket a testvéremmel írtunk. Jó ikrekhez híven együtt írjuk a dalokat. Mondjuk én megírom az A részt, megmutatom neki, ha tetszik, segít megírni a B részt, aztán írunk együtt egy C-t. Gyerekkorunk óta kiegészítjük egymást.

MN: A poptól a dzsesszig elég sokfelé kalandoznak.

BR: A lemez is úgy lett megírva, hogy például az egyik dal, amin Emilio énekel, flamencós lett, van, ami dzsessz-rockos, fusionös vagy klasszikus dzsessz. Nagyon szeretem a Thief című dalt, ami elég modern, és remélem, mindenkinek tetszeni fog. Amikor írtuk, olyan volt, mintha valaki lopakodna a házban. És van rajta egy dal, aminek a címe Finucci blues, amit a verseny napján kaptam a Jóistentől.

MN: Miért éppen Finucci?

BR: A zenekar nevét az Oscar című filmből vettük. A Finucci testvérpárról, akiket maffiózóknak hisznek. Amikor egy téli napon hosszú bőrkabátban bementünk a Kőbányai Zenei Stúdióba, úgy néztünk ki, mint két maffiafőnök.

MN: Emilióval idén márciusban megnyerték a Voice and Guitar duóversenyt a németországi Völklingenben.

BR: Az MTV 1-be sikerült bemennünk, lehetőséget kaptunk, hogy eljátsszunk egy dalt és beszéljünk róla. Sajnos ma a celebeknek áll a világ. Nem szeretnék senkit megbántani, de a mai kor nem a kultúráról és nem a magyar zenei kultúráról szól. Holott a magyar zenészek nagyon tehetségesek, bárhová elmennek versenyezni, mindenhol nyernek vagy a dobogósok között szerepelnek.

MN: Milyen volt idén visszatérni Montreux-be?

BR: Ebben az évben nem volt gitárverseny, vélhetően azért, mert a Gibson nem tudta szponzorálni. Ám nagyon örülök, mert a sztárok között voltunk, a Miles Davis Hallban játszottunk. Összebarátkoztam Paco de Luciával, és John McLaughlinnel is találkoztam. Kicsit belekóstolhattam a sztárok világába. Nagyon közvetlen emberek. Jó volt, hogy luxusszállodában lakhattunk, vagy hogy eljutottunk Pat Metheny és Herbie Hancock koncertjére.

MN: Kik a példaképei?

BR: Gyerekkoromtól mostanáig nagyon szeretem George Bensont, John Scofieldot, Pat Methenyt. Kurt Rosenwinkellel, aki új zenei ágazatot alakított ki a dzsesszgitározásban, a Budapest Jazz Klubban találkoztam. Sokat tanultam tőlük emberileg és zeneileg is. De mondhatnám Joe Passt vagy zongoristákat, mint Keith Jarrett, Oscar Peterson, ők mind hatással vannak rám.

MN: És a magyarok közül?

BR: Akinél úgymond felnőttem, az Babos Gyula. Tizenhat éves korom óta tanított Kőbányán, és azóta is nagyon jó barátságban vagyunk. László Attilát is nagyon szeretem, ő tanított a főiskolán improvizációs gyakorlatra. Jávori Vili bácsi sajnos már nem lehet közöttünk. Póka Egonnak, a Kőbányai Zenei Stúdió igazgatójának is sokat köszönhetek. Vagy Tornóczky Feri bácsinak, akinél gyerekkoromban elkezdtem a gitározást. Igazán apukám látta meg a tehetséget bennünk, ő egy ideig a vendéglátóiparban gitározott.

MN: Milyen szakmai vágyai vannak?

BR: Az egyik vágyam az, hogy vonószenekar kísérje egyszer a zenekaromat. Szeretnék egy olyan koncertet hangszerelni, amibe be tudjuk vonni a vonósokat, egy nagy szimfonikus zenekart összekötni a dzsesszel. Szívesen írnék filmzenét is. Például az egyik dalunk a lemezen az In memoriam Fellini, aminek a hangvétele olyan, mint a Fellini-filmek zenéje, mégsem hat utánzásnak. Mindig arra tanítottak, hogy egyedi legyek. Sokan esnek abba a hibába, hogy tetszik nekik egy világsztár, és azt utánozzák. Én is beleestem. Állandóan George Benson gitárjátékát utánoztam, és annak örültem, ha ugyanazt a gitárszólót ugyanabban a tempóban, ugyanazzal a feelinggel el tudtam játszani. De nem annak kell örülni, ha azt mondják, úgy játszik, mint George Benson. Mindenkinek azt ajánlom, hogy törekedjen az eredetiségre.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?