Verzió melléklet

Eltűnő határok

Film

Bevándorlók, fundamentalisták és embercsempészek találkahelye. Egyszerre átmeneti helyszín, lehetőség a boldogulás új terei felé, kudarclelőhely, otthon vagy csak egy sziget, ahová a flamingók is vissza-visszajárnak. Miközben az útikalauzok – Aphrodité, ugye – a szerelem szigeteként emlegetik, Ciprus gyakorlatilag a menedékkeresők állandó bázisa. A görög–török konfliktuson túl itt él együtt, egymás mellett, jóban és rosszban például kínai, bangladesi vagy épp Srí Lanka-i férfi és nő, akik így-úgy megpróbálják átvészelni azt az időszakot, amíg sikerül tovább­állniuk, ki tudja, hová, vagy csak elfogadniuk a végállomást. Iva Radivojevic kissé furcsa, lírainak ható, esszéfilmnek definiált alkotása egyszerre tűnik úti dokumentumfilmnek, amely során egy nyugodt, egytónusú hangú nő mesél Ciprusról mindent, amit tényleg érdemes tudni, miközben a film öt fejezetben személyes történeteket mutat be. Az egyéni reflexiók általánosnak tekinthető migráns tapasztalatokat fogalmaznak meg, miközben súlyos éntragédiák vagy épp a csoportkohézió megnyilvánulásai kerülnek felszínre. Egy iraki aktivista kudarcának lehetünk tanúi, miközben kicsit arrébb fundamentalisták muszlimokra vadásznak, antifasiszta tüntetést szerveznek vagy neonácikkal csapnak össze, de van egy pont, mikor a narrátor – aki olykor még vissza is kérdez – arról mesél, hogy volt olyan, mikor majdnem kétszáz bevándorló fulladt a Földközi-tengerbe…

Tolerancia, önazonosság, hovatartozás-érzés szolid szenvedélyéről, na meg egy bonyolult atmoszférájú helyről szól a film, amely szerint végtére is nem léteznek határok.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.