Verzió melléklet

Eltűnő határok

Film

Bevándorlók, fundamentalisták és embercsempészek találkahelye. Egyszerre átmeneti helyszín, lehetőség a boldogulás új terei felé, kudarclelőhely, otthon vagy csak egy sziget, ahová a flamingók is vissza-visszajárnak. Miközben az útikalauzok – Aphrodité, ugye – a szerelem szigeteként emlegetik, Ciprus gyakorlatilag a menedékkeresők állandó bázisa. A görög–török konfliktuson túl itt él együtt, egymás mellett, jóban és rosszban például kínai, bangladesi vagy épp Srí Lanka-i férfi és nő, akik így-úgy megpróbálják átvészelni azt az időszakot, amíg sikerül tovább­állniuk, ki tudja, hová, vagy csak elfogadniuk a végállomást. Iva Radivojevic kissé furcsa, lírainak ható, esszéfilmnek definiált alkotása egyszerre tűnik úti dokumentumfilmnek, amely során egy nyugodt, egytónusú hangú nő mesél Ciprusról mindent, amit tényleg érdemes tudni, miközben a film öt fejezetben személyes történeteket mutat be. Az egyéni reflexiók általánosnak tekinthető migráns tapasztalatokat fogalmaznak meg, miközben súlyos éntragédiák vagy épp a csoportkohézió megnyilvánulásai kerülnek felszínre. Egy iraki aktivista kudarcának lehetünk tanúi, miközben kicsit arrébb fundamentalisták muszlimokra vadásznak, antifasiszta tüntetést szerveznek vagy neonácikkal csapnak össze, de van egy pont, mikor a narrátor – aki olykor még vissza is kérdez – arról mesél, hogy volt olyan, mikor majdnem kétszáz bevándorló fulladt a Földközi-tengerbe…

Tolerancia, önazonosság, hovatartozás-érzés szolid szenvedélyéről, na meg egy bonyolult atmoszférájú helyről szól a film, amely szerint végtére is nem léteznek határok.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.