Verzió melléklet

Eltűnő határok

Film

Bevándorlók, fundamentalisták és embercsempészek találkahelye. Egyszerre átmeneti helyszín, lehetőség a boldogulás új terei felé, kudarclelőhely, otthon vagy csak egy sziget, ahová a flamingók is vissza-visszajárnak. Miközben az útikalauzok – Aphrodité, ugye – a szerelem szigeteként emlegetik, Ciprus gyakorlatilag a menedékkeresők állandó bázisa. A görög–török konfliktuson túl itt él együtt, egymás mellett, jóban és rosszban például kínai, bangladesi vagy épp Srí Lanka-i férfi és nő, akik így-úgy megpróbálják átvészelni azt az időszakot, amíg sikerül tovább­állniuk, ki tudja, hová, vagy csak elfogadniuk a végállomást. Iva Radivojevic kissé furcsa, lírainak ható, esszéfilmnek definiált alkotása egyszerre tűnik úti dokumentumfilmnek, amely során egy nyugodt, egytónusú hangú nő mesél Ciprusról mindent, amit tényleg érdemes tudni, miközben a film öt fejezetben személyes történeteket mutat be. Az egyéni reflexiók általánosnak tekinthető migráns tapasztalatokat fogalmaznak meg, miközben súlyos éntragédiák vagy épp a csoportkohézió megnyilvánulásai kerülnek felszínre. Egy iraki aktivista kudarcának lehetünk tanúi, miközben kicsit arrébb fundamentalisták muszlimokra vadásznak, antifasiszta tüntetést szerveznek vagy neonácikkal csapnak össze, de van egy pont, mikor a narrátor – aki olykor még vissza is kérdez – arról mesél, hogy volt olyan, mikor majdnem kétszáz bevándorló fulladt a Földközi-tengerbe…

Tolerancia, önazonosság, hovatartozás-érzés szolid szenvedélyéről, na meg egy bonyolult atmoszférájú helyről szól a film, amely szerint végtére is nem léteznek határok.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.