Verzió melléklet

Euromajdan. Nyers vágás

  • - kyt -
  • 2014. december 7.

Film

A fesztiváldíjakkal bőven kidekorált film vagy inkább jelenetsorozat legfőbb, mondhatni, felülmúlhatatlan erénye a jelenlét. A tényleges, élő pillanat színe, szaga, feszültsége teremtődik újra a képernyőn, a 2013–14-es, bátran történelminek nevezhető kijevi események hol csak furcsa, hol riasztó, hol pedig felhevült élethelyzetei a tétova kezdetektől – amikor még Janukovics mellett elkötelezett emberek is voltak a téren, és ingerült, de a tettlegességig el nem jutó viták is zajlottak az ellenoldallal – egészen a későbbi véres összecsapásokig tüntetők és milicisták között.

A film olykor egy-egy személyt emel ki a tömegből, mint például a szelíd, fiatal tanítónőt vagy – egészen röviden – egy hazafelé bandukoló fiatal párt: a fiú haja csatakos a vértől. Máskor meg éppen a tömeg szervezett erővé formálódásának bizonytalankodó mozzanatait látjuk: a hőzöngő, az elszánt, az óvatos, a hidegfejű, a bizonytalan összefogásának kevéssé sikeres törekvéseit. Egyetlen dologban voltak egyértel­műen és egységesen eltökéltek a tüntetők: a kitartásban. Ott voltak másnap és harmadnap. De volt, aki ott volt hosszú hetek elteltével is.

Szigorúbb vágással ki lehetett volna hagyni képsorokat a nagy egész sérülése nélkül. Kissé hosszadalmasnak tűnt egy-egy poétikusnak szánt mozzanat, nem is beszélve a mindvégig lelassított felvételek kezdetben tárgyidegennek tűnő artisztikumáról. Később aztán, a keményebb helyzetektől kezdve már kevésbé volt zavaró ez az emelkedettség, amely talán csak a részletek jobb láthatóságát szolgálja.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.