Verzió melléklet

Euromajdan. Nyers vágás

  • - kyt -
  • 2014. december 7.

Film

A fesztiváldíjakkal bőven kidekorált film vagy inkább jelenetsorozat legfőbb, mondhatni, felülmúlhatatlan erénye a jelenlét. A tényleges, élő pillanat színe, szaga, feszültsége teremtődik újra a képernyőn, a 2013–14-es, bátran történelminek nevezhető kijevi események hol csak furcsa, hol riasztó, hol pedig felhevült élethelyzetei a tétova kezdetektől – amikor még Janukovics mellett elkötelezett emberek is voltak a téren, és ingerült, de a tettlegességig el nem jutó viták is zajlottak az ellenoldallal – egészen a későbbi véres összecsapásokig tüntetők és milicisták között.

A film olykor egy-egy személyt emel ki a tömegből, mint például a szelíd, fiatal tanítónőt vagy – egészen röviden – egy hazafelé bandukoló fiatal párt: a fiú haja csatakos a vértől. Máskor meg éppen a tömeg szervezett erővé formálódásának bizonytalankodó mozzanatait látjuk: a hőzöngő, az elszánt, az óvatos, a hidegfejű, a bizonytalan összefogásának kevéssé sikeres törekvéseit. Egyetlen dologban voltak egyértel­műen és egységesen eltökéltek a tüntetők: a kitartásban. Ott voltak másnap és harmadnap. De volt, aki ott volt hosszú hetek elteltével is.

Szigorúbb vágással ki lehetett volna hagyni képsorokat a nagy egész sérülése nélkül. Kissé hosszadalmasnak tűnt egy-egy poétikusnak szánt mozzanat, nem is beszélve a mindvégig lelassított felvételek kezdetben tárgyidegennek tűnő artisztikumáról. Később aztán, a keményebb helyzetektől kezdve már kevésbé volt zavaró ez az emelkedettség, amely talán csak a részletek jobb láthatóságát szolgálja.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.