Verzió melléklet

Mit fogott a hálózat?

2 kockafilm

  • - barotányi -
  • 2014. december 7.

Film

Nem csupán a mi fékezhetetlen agyvelejű kormányzatunk figyelt fel arra, milyen kulcsfontosságú a világháló napjainkban: két fontos és a maga nemében szórakoztató doksi is ezt a témát járja körül.

A brit Simon Klose a legnagyobb fájlmegosztó rendszer, a Pirate Bay alapítói és működtetői elleni pert követi végig, szigorúan a vádlottak szempontjából, betekintést engedve kockaéletük mindennapjaiba. Még azt sem mondhatnánk, hogy túl rokonszenvesnek festi le a három ifjút (Fredrik Neij, Gottfrid Svartholm, Peter Sunde). Fredrik, aki boldog házasságban él laoszi nejével, pár sör után már habzó szájjal szidja a bevándorlókat, Peter elesett amerikai katonákon gúnyolódó oldallal kezdi webkarrierjét, szegény Gottfrid pedig nem csupán a hatóságokkal, de a tudatmódosítókkal is reménytelen harcot folytat. A rendező impresszionisztikus látásmódjának megfelelően nem mélyülünk el túlságosan az ügy elvi hátterében, a szerzői jogok értelmezése körüli vitákban – azért szőrmentén megismerhetünk néhány markáns álláspontot. És persze fény derül arra, hogy Svédországban is nehezen beszélhetünk elfogulatlan, összefonódásoktól mentes, független bíráskodásról és nyomozómunkáról, amíg az igazságügyi rendszer megannyi képviselője szó szerint a médiajogok birtokosainak zsebéből figyel kifelé. A Pirate Bay-ügy egyáltalán nem foglal állást a torrentezés jogszerűsége, esetleg kultúrforradalmi jellege tárgyában. Lezárásként csupán rögzíti a szikár tényeket: a harmadfokon is rövid idejű börtönre ítélt PB-alapítók azóta karcerben (Gottfrid), büntetésük letöltésére várva otthon (Peter) vagy egzotikus menedékhelyen, elévülésre várva (Fredrik) töltik napjaikat. A zavartalanul dübörgő, proxy szervereken át működtetett peer-to-peer fájlmegosztó pedig köszöni, jól van, s ezzel a helyzettel lassan illene megbarátkoznia Hollywoodnak, a nagy ki­­­­­­adóknak és a játékiparnak is.

A Netfüggők (remek doksikkal elhíresült izraeli rendezőnők, Hilla Medalia és Shosh Shlam munkája) tárgya is kellően morbid és sok tekintetben aktuális: friss példaképünk, a kínai rezsim elsőként a világon az internetfüggőséget mentális rendellenességként – mi több, a tinédzsereket fenyegető első számú egészségügyi problémaként – bélyegezte meg. Haladva a korral, külön átnevelő klinikákat hoztak létre a túl sokat kattintgató honfitársaknak – ami azért kétségtelenül proaktívabb magatartás, mint pusztán megadóztatni a képernyő bámulását… A veszélyes szenvedély elleni harcban nem kevesebb mint 400 átnevelő tábort állítottak fel a pekingi központi katonai kórház felügyelete alatt. Filmünk zömmel okos és egyke serdülői kétségbeesett szüleik cselvetése révén kerülnek a táborba, ahol leginkább későbbi katonai kiképzésüket megelőlegező, garantáltan hatástalan csuklógyakorlatokat kell végezniük – némi gyógyszerezés, hazafias dalok éneklése és sírós családterápia kíséretében. Az egymás társasá­gában végre barátokra lelő „betegek” beszélgetéseiből feltárul az éjszakáikat online interaktív játékokkal töltő fiatalok világa – végig nem tudjuk elhessegetni magunktól azt a gondolatot, hogy a sivár kínai szimulákrum-realitásnál talán még ez a nyers eszképizmus is jobb.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.