"Én a speciális effektekben hiszek" (Robert Zemeckis filmrendező)

  • Szecsõ András
  • 2000. november 30.

Film

MN: Hisz a szellemekben?

Robert Zemeckis rendező

Mint maga is bevallja, a Forrest Gumpot trükkismerete miatt bízták rá annak idején. Legújabb filmjét, a Temetetlen múltat az idei év Hatodik érzékeként emlegetik.

Magyar Narancs: A Temetetlen múlt voltaképpen arra épül, hogy ön már a film elején tud valamit, amit mi nem. Ez egy kicsit tisztességtelen eljárás, nem gondolja?

Robert Zemeckis: Képzelje, mi lett volna, ha már a Psycho elején megismerjük Norman Bates anyukáját. A nézők elsősorban szórakozni ülnek be a moziba, és örömmel részt vesznek a játékban. Persze nem ilyen egyszerű a helyzet: az amerikai családokban például rettenetesen sok félelem és elfojtás halmozódik fel, és ez a film igazából ezeknek a kivetülése. Egy átlagos amerikai kisiskolás kora óta olyan döntések meghozatalára kényszerül, amelyeket a társadalmi elvárások miatt valós súlyuknál sokkal jelentősebbeknek él meg. Ezért aztán ha valaki rosszul dönt, inkább elfojtja magában a frusztrációt, mint hogy korrigálná a hibát. Ez társadalmi mértékben már-már katasztrofális következményekkel járhat. Feltűnt önnek, hogy a világ sorozatgyilkosainak túlnyomó többsége az Amerikai Egyesült Államok polgára?

RZ: Úgy vagyok velük, mint a földönkívüliekkel. Ha találkoznék eggyel, rögtön elhinném, hogy léteznek, de eddig sajnos még nem jött össze a randevú. Viszont ha hinnék a szellemekben, nem tudtam volna elkészíteni ezt a mozit. Szóval én a speciális effektekben hiszek. Olyan helyzeteket lehet teremteni általuk, amelyekkel a néző sokkal közelebb kerül a film üzenetéhez. Az igazi trükk az, hogy legyen bár mögöttünk hatalmas technikai arzenál, a speciális hatásokból mindig csak annyit mutassunk, amennyi éppen kell. A fürdőszobai jeleneteknél például egy párás tükör kellő felvezetés után sokkal nagyobb hatást kelt, mint akár egy kísértet.

MN: Apropó, fürdőszoba. A film kulcsjeleneteinek nagy része itt játszódik. Utalás a Psychóra?

RZ: Hitchcock gyakorolta rám mind ez idáig a legnagyobb hatást, de nem. Egyszerűen arról van szó, hogy a fürdőszoba az a hely a lakásban, ahol az ember a legkiszolgáltatottabb. Nem elég, hogy nincs rajtunk ruha, a kő is csúszós és hideg, ráadásul úgy fekszünk a kádban, mint egy koporsóban. Elképzelte már, mi lenne, ha magára törné valaki az ajtót fürdés közben? Semmi esélye nem marad védekezni.

MN: Akkor most mint rendezőt és producert is kérdezem: mi a véleménye a hollywoodi sztárrendszerről? Michelle Pfeiffer a híre szerint meglehetősen nehezen viselte, hogy bár ugyanolyan húzónév, mint Harrison Ford, mégis jelentősen kevesebbet keresett ezen a filmen.

RZ: Ez úgy hülyeség, ahogy van. Michelle annyit keres, amennyit jónak lát, és Harrison Ford is annyit, amennyit akar. Persze bizonyos határokon belül. Hollywoodban például egy nő soha az életben nem fog annyi pénzt keresni, mint egy férfi. A sztárokat mindig a média csinálja, és a média számára egy férfi mindig érdekesebb, mint egy nő. A női sztárok ugyanis hamarabb lejárnak. Egy negyvenöt éves nő már nem feltétlenül vonzó szexuálisan, de egy ötvenes pasi még igen, ezért sokkal nagyobb értéket képvisel.

Szecső András

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.