"Éreztem a nagy csöndeket" – Cate Shortland filmrendező

  • - köves -
  • 2013. május 28.

Film

Ausztrál létére a németekről német színészekkel készített második világháborús filmet. A Lore alkotójával telefonon beszélgettünk.

Magyar Narancs: Rachel Seiffert az édesanyja történetét írta meg. Seiffert nagyszülei nácik voltak, édesanyja pedig példás náci neveltetést kapott. Az írónő beszélt arról, hogyan dolgozta fel a család náci múltját? –

Cate Shortland: Rachel sosem lesz képes túltenni magát a náci múlton. Édesanyja, vagyis az igazi Lore Oxfordig menekült, ott próbálta újrakezdeni az életét. Beszéltem olyanokkal, akiknek a felmenői közt nácik voltak; szinte mindenki nagy és nyomasztó családi csendekre emlékezett. Elhallgatták a múltat szégyenükben.

false

MN: A szerző nagyszülei is így viselkedtek?

CS: Alig hiszem, hogy ők bármiért is szégyellték volna magukat. Rachel szerint a nagyszülei életük utolsó percéig nácik maradtak. A nagyapa tíz évet ült, a mama kettőt.

MN: Az igazi Loréval is beszélt?

CS: Csak egyszer, már a film elkészülte után, a londoni filmfesztiválon. Ez volt az első alkalom, hogy nyíltan elismerte a család náci gyökereit. Feljött velünk a színpadra, de nem szólalt meg.

MN: De ő nem követett el bűnt...

CS: ' nem, de a szülei igen, és neki ezzel együtt kell élnie.

MN: Az írónőt az anyja avatta be a családi múltba?

CS: Igen.

MN: Hogy zajlott a beszélgetés?

CS: Bárcsak tudnám, de ezt sosem mertem megkérdezni.

MN: Haneke mondta, hogy megengedhetetlen, ahogy a Schindler listájában Spielberg manipulálta a közönséget. A bukás című Hitler-filmet meg egyenesen hülyének nevezte. Mit gondol az említett filmekről?

CS: A Schindler listáját egy zsidó öregek otthonában láttam - mindenkit mélyen meghatott. A bukást Brooklynban, egy olyan moziban, ahová főleg nyugdíjasok jártak - mindenkit mélyen felháborított. Én nem ítélkeznék filmek fölött. Az olyan lenne, mintha egy kisállat-kereskedés tulajdonosa rangsorolna a kutyák és a macskák között. Rám elsősorban Elem Klimov filmje, a Jöjj és lásd! hatott.

MN: És a német gyermekmesék? Azokat is emlegette...

CS: A régi német gyermekmesék erotikája is hatott a filmre. Nem akarom a konyhapszichológust adni, de, ugye, a halál és az erotika olykor nagyon is közeli kapcsolatban áll. Nemrég olvastam, hogy a második világháború végén a szövetségesek betiltották a Grimm-meséket; valahogy kapcsolatba hozták őket a náci ideológiával. Bizarr, de meg tudom érteni.

MN: Melyik a legerotikusabb német mese?

CS: A Piroska és a farkas a kedvencem. Gondoljon csak bele!

MN: A németekről készített háborús filmet. Ausztrál létére nem érezte kívülállónak magát?

CS: Nem. Mindkét nagybátyám hadifogolytáborban volt, a férjem nagyszülei pedig Németországból elmenekült zsidók. Én magam is zsidó vagyok. Ausztráliában mindenki bevándorló.

MN: Érzett haragot?

CS: Berlinben végeztem előtanulmányokat a forgatás előtt. Éjszakákat sírtam át egy pohár bort szorongatva.

MN: És amikor az igazi Loréval találkozott?

CS: Egy kis haragot akkor is éreztem. Reméltem, hogy hasonló nyíltsággal beszél, mint a lánya, de nem tette. Éreztem az elhallgatás erejét, a nagy csöndeket, amik körülveszik.

Beszélgetés a filmről ma (2013 Május 29.) az Urániában Enyedi Ildikó, György Péter, Ungváry Krisztián és Varga Balázs társaságában.

Lore

Egy díjakkal sokszorosan elismert regény, amelyet hatvan évvel ezelőtt kellett volna megírni. Egy díjakkal (legutóbb épp a Titanic fesztiváléval) ugyancsak sokszorosan elismert film, amelyet ötven évvel ezelőtt kellett volna leforgatni.

Nem mintha a története és a tanulságai ne volnának ma is húsbavágóak: a világháború befejeztével egy ízig-vérig náci családban a szülők a közeli felelősségre vonás elől menekülve magukra hagyják mind az öt gyermeküket (köztük egy csecsemőt), s közülük a legnagyobbnak, az éppen csak kamasz lánynak ezernyi szenvedés árán kell elvezetnie őket a nagyihoz. A nagymama háza pedig, amely eladdig minden áldozatot megérő, szerető otthonként lebegett a menekülő gyerekek szeme előtt, nippekkel telezsúfolt börtönnek bizonyul, amelyben egy hideg és fanatikus öregasszony őrzi a faji felsőbbrendűség pusztító mítoszát. Nem csak a történet, nem csak a humanista üzenet, a filmes formanyelv is kiemelkedő. Kézikamera és a lerongyolódás, elkoszolódás szuperközelikben mutatott stációi valóban érzéki élményként kínálják a belső elhagyattatás, kétségbeesés, az önpusztítás gondolatáig menő bűntudat egyre növekvő szorítását. Perfektül kivitelezett, a feszültséget végig kitartva bonyolított filmet látunk, Saskia Rosendahl csakugyan gyomorszorító alakításával.

Egy történelmi filmet, amelyet a tárgyból felkészült, a kor világában elmélyült alkotó készített. Az ausztrál rendezőnő, aki ezt a tisztességes, ám minden fordulatában ismert, előre kiszámítható kimenetelű, pontosan megjósolható emberi reakciókkal operáló munkát jegyzi, éppen úgy fordult az összeomlott Harmadik Birodalom törmelékei alól kikapaszkodni és újra élni akaró emberek felé, mint ha Róma végnapjait vagy az inkák bukását filmezné. Becsülettel fel van mondva a lecke, de nem merül fel új szempont, s nem beszélve egy erőteljesebb fogalmazásmódról, netán a tárgyalt problematika napjainkra vonatkoztatásának igényéről. A soával vagy a nácizmussal való szembenézéssel számos igen kiváló film foglalkozott. Cate Shortland műve minden erénye és összes díja ellenére sem tartozik ezek közé.

TPP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.