Meghalt Bárdy György

Film

A hétvégén ünnepelte 92. születésnapját Jumurdzsák, Piszkos Fred és Gugyerák Alajos; Jávor Pál öltözőjének bentlakója és örökifjú teniszjátékos. Születésnapi köszöntőnkkel búcsúzunk tőle.
Az Egri csillagokban

Az Egri csillagokban

 

Volt elemi alapkövetelmény, tekintették gyanús polgári csökevénynek, és számítják korszerűtlen modorosságnak, ókonzervatív sallangnak – a színészi megjelenés eleganciája igencsak változó megítélés alá esett az elmúlt szűk évszázad folyamán. Bárdy György azonban váltig rezzenetlen nyugalommal őrizte és egyszersmind sugározta magából a megvesztegető színészi eleganciát több mint hat évtizedes pályafutása során, nem csupán művészi-alkati függetlenségét bizonyítva ezzel, hanem azt is, hogy az élre vasalt és gondosan csomózott választékosság korántsem a merevség vagy pláne az élhetetlenség szinonimája. Merthogy Bárdy teljes színészi működése az elegancia mellett rendre a ruganyos férfiasság, a ragadozói sárm, valamint a finesz, a talpraesettség, sőt hovatovább a gógyi jegyeit mutatta fel jellegadó tulajdonságok gyanánt.

Sötéten vonzó férfiak és rokonszenves svihákok, divatlapból kilépett osztályellenségek és kikapós párizsi férjek, ravaszkás öregurak és imponálóan markáns brigantik sorjáznak Bárdy György pályafutásának kilométeres szereplistáján, s ha jobban meggondoljuk, leghíresebb alakításai is legfeljebb csak első látásra lógnak ki ebből a sűrű mezőnyből. Hiszen az 1968-as Egri csillagokból jószerint önálló életre kelő Jumurdzsák fanatizmusához Bárdy adta hozzá a villódzó férfiasság és a sima ravaszság színészi pillanatait, s még példátlanul népszerű – bár önveszélyesnek bizonyult – saját találmánya, Gugyerák Alajos (a közepén két elipszilonnal approximatíve) is épp a színész megnyerő eszességéből lepárolva vált elementáris kabaréalakká. Az okos színész mindent tud – igazolta Bárdy életműve, amely még a kényszerű újrakezdések révén is csak gazdagodott: emberi színekkel, drámai felhangokkal, életismerő gesztusokkal.

A színész Bárdy György sokfelé megfordult: volt Várkonyi Zoltán felfedezettje és Jávor Pál védence, szolgált a Vidám Színpad színészi büntetőtelepén (1949–1951), és űzték ki a Nemzeti Színházból (1959). Otthonává végül Várkonyi Vígszínháza lett, s persze a film és a televízió világa, ahol mesterségbeli mindentudása mindig jól kamatozott. A Bárdy-figura örökkön eleven, voltaképpen akár érdemi szerep nélkül is hozza a formáját, markáns volta és az orgánum által szavatolt súlya rendre megkérdőjelezhetetlennek mutatkozik. S persze ott lelünk néhány szerepet Bárdy György talán legsajátabb regiszteréből, ahol a határokat feszegető életrevalóság és a férfiúi temperamentum egymásra rímel, mondjuk, mint a Vidám elefántkór (1971) vagy épp a Hét tonna dollár (1974) történetében.

Sohasem számították a színészfejedelmek sorába, s kiegyensúlyozott, bölccsé higgadt férfiúként erre maga sem tartott igényt. Amíg más pályatársai kiitták magukat a színpadról vagy saját zsenialitásuk önpusztító mártírjaivá váltak, addig Bárdy tudta élvezni az életet – és teniszezett.

Game, set, match.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.