Erős hétvége (Hungarian Jazz Festival, WOMUFE Hungarian Jazz Festival)

  • 1998. június 4.

Film

Nincs mese, választani kell. A dzsessz vagy a világzene, a Petőfi Csarnok vagy a Budai Parkszínpad. Ami közös, az az időpont: június 12-14., péntek, szombat, vasárnap. Bizonyára szerencsésebb lett volna, ha e két nemzetközi fesztivál szervezői egyeztetik az időpontjaikat, esetleg elkerülhető lett volna, hogy megszívassák egymást és a közönségüket.
Nincs mese, választani kell. A dzsessz vagy a világzene, a Petőfi Csarnok vagy a Budai Parkszínpad. Ami közös, az az időpont: június 12-14., péntek, szombat, vasárnap. Bizonyára szerencsésebb lett volna, ha e két nemzetközi fesztivál szervezői egyeztetik az időpontjaikat, esetleg elkerülhető lett volna, hogy megszívassák egymást és a közönségüket.

Nézzük csak, mit lehet kezdeni egy ilyen fesztivállal. Az első két nap zömmel az emlékeknek szentelhető, lengyel (Krzysztof Scieranski, Michal Urbaniak) és cseh (Jirí Stivín) barátaink éppúgy a hetvenes-nyolcvanas éveket csalhatják vissza, mint a crimsonos Bill Bruford, vagy mint a mieink: a különféle formációkban fellépő Vukán György, Szakcsi Lakatos Béla, Babos Gyula, Pege Aladár. Ezt a múlt időt nem minősítésnek szántam, tudok én az ötvenes éveken is függni, arról nem beszélve, hogy a dzsessz útkeresői eladhatatlanok nálunk. Írni viszont a jelenről szeretnék többet, azokról a társaságokról, amelyeket kevésbé ismer(het)ünk.

A szombat esti láznak kínálkozó Jazz Jamaica hetedik éve üzemel, tagjai a reggae- és ska-front - Bob Marley, Gregory Isaac, Jimmy Cliff, a Jazz Warriors, az Israelites, a Madness, a Specials, a Skatalites (és így tovább) mellett szolgált - veteránjai. Amit hallhattunk tőlük, az a hagyományos jamaicai zenéknek és a dzsessz tradícióinak az ötvözete, így kaphatta egy Ellington-feldolgozás alapján a Skaravan címet tavalyelőtti lemezük. A társaság valamennyi tagja (speciel: nyolc) lehengerlő hangszerszólókra kész, elmélyült bravózásra lehet majd szép számmal ok, de mégiscsak helyesebb lenne, ha végigtáncolnánk a bulit, és alighanem attól volna boldogabb a zenekar is.

Hogyha a kortárs finn művészetről beszélünk, jön a depresszió, a töméntelen pia, az abszurd és a perverzitás, meg a vér. Lehet persze, bizonyára, kivétel is. Például az Apokalyptika nem az. Négy fiatalembert takar e beszédes név, egyenest Helsinkiből, csellisták mind. A Sibelius Zeneakadémián jöttek össze, ahol hamarjában kiderülhetett: megszállott Metallica-fanok. Innentől mint a láncfűrészcsapás. Előbb az akadémia nyári táborában abszolválták átirataikat, aztán térdre kényszerítették a metálklubokat, stúdióba vonultak (Plays Metallica By Four Cellos), és hogy pont kerüljön e mondat végére, ´96 végén együtt zúztak Helsinkiben a Metallicával. A PeCsában történetesen ez év június 14-én, a Dél-alföldi Szaxofonegyüttes után kerül rájuk a sor, és a Metallicákon túl Faith No More-, Pantera- és Sepu-darabokra is kilátás lehet, most megjelent Inquisition Symphony című albumuk figyelembevételével. Meg kell mondanom, ezek az erősítőre kötött csellók tudják azt a hangot, amit az állatok királya, de nyitott vagyok különben is: dzsesszfesztiválon heavy metalt még nem hallottam vonósnégyestől.

Még szerencse, hogy a New York-i Jungle Funk jön ezután, ami ugyancsak nem dzsessz, viszont (alighanem) jungle sem. A drum ´n´ bass esetén a valamikori Living Colour élő ritmusszekciója, a basszeros Doug Wimbish és a dobos Will Calhoun értendő, ám a prímet inkább a perkás/énekes Vinx viszi. Neki eredetileg hármasugrónak kellett volna lennie, de közbejött egy olimpiai bojkott, majd egy sérülés; még szerencse, hogy felfigyelt rá Taj Mahal és Herbie Hancock és Branford Marsalis. Életrajzi jegyzete a továbbiakban két oldalon sorolja, hogy együtt játszott mindenkivel, említést tesz négy lemezéről, de ebbe most ne menjünk bele. Ami viszont a Jungle Funk tavaly bemutatkozó CD-jét illeti, az a soul, a dzsessz és a pop színeiből keveredett ki - kábé egy Al Jarreau-ba oltott Stinget képzelhetünk így. És egy igen érzékeny, finom eleganciájú produkciót, melynek visszafogottsága persze borulhat is, ha az elektronika durvább kezekbe kerül.

Hát így.

Komolyan mondom, mindhárom nap teljesen húzós a felhozatal, mégsem nyugszom: ezek a nevek nincsenek bejáratva nálunk, a sznobok legfeljebb - a Matáv Szimfonikusokkal dúsított - Eberhard Weber dzsesszbőgősre indulhatnak be, aki viszont kilóg a sorból.

De előtte még ott a péntek két cigányzenekarral. A Kocsani Orkestarról másfél hónapja sincs, hogy írtam, azt írtam, a macedónok legismertebb rézfúvósai, és igazam van. "A balkáni brasszistákra jellemző, jobbára kötelező mixtúrát halljuk: benne indiai filmzene, kínai komcsi sláger és persze a térség tradicionális táncai; mégis kitűnik a Kocsani hangja - tangóharmonikával színezve, halál pontos aszimmetrikus ritmusokkal, fúvósainak egymásra bőszült szólóival."

A Musafir India Pakisztánnal határos államából, Rádzsasztánból érkezik, és minimum három szempontból buli. Azon túl, hogy effektíve roots-dzsipszik, és otthon vannak a pakisztáni eksztatikus-áhítatos quawwaliban is, a muzulmánhoz képest a hindu hagyomány megtestesítői: nem rekesztik ki a nőket, mi több, kész cirkuszt csinálnak - a muzsikusok mellett kígyóbűvölők, táncosnők, fakírok és mutatványosok e tizennégy tagú társulat tagjai.

Szombat van. "Sun Ra találkozik Jimi Hendrixszel egy zsidó menyegzőn" - ígéri a Hasidic New Wave szlogenje, és ez komoly. A pörgős haszid táncokra a Klezmatics-főnök Frank London a garancia, Sun Rára Greg Wall, Hendrixre David Fiuczynski, mint majd szépen kiderül. Nemrég jött ki a második, Psycho - Semitic CD-jük: rocknak dzsessz, dzsessznek klezmer; jelentem, megvolna az ezredvégi zsidó avantgárd csúcsa. És borzasztó mélyre lehet zuhanni róla, bárhová, "ahol a zsidók sosincsenek otthon". Ahol a helyem.

Az utolsó nap a török ütős sztár, Okay Temiz Karsilama nevű zenekaráé, de ezt még nem hallottam. Olvasni is csak annyit, hogy négy zurnás (mint nálunk az oboa) és két ütős a tagja. Előtte Amadinda (ugye nem kell bemutatni) és az előtt Habib Koité.

A gitáros/énekes Koité debütálásáról az év elején írtam, azóta van egy új lemeze is (Ma Ya), mely már harmadik hónapja nem tágít a világzenei rádióslista éléről. És tényleg, Mali legfrissebb "kötelező leckéje" feltűnő jó ízléssel hozta össze a folkos hagyományokat a városi tánczenével: Bamada nevű együttesébe éppúgy belefér a basszusgitár és a dobszerkó, mint a djembé és a balafon, de zsigerből mentes az európai piacra termelő afrikai sztárok közhelyeitől. Borzasztóan hiányzott már Nyugat-Afrika a különféle folkfesztiválok kínálatából, most legalább magasról dobbantunk.

Hát így.

Mondom, nincs mese, választani kell.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.