Erős hétvége (Hungarian Jazz Festival, WOMUFE Hungarian Jazz Festival)

  • 1998. június 4.

Film

Nincs mese, választani kell. A dzsessz vagy a világzene, a Petőfi Csarnok vagy a Budai Parkszínpad. Ami közös, az az időpont: június 12-14., péntek, szombat, vasárnap. Bizonyára szerencsésebb lett volna, ha e két nemzetközi fesztivál szervezői egyeztetik az időpontjaikat, esetleg elkerülhető lett volna, hogy megszívassák egymást és a közönségüket.
Nincs mese, választani kell. A dzsessz vagy a világzene, a Petőfi Csarnok vagy a Budai Parkszínpad. Ami közös, az az időpont: június 12-14., péntek, szombat, vasárnap. Bizonyára szerencsésebb lett volna, ha e két nemzetközi fesztivál szervezői egyeztetik az időpontjaikat, esetleg elkerülhető lett volna, hogy megszívassák egymást és a közönségüket.

Nézzük csak, mit lehet kezdeni egy ilyen fesztivállal. Az első két nap zömmel az emlékeknek szentelhető, lengyel (Krzysztof Scieranski, Michal Urbaniak) és cseh (Jirí Stivín) barátaink éppúgy a hetvenes-nyolcvanas éveket csalhatják vissza, mint a crimsonos Bill Bruford, vagy mint a mieink: a különféle formációkban fellépő Vukán György, Szakcsi Lakatos Béla, Babos Gyula, Pege Aladár. Ezt a múlt időt nem minősítésnek szántam, tudok én az ötvenes éveken is függni, arról nem beszélve, hogy a dzsessz útkeresői eladhatatlanok nálunk. Írni viszont a jelenről szeretnék többet, azokról a társaságokról, amelyeket kevésbé ismer(het)ünk.

A szombat esti láznak kínálkozó Jazz Jamaica hetedik éve üzemel, tagjai a reggae- és ska-front - Bob Marley, Gregory Isaac, Jimmy Cliff, a Jazz Warriors, az Israelites, a Madness, a Specials, a Skatalites (és így tovább) mellett szolgált - veteránjai. Amit hallhattunk tőlük, az a hagyományos jamaicai zenéknek és a dzsessz tradícióinak az ötvözete, így kaphatta egy Ellington-feldolgozás alapján a Skaravan címet tavalyelőtti lemezük. A társaság valamennyi tagja (speciel: nyolc) lehengerlő hangszerszólókra kész, elmélyült bravózásra lehet majd szép számmal ok, de mégiscsak helyesebb lenne, ha végigtáncolnánk a bulit, és alighanem attól volna boldogabb a zenekar is.

Hogyha a kortárs finn művészetről beszélünk, jön a depresszió, a töméntelen pia, az abszurd és a perverzitás, meg a vér. Lehet persze, bizonyára, kivétel is. Például az Apokalyptika nem az. Négy fiatalembert takar e beszédes név, egyenest Helsinkiből, csellisták mind. A Sibelius Zeneakadémián jöttek össze, ahol hamarjában kiderülhetett: megszállott Metallica-fanok. Innentől mint a láncfűrészcsapás. Előbb az akadémia nyári táborában abszolválták átirataikat, aztán térdre kényszerítették a metálklubokat, stúdióba vonultak (Plays Metallica By Four Cellos), és hogy pont kerüljön e mondat végére, ´96 végén együtt zúztak Helsinkiben a Metallicával. A PeCsában történetesen ez év június 14-én, a Dél-alföldi Szaxofonegyüttes után kerül rájuk a sor, és a Metallicákon túl Faith No More-, Pantera- és Sepu-darabokra is kilátás lehet, most megjelent Inquisition Symphony című albumuk figyelembevételével. Meg kell mondanom, ezek az erősítőre kötött csellók tudják azt a hangot, amit az állatok királya, de nyitott vagyok különben is: dzsesszfesztiválon heavy metalt még nem hallottam vonósnégyestől.

Még szerencse, hogy a New York-i Jungle Funk jön ezután, ami ugyancsak nem dzsessz, viszont (alighanem) jungle sem. A drum ´n´ bass esetén a valamikori Living Colour élő ritmusszekciója, a basszeros Doug Wimbish és a dobos Will Calhoun értendő, ám a prímet inkább a perkás/énekes Vinx viszi. Neki eredetileg hármasugrónak kellett volna lennie, de közbejött egy olimpiai bojkott, majd egy sérülés; még szerencse, hogy felfigyelt rá Taj Mahal és Herbie Hancock és Branford Marsalis. Életrajzi jegyzete a továbbiakban két oldalon sorolja, hogy együtt játszott mindenkivel, említést tesz négy lemezéről, de ebbe most ne menjünk bele. Ami viszont a Jungle Funk tavaly bemutatkozó CD-jét illeti, az a soul, a dzsessz és a pop színeiből keveredett ki - kábé egy Al Jarreau-ba oltott Stinget képzelhetünk így. És egy igen érzékeny, finom eleganciájú produkciót, melynek visszafogottsága persze borulhat is, ha az elektronika durvább kezekbe kerül.

Hát így.

Komolyan mondom, mindhárom nap teljesen húzós a felhozatal, mégsem nyugszom: ezek a nevek nincsenek bejáratva nálunk, a sznobok legfeljebb - a Matáv Szimfonikusokkal dúsított - Eberhard Weber dzsesszbőgősre indulhatnak be, aki viszont kilóg a sorból.

De előtte még ott a péntek két cigányzenekarral. A Kocsani Orkestarról másfél hónapja sincs, hogy írtam, azt írtam, a macedónok legismertebb rézfúvósai, és igazam van. "A balkáni brasszistákra jellemző, jobbára kötelező mixtúrát halljuk: benne indiai filmzene, kínai komcsi sláger és persze a térség tradicionális táncai; mégis kitűnik a Kocsani hangja - tangóharmonikával színezve, halál pontos aszimmetrikus ritmusokkal, fúvósainak egymásra bőszült szólóival."

A Musafir India Pakisztánnal határos államából, Rádzsasztánból érkezik, és minimum három szempontból buli. Azon túl, hogy effektíve roots-dzsipszik, és otthon vannak a pakisztáni eksztatikus-áhítatos quawwaliban is, a muzulmánhoz képest a hindu hagyomány megtestesítői: nem rekesztik ki a nőket, mi több, kész cirkuszt csinálnak - a muzsikusok mellett kígyóbűvölők, táncosnők, fakírok és mutatványosok e tizennégy tagú társulat tagjai.

Szombat van. "Sun Ra találkozik Jimi Hendrixszel egy zsidó menyegzőn" - ígéri a Hasidic New Wave szlogenje, és ez komoly. A pörgős haszid táncokra a Klezmatics-főnök Frank London a garancia, Sun Rára Greg Wall, Hendrixre David Fiuczynski, mint majd szépen kiderül. Nemrég jött ki a második, Psycho - Semitic CD-jük: rocknak dzsessz, dzsessznek klezmer; jelentem, megvolna az ezredvégi zsidó avantgárd csúcsa. És borzasztó mélyre lehet zuhanni róla, bárhová, "ahol a zsidók sosincsenek otthon". Ahol a helyem.

Az utolsó nap a török ütős sztár, Okay Temiz Karsilama nevű zenekaráé, de ezt még nem hallottam. Olvasni is csak annyit, hogy négy zurnás (mint nálunk az oboa) és két ütős a tagja. Előtte Amadinda (ugye nem kell bemutatni) és az előtt Habib Koité.

A gitáros/énekes Koité debütálásáról az év elején írtam, azóta van egy új lemeze is (Ma Ya), mely már harmadik hónapja nem tágít a világzenei rádióslista éléről. És tényleg, Mali legfrissebb "kötelező leckéje" feltűnő jó ízléssel hozta össze a folkos hagyományokat a városi tánczenével: Bamada nevű együttesébe éppúgy belefér a basszusgitár és a dobszerkó, mint a djembé és a balafon, de zsigerből mentes az európai piacra termelő afrikai sztárok közhelyeitől. Borzasztóan hiányzott már Nyugat-Afrika a különféle folkfesztiválok kínálatából, most legalább magasról dobbantunk.

Hát így.

Mondom, nincs mese, választani kell.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.