Ersze, ersze - Q, érzékek birodalma

  • - köves -
  • 2013. július 11.

Film

Magas művészet vagy nettó pornográfia? Ez a nagy kérdés a nemrég bemutatott Q, érzékek birodalma című francia film kapcsán.

false

 

Soft verzió: a szép, de szomorú Cécile (a szeme se áll jól) apja hamvait maga mögött hagyva az első adandó piszoárban magára rántja alkalmi társát, az autószerelőt, de semmi sem lesz a dologból, mert amit a fiú akar, azt a lány nem, minden mást viszont igen.

Normál verzió: a szép, de szomorú Cécile (a szeme se áll jól) kisebb dolgait elvégezvén nem sieti el sem az alsónemű, sem az autószerelő magára húzását; hosszas huzavona kezdődik a WC-falnak dőlve, a behatolás számos lehetőségét - egyelőre csak elvi síkon - felvetve.

Soft verzió: Cécile-t (szeme sem) ezúttal állandó barátjával látjuk, a helyszín egy konyha, a háttérben narancsfacsaró. Valamit Cécile is facsar, de az mind képen kívül történik, mindenesetre erősen izzadnak az egymáshoz tapadó felek; lehetséges lenne, hogy mosogatnak?

 

 

Normál verzió: pirul a narancsfacsaró, mert mosogatásról szó sincs, ez bizony szenvedélyes kézimunka fürge ujjakkal s jól kivehető testrészekkel.

Soft verzió: előkerül az autószerelő. Mellette szíve hölgye, az egyszerű, de erkölcsös családból származó, bölcsészesen szende szépség (a szemüvege sem áll jól); autóban ülnek a tengerparton, a szerelő már hátra is dőlt, szerelme pedig épp a kormánykerék alá bukik, ott tesz-vesz serényen, hogy mit, nem mutatják. Lehet, hogy a világítótorony szimbólumként meredezik?

Normál verzió: úgy-úgy, szimbólumként, mert a kocsiban orális kedveskedés folyik, mindközönségesen szopás.

Ha a soft verziót nézzük, abban azért nincs köszönet, mert kívülről mutatják az autót hosszasan, ha a normál verziót nézzük, abban meg azért nincs, mert sok mindent mutatnak a filmben nyálcsorgató közelségből, de olykor beszélnek is hozzá, nehogy tévedés essék: ez nem pornó, kérem szépen, hanem látlelet, méghozzá társadalmi és mélyen szántó: korkép vagy mi, a válság sújtotta, tengő-lengő generációról.

Látlelet, na persze, vagy mint a viccben mondják: ersze, ersze. Nálunk a kocsin kívül maradós verziót vetítik.

Forgalmazza az Anjou Lafayette


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.