Film

A Föld után

  • Szabó Ádám
  • 2013. július 13.

Film

Hogy a Föld sorsa, de legalábbis az amerikai blockbusteriparé valamilyen fura kölcsönhatásban áll Will Smithszel, az már eddig is nyilvánvaló volt. Csakhogy A Föld után még úgy sem tartogat meglepetést, hogy ezúttal a bolygón már nincs kit vagy mit megmenteni.

Hat évvel apja magányos, apokaliptikus bolyongása után ezúttal Jaden Smith az utolsó ember a planétán, de még jó néhány hasonlóan ingerszegény nyári popcornhegyen kell keresztülverekednie magát, hogy ő is legendává váljon. Addig is marad az apuka által egyengetett, kitaposott, majd mozgólépcsővel feljavított út: A Föld után Will Smith sztorijából, az ő produceri felügyelete alatt, családi vállalkozásként készült, és azt is hihetnénk, hogy ő írta a forgatókönyvet is és pattant be rendezni egyet - de nem. Kár.

Maga a film egy rövidke, izgalmasnak tűnő felvezetés után nem tartogat ugyanis több izgalmat, mint egy közepesen erős videojáték, jó grafikával. Fiatal főhősünk apja és saját élete megmentése érdekében fut, mászik és néha térdepel az évszázadok óta elhagyatott Földön - egyenes vonalú egyenletes mozgása társadalomkritikát, utópiát nyomokban sem tartalmaz. Más forradalmi ötlet sem ugrott be senkinek az alkotás folyamán, hogy miként is lehetne e fékevesztett száguldásba egy kis lelket, stílust, hangulatot verni. Végül egy problémás apa-fiú kapcsolat, és a bőszen kísértő múlt furakodott a vászonra - amiről mindent elmond, hogy lehet akármekkora a vásznon folyó harc, kísértsen akármilyen tragédia, az érzelmi csúcspontot egy mutáns keselyű elhalálozása jelenti.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.