"És én újra elcsábulok" - Julianne Moore színésznő

  • Kriston László
  • 2011. szeptember 8.

Film

Most épp az Õrült, dilis, szerelem. című filmben látható, hogy túl az ötvenen is megőrizte vonzerejét. A Magnólia, Az órák, a Boogie Nights, A nagy Lebowski, az Egy kapcsolat vége, az I'm Not There - Bob Dylan életei vagy a Hannibal 51 éves sztárjával Londonban találkoztunk.

Most épp az Õrült, dilis, szerelem. című filmben látható, hogy túl az ötvenen is megőrizte vonzerejét. A Magnólia, Az órák, a Boogie Nights, A nagy Lebowski, az Egy kapcsolat vége, az I'm Not There - Bob Dylan életei vagy a Hannibal 51 éves sztárjával Londonban találkoztunk.

*

Magyar Narancs: Tényleg az ellentmondásos, húzós szerepekre szakosodott?

Julianne Moore: "Miért játszik örökké magányos hősnőket?" Ugyan már, csak annyit teszek, hogy ragaszkodom az ízlésemhez, vonzanak a rendhagyó, szokatlan történetek!

MN: Mi vonzót talált most egy szimpla romantikus vígjátékban?

JM: Az 'rült, dilis, szerelem. nem szokványos darab. A témák, amiket megpendít, nagyon modern jelenségek, és igencsak átérezhetők. Elvégre azért nézünk filmeket, hogy magunkat lássuk, legalábbis ami ezt a zsánert illeti. Nevetni akarunk a hibáinkon, azon, hogyan zúgtunk bele valakibe, meg azon, milyen a házasságunk.

MN: Több filmjében is láttuk már kihűlt házasságban agonizálni.

JM: Vagy válni. Hosszú távú kapcsolatoknál nagy az esély rá, a felek eltávolodnak. És felmerül a kérdés: pontosan mikor is kezdtünk a "mi" helyett úgy gondolkodni, "én"? A válasz: "Amikor lefeküdtél X-szel vagy Y-nal."

MN: A Chloe - A kísértés iskolája (2009) című filmben speciel egy hölggyel bújt ágyba.

JM: Mert a lány a férje szeretőjének adja ki magát. Egy középkorú asszony annyira elhagyatottnak érzi magát a házasságában, hogy így akarja újra megtapasztalni a férje libidóját. Amikor lefekszik a lánnyal, azt kéri tőle, mutassa meg, hogyan érinti meg őt a férje. Azt akarja átélni, ami eltűnt a házasságából. Azt viszont nem ismeri fel, amikor megdobban a szíve a lány iránt. Nincs tisztában vele, mekkora kárt tesz ezzel a lányban. Minden kapcsolatban változó, mennyire érezzük a mélységét, és sok baklövést követünk el.

MN: Fiatalon állítólag sokat utazott. Hova?

JM: Összesen huszonhárom otthonunk volt. Ennyiszer költöztünk. Tizennégy iskolában végeztem a tanulmányaimat. Éltünk Alaszkában, Pakisztánban, Németországban. Hamar meg kellett tanulnom a "színészetet". Nem ajánlom senkinek, hogy játssza meg magát, és színleljen dolgokat, de tény, hogy nekem segített. Az amerikaiak általában nem sokat törődnek a világ többi részével, és nem érzik át, hogy egy nagy nemzetközi közösség részét képezik. Akkora országban élnek, hogy azon nem látnak túl. Nekem hamar rá kellett jönnöm, hogy egy egész világ van odakint, és meg kellett dolgoznom azért, hogy az új iskoláimban barátokra tegyek szert. Nem segített, hogy szemüveges, szeplős és duci voltam. Minden hálám a jóistennek, hogy vannak a világon kontaktlencsék és fitneszedzők. És diéták.

MN: Korán érő típus?

JM: Nem. Az élet minden területén jelentős késéssel nőtt be a fejem lágya. Huszonhat évesen tanultam meg úszni, és egy évvel később vezetni! Harminchét voltam, amikor az első gyermekem született, és negyvenévesen kezdtem az iskolai terrorizálás (bullying) elleni gyerekkönyveket írni. Harmincas éveimre kezdtem csak rájönni, mit is akarok kezdeni az életemmel. De nincsenek rossz érzéseim emiatt, mert szerintem nem szabad sem előrébb, sem hátrébb tartanod az életben annál, mint amire a személyiséged érettsége feljogosít. Csak légy jelen a pillanatban, a többi kialakul!

MN: Mikor horgonyzott le a színészet mellett?

JM: Elég későn. Németországban az egyik irodalomtanárom mondta először, hogy színész is lehetne belőlem. Ez megragadt a fejemben. Mielőtt az egyetemen az előadóművész szakot választottam, doktor vagy ügyvéd akartam lenni. Színházban kezdtem, de hamar rájöttem, hogy abból nem fogok megélni, mert a jövedelmem nincs köszönő viszonyban a kiadásaimmal. Jobb híján elmentem egy szörnyű szappanoperába. Három évig dekkoltam benne.

MN: A színházhoz képest a film külsőségekre koncentráló médium. Mondhatni harsány.

JM: Léteznek azért kifinomult módjai. A Távol a mennyországtól (2002) például a színeken és a hősnő ruháin keresztül kommunikál a közönséggel.

MN: Rengeteg független filmben játszott. Nehéz összehozni ezeket a projekteket?

JM: Van olyan, amelyiknél négy év eltelik attól kezdve, hogy megkapom a forgatókönyvet, addig, hogy elkezdjük a forgatást.

MN: Hollywood komiszul tud bánni a korosodó színésznőkkel. Nyugtalanítja az öregedés?

JM: A középkorúak rájönnek, hogy nem élnek örökké. Hollywoodon innen és túl. Ennek nem sok köze van a filmezéshez. Nem tagadhatom le magam előtt, hogy öreg vagyok!

MN: Negyvenen felül kevesen vállalnak szexjeleneteket. Maga nem ódzkodik tőlük.

JM: Nem vagyok Playboy-nyuszi, és nem fejezek ki hiteltelen, valószínűtlen dolgokat ezekben a jelenetekben. Ha úgy érzem, hogy a történet és a szerep valóban igényli a meztelenkedést, és ami történik, valósághű, hihető, akkor mindent megteszek a szerepért. Persze minden alkalommal, amikor ruhátlanul kell mutatkoznom, megfogadom, hogy ez volt az utolsó! Bátortalanító és nyugtalanító élmény. A kamera túl közel van a testedhez, neked meg kedvesnek kell lenned a stábhoz, csevegned kell a rendezővel, hogy megnyugodj. Nem megy. Az egész lényem reszket. De aztán mindig kapok egy újabb forgatókönyvet, amiben szexjelenetet van - és én újra elcsábulok.

Kriston László

AzÕrült, dilis, szerelem. kritikáját lásd a Visszhang rovatban!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.