Film - Fisherman's Friend - Alix Delaporte: Angéle és Tony

  • - köves -
  • 2011. szeptember 8.

Film

Nem is annyira a halászoknak nehéz (persze nekik sem könnyű), mint inkább a börtönviselt, kallódó szépségeknek. Az összevetés joggal tűnhet esetlegesnek, hisz' ilyen alapon akár egy bányászt és egy balerinát is párba lehetne állítani, de hát erre (is) való a mozi: összehozni a bányászokat és balerinákat, a cowboyokat és űrlényeket vagy - mint Tony és Angéle esetében - a mogorva halászt és a rosszéletű, de a rossz életét feledni vágyó szépséget.
Kettejük meglehetősen gyakorlatiasnak induló találkozására a festői Normandia egy kevéssé festői presszójában kerül sor: a nő újsághirdetésre jelentkezik, tudván tudva és várakozásait is ehhez igazítva, hogy a hirdető fél nem akarhat mást, csak azt. A kis késéssel befutó halászember viszont mogorván fogadja a rutinos ajánlkozást; neki nem egy gyors numera kell, még csak nem is kettő lassú, hanem, s innen kapcsolatuk hepehupás története. Az elmúlt évek francia terméséből könnyen kibogarászható, hogy a továbbiakban mily hangulatokra lehet számítani. Clotilde Hesme a biciklijüket daccal hajtó vadócok iskolájából lett kikérve a forgatásra, az pedig, hogy miként méregeti egymást egy feltételesen szabad nő és kirendelt pártfogója, minimum azóta közkincs, hogy Kristin Scott Thomas is bejátszotta ezeket a mélységeket (Oly sokáig szerettelek). A halfeldolgozásról is tudunk egyet s mást, ha máshonnan nem, hát épp a franciáktól, legutóbb például Marseille adta a halszagot (Nyugodt város) egy történethez. Ismerős hallal és drámával főzünk tehát, a kérdés, hogy mindez kinek jó. A nézők megnyugtatására közöljük; Tony, a kevés beszédű halász és Angéle, a nála is kevesebb beszédű bombázó bimbózó kapcsolatát nem zenélik alá csilingelő kis harangocskák, s a köldöknéző nihil sem gyakori vendég ezen a tájon. A két szereplő egyenes vonalú, egyenletes mozgást végző története a franciáknak oly jól álló, szalonképes (és e szalont gyakran szellőztető) kisembertörténetek egyike. Amilyen a demokrácia arrafelé, előbb-utóbb minden szakma sorra kerül, legutóbb épp Vincent Lindon adta a szerelmes kőművest (Mese a szerelemről), s csak a franciák a megmondhatói, hogy még hány más szakma becsületes művelőjét vették már elő a szerelmi fájások. Az Angéle és Tony persze épp úgy Angéle fájása is; egy szép arc szimpatikus jelenéséről adhatunk tehát hírt, melyen a normandiai fények hálásan játszadoznak.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.