"Felfogható búcsúturnénak" - Jeff Walker, Mike Amott - Carcass

  • V. Á.
  • 2008. szeptember 4.

Film

Metálfronton az idei Sziget legnagyobb dobása a tizenkét évvel a feloszlása után idén újból összeállt Carcass fellépése volt. A grindcore-vonalon elindult brit zenekar (Bill Steer gitáros egy ideig a Napalm Death tagja volt: a Scum című grindcore-alapmű felén hallható is a játéka; ennek az anyagnak a borítóját egyébként Jeff Walker basszusgitáros-énekes tervezte) a Svédországból áthozott Mike Amott gitárossal kiegészülve olyan klasszikus lemezeket tett le az asztalra, mint például a Necroticism - Descanting the Insalubrious vagy a legnagyobb Carcass-mű, a klasszikus heavy metal hatásokkal operáló Heartwork. Az egész szakma által várt áttörés azonban elmaradt: V. Á.

Metálfronton az idei Sziget legnagyobb dobása a tizenkét évvel a feloszlása után idén újból összeállt Carcass fellépése volt. A grindcore-vonalon elindult brit zenekar (Bill Steer gitáros egy ideig a Napalm Death tagja volt: a Scum című grindcore-alapmű felén hallható is a játéka; ennek az anyagnak a borítóját egyébként Jeff Walker basszusgitáros-énekes tervezte) a Svédországból áthozott Mike Amott gitárossal kiegészülve olyan klasszikus lemezeket tett le az asztalra, mint például a Necroticism - Descanting the Insalubrious vagy a legnagyobb Carcass-mű, a klasszikus heavy metal hatásokkal operáló Heartwork. Az egész szakma által várt áttörés azonban elmaradt: először Amott lécelt le, hogy Black Sabbath ihlette rockzenét játsszon a Spiritual Beggars főnökeként, majd összehozta a mai napig működő Arch Enemyt; egy elhibázott szerződéskötés a Sony-Columbiával pedig végképp felőrölte a zenekart. A megmaradt tagok az egykori Cathedral-tag Mark Griffithsszel kiegészülve előbb Blackstar néven próbálkoztak, majd egyetlen lemez (Barbed Wire Soul) megjelenése után Ken Owen dobos súlyos betegségének köszönhetően ez a csapat is földbe állt. A Carcass idén tért vissza egy turné erejéig, amelyre a felépülőfélben lévő Ken Owent is magukkal hozták. Annak ellenére, hogy a zenekar állítólag igen morózus hangulatban volt a koncert után, az öltözőben már kisimult arcú zenészekkel találkoztam: Mike Amott gitáros csibészes mosolyú rock 'n' rollernek, a kopott Whitesnake-pólót viselő, kissé már őszülő Jeff Walker pedig jóval joviálisabb figurának bizonyult.

*

Magyar Narancs: Melyikőtök találta ki, hogy újra összehozzátok a Carcasst?

Jeff Walker: Mike.

MN: Szóval te voltál az, aki körbetelefonálta a többieket.

Mike Amott: Igen, én (bólogat).

JW: Azt, gondolom, tudod, hogy Mike az egyetlen közülünk, aki megmaradt a metálszcénában, és rendszeresen koncertezik az Arch Enemyvel. A rajongók így hozzá mentek oda, és őt fárasztották azzal, hogy folyamatosan a Carcass felől érdeklődtek. Nagyon sok olyan ember is volt közöttük, aki az életkoránál fogva nem láthatott minket annak idején, így Mike fejébe szöget ütött a dolog, hogy öszsze kellene hozni a Heartwork-felállású Carcasst.

MN: Kivéve persze Ken Owen dobost.

JW: Igen. Ken annak idején rengeteg szörnyűségen ment át: hét évvel ezelőtt egy agyvérzés után nyolc hónapra kómába került, és mostanra sem épült fel teljesen.

MA: Nem akartunk szokványos jótékonysági koncertet szervezni, az szerintem megalázó lett volna a számára is...

JW: Nem is az lett belőle.

MA: ...most viszont kvázi teljes értékű tagként hoztuk magunkkal a turnéra. Feljön a színpadra, bemutatjuk a közönségnek, és dobol is egy keveset, de persze messze nincs olyan állapotban, hogy végigjátsszon egy teljes koncertet, ezért ugrott be a helyére Daniel Erlandsson az Arch Enemyből. Azt gondolom, hogy Ken még ebben a formában is élvezi a dolgot, és ez rendben is van így.

MN: Terveztek új lemezt, készülnek friss Carcass-dalok?

JW: Nem. Hogy őszinte legyek, nincs sok esély arra, hogy Ken felépüljön annyira, hogy úgy tudjon dobolni, mint a betegsége előtt, nélküle pedig nem akarunk új dalokat írni. Ráadásul annak idején, amikor fiatal kis suttyók voltunk, mindegyikünk teljes szívvel-lélekkel tolta a Carcass szekerét, mostanra meg már öregebbek vagyunk néhány évvel, mindenki máshol él, más zenében utazik. Bill teljesen ráállt erre a retro-hippi vonalra a Firebirddel, Mike-nak pedig ott az Arch Enemy, ráadásul ő Svédországban él a mai napig.

MN: És te, Jeff, mivel töltötted a Carcass nélküli éveket?

JW: Unatkoztam (röhögünk). Annak idején annyira fiatal voltam, amikor elindítottuk a Carcasst, hogy nem dolgoztam soha, mert mire abba az életkorba kerültem volna, amikor az emberek elkezdenek dolgozni, a zenekar már futott annyira, hogy elég pénzt keressek vele, és ezzel együtt időm sem lett volna egy rendes munkahelyre. Amikor aztán a Carcass bemondta az unalmast, muszáj volt valami melót találnom. A kormánynak dolgoztam egyébként. Most mit nézel ilyen meglepetten? A kormánynak dolgozni teljesen rock 'n' roll, szex, drogok... (röhögünk).

MN: De azért a zenével sem szakítottál teljesen, csináltál például egy country-feldolgozáslemezt Jeff Walker and Die Fluffers néven.

JW: Igen, az volt az én kis egotripem. Jó móka volt feldolgozni a saját stílusomban olyan ősöreg klaszszikusokat, mint például Johnny Cash The Man Comes Aroundja, vagy Neil Young és Hank Williams dalait. Egyébként is kedvelem a countryt, és erre a lemezre összecsődítettem az összes zenészhaveromat. Szerepel rajta például Billy Gould (Faith No More, Brujeria), meg Shane Embury a Napalm Deathből, és persze a carcassos srácok, Ken és Bill. Talán ez a lemez is egy jelentős állomás volt abban, hogy legalább egy turné erejéig összeálljon a Carcass, mert ez volt az első alkalom, hogy a feloszlás után újra együtt zenéljünk. Egyébként vendégszerepeltem is itt-ott: többek között a Napalm Death The Code Is Red... albumán, meg játszottam egyszer-kétszer a brujeriás arcokkal is.

MN: Mike, mit gondolsz a legutolsó Carcass-albumról (Swansong), amelyen már nem játszottál?

JW (vigyorogva): Gyűlöli.

MA (fapofával): Nem is hallottam (röhög). Komolyra fordítva a szót: amikor meghallottam, éppen én is nagyon rajta voltam a hetvenes évek zenéjén, tudod, akkoriban készült a Spiritual Beggars első lemeze, az Another Way To Shine, és nagyon viccesnek találtam, hogy Jeffék is elmozdultak ebbe a retrósabb, rock 'n' rollosabb irányba. Amúgy azt az egy dalt, amit játszunk róla (Keep On Rotting In The Free World - V. Á.), nagyon szeretem, az egy nagyszerű nóta.

JW: Azt egyébként valószínűleg kevesen tudják, hogy Mike már a Heartwork lemezen sem gitározik olyan sokat. Az összes ritmusgitárt Bill játszotta fel, Mike csak a saját szólóit nyomta. Amúgy a Swansong is ezzel a módszerrel készült (de ott már Carlo Regadas szólózott - V. Á.).

MN: Mike, emlékszem egy korabeli interjúra, miután kiszálltál a Carcassból, amelyben azt mondtad, hogy nem érdekel már a death metal, és csakis a hetvenes évek zenéjét hallgatod, és ezért hagytad ott a zenekart. Ehhez képest egy-két évvel később már kinn volt a debütáló Arch Enemy-lemez, amiről elmondható, hogy egyenes folytatása a Carcassnak, ráadásul az utolsó Carcass-lemez, meg később a Blackstar-anyag is magán viseli a hetvenes évek stílusjegyeit. Tényleg a zenei nézeteltérések vezettek a kilépésedhez vagy közrejátszott más is?

MA: Látod, erre nem emlékszem pontosan. Az biztos, hogy közrejátszott az is, hogy akkoriban megcsömörlöttem a stílustól, és valami másba akartam fogni, más emberekkel.

JW: Nagyon hülyén és klisésen hangzik, ha azt mondom, hogy egy zenekar olyan, mint egy házasság, de tényleg így volt ez Mike esetében is. Ráadásul még a Heartwork idején is nagyon fiatalok voltunk, huszonhárom-huszonnégy éves fejjel vettük fel azt a lemezt, és egy ilyen forrófejű kölyökre, mint Mike volt annak idején, nehéz észérvekkel hatni, egyszerűen azt csinálta, amit a szíve diktált. Ennyi idő elteltével mondjuk könnyű okosnak lenni.

MN: Annak idején, a Carcass feloszlásakor miért nem játszottatok búcsúturnét?

JW: Mert nem mi vagyunk az Iron Maiden (nevet). Erre nagyjából az a válasz egyébként, hogy annyira csömörünk volt az egész huzavonától, ami a Swansong megjelentetése körül zajlott, hogy gyakorlatilag amikor az Earache végül kihozta a lemezt, a zenekar már nem is létezett. Azt hiszem, végül Bill mondta ki, hogy ezt ilyen formában nem csinálja tovább. Ez a mostani koncertsorozat felfogható úgy is, mint a búcsúturnénk. Búcsúturné tizenkét évvel későbbre halasztva.

MN: Annak idején a "világ második legnagyobb rock 'n' roll svindlijének" nevezted, hogy a Carcass a Columbiához, majd az Earache-hez is leszerződött a Swansonggal.

JW: Az csak amolyan keserű viccelődés volt tőlem. A Sony-Columbia kifizetett nekünk egy rakás pénzt azért a lemezért, amelyet végül nem voltak hajlandóak megjelentetni, aztán amikor az anyagot átvittük az Earache-hez, természetesen ők is fizettek érte. Tulajdonképpen egy albumért kétszer kaptunk pénzt. Más kérdés, hogy a huzavona a Columbiával gyakorlatilag felőrölte és megölte zenekart.

MN: Mai fejjel mit gondolsz, megérte?

JW: Mint tapasztalat mindenképp.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.