Félni, de mitől?

Steven Spielberg: Világok harca

  • B. I.
  • 2005. július 7.

Film

Az első reakciók alapján az Egyesült Államokban kedvező az új Spielberg-mozi fogadtatása. Nagyjából az is világos, hogy miért: a "főszereplő" miatt.

A film fő szervezőeleme ugyanis nem a sztori, nem a jellemek, hanem egy nem racionalizálható érzet: a bizonytalanságtól, az ismeretlentől (a nem ismerttől) való félelem. A rendező indítékai világosak: a 2001. szeptember 11-i terrortámadás és az ikertornyok ledőlése óta ez az emóció olyannyira meghatározó lett a hazájában, hogy arra sikeres belpolitika is alapozható. Spielberg - a tengerentúli siker erre utal - alaposan telibe trafálhatta a közérzületet, miközben, és ez feltétlenül a javára írandó, véletlenül sem politizál a filmjével (mint mondjuk George Lucas A sith-ek bosszújával). A rendezőn hiba volna számon kérni a vérszegény kerettörténetet, ami amúgy egy közhelyes amerikai családi giccs (a felelőtlen, infantilis, elvált kétgyermekes vasárnapi apukát - Tom Cruise-t - a nehézségek megedzik, és ezáltal méltóvá válik az apaságra); az viszont joggal róható föl neki, hogy a feszültség fenntartásához-fokozásához a hangtechnikusainak volt a legtöbb közük. Ha nincsenek az olykor el-viselhetetlen zajok, no meg a surroundtechnika, e világvége-vízió menthetetlen érdektelenségbe fullad.

Mondhatnánk persze: Spielberg egy ismert médiatörténeti klasszikust adaptált, mi több, lehetőségeit behatárolta jó előre, amikor kijelentette: igyekszik hűen követni H. G. Wells 1898-ban megjelent írását. Mindehhez vegyük hozzá Orson Wellesnek a Világok harcából készült 1938-as rádió-játékát, amely (ál)dokumentarista módon dolgozta fel Wells Mars-lakóinak a támadását (az "élő" rádióadás többszöri megszakításával, rendkívüli közlemények beolvasásával, tudósításokkal, "szakértők" megszólaltatásával), s ezzel valóságos tömeghisztériát váltott ki az Egyesült Államok egyes részein. Orson Welles darabja az amerikai tömegkultúra egyik legendája, s Wells műve is első-sorban rajta keresztül ismert. Azaz Spielbergnek egy többé-kevésbé közismert történetet kellett újra elmesélni, mégpedig - említett vállalásához híven - lényegében ugyanazt.

Változtatásokra természetesen szükség volt, hiszen Mars-lakók attakját manapság nehéz lenne eladni; továbbá Spielberg a háborút a jelenbe helyezte. De az ok (élünk és meghalunk, és sejtelmünk sincs, hogy miféle erők nézik irigykedve és ellenségesen világunkat), valamint a megoldás (az inváziós földönkívüli-sereget a földi kórokozók terjesztette betegségek gyűrik le) Wells elképzelései szerint alakul, mint ahogyan arra a film eleji és végi, a könyvből vett narráció is utal. De az alaphangulat megteremtéséhez - a jól ismertnek, ergo biztonságosnak hitt mikrovilágunkat egyik pillanatról a másikra megmagyarázhatatlan események sora változtatja érthetetlen és életveszélyes közeggé - a wellsi kiindulópont tökéletesen megfelelt. És a szorongáskeltés, bár a sztorival tisztában vagyunk, egy ideig működik is. Spielberget az egyes ember érdekli (mint ahogyan az érdekelte II. világháborús filmjében, a Ryan közlegény megmentésében is); ez munkája legnagyobb érdeme, de ebből fakadnak a hiányosságai is. Valahogy úgy jár, mint például év-tizedekkel ezelőtt Ridley Scott vagy John Carpenter a maga idejében figyelemre méltó, ugyancsak a rettegést a középpontba állító kezdeményezéseikben. A nyolcadik utas a halál (Alien - 1979) vagy A valami (The Thing - 1982) nem puszta horrornak készült; és több is volt mindkettő mindaddig, amíg a nyáladzó, emberből kiszakadó izéket nem kezdték feszt mutogatni. (Évek múltán visszanézve is teljesen rendben vannak e filmek a "szörnyek" megjelenéséig; különösen Carpenternél nagy a kontraszt, akinek a valamije ma már csak üres, öncélú trükközésnek hat.)

Szó, mi szó: Spielberg Scottéknál is rövidebb ideig képes elhitetni, hogy a háromlábú mészárszékek (a tripodok) csupán az ürügyet szolgáltatták arra, hogy pillanatnyi létleletet adjon. Igen szuggesztívek azok a képsorok, amelyekben emberek először szembesülnek a pusztítással; de a legerősebb talán az a jelenet, amelyben a harcba - a biztos halálba - küldött katonák nézik kifejezéstelen arccal az út szélén hisztérikusan hősködő kamaszt (Tom Cruise filmbéli fiát, akit Justin Chatwin alakít, felejthetően). Fura atmoszférát teremtenek továbbá a fura színekkel kikevert őszi tájak - és nagyjából ennyi. Ami ezenkívül van, az vagy unalomig ismert klisék alkalmazása (például jó sokat és minél idegesítőbben sikítozni, mint a gyermek főszereplő, Dakota Fenning teszi), vagy a kor technikai színvonalának megfelelő látvány- és hangorgia. Látjuk az idegen űrhajókat kezelő lényeket is (rusnya dögök mindahányan), van permetezés emberi vérrel, hamuvá égetett asszonyok, gyermekek (akiknek a ruhája teljesen ép marad), bekattant Föld-lakó (Tim Robbins játssza, az egyetlen, aki színészként is nyújt valamit, bár túlzásba ő sem viszi) meg pánik pánik hátán, ahogyan az katasztrófa idején úgyszólván előírás. És egy sor ún. utalás - mi másra is? - szeptember 11.-re ("terroristázás", lezuhant utasszállító gép, eltűntek fényképeivel teleragasztott falak). Ami végképp világossá teszi: bár ezek a képek egy egyetemes tudás részeire utalnak, Spielberg mindenekelőtt az amerikai nézőre koncentrált.

Forgalmazza a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.