Égi csibészek

Jean-Pierre Jeunet: Micmacs - (N)Agyban megy a kavarás

  • Iványi Zsófia
  • 2010. április 22.

Film

A világ alapvetően két részre osztható: azokra, akiknek tetszett Amélie csodálatos élete, és azokra, akiknek nem (most hagyjuk azokat, akik a haverok előtt letagadják, hogy imádják, meg azokat is, akik ki nem állhatják, de egy [első] randi pozitív végkimenetele érdekében a top5 filmjeik közé sorolják).

Valószínűleg mindkét tábornak örömhír, hogy elkészült a cserfes pincérlány érzelemdús kalandjainak férfiverziója. A macsósodást nemcsak az bizonyítja, hogy a főszerepben az őzikenézésű bájtündér helyett egy, a higiéniára nem sokat adó és nem mellékesen a játékidő harmadik percében fejbe lőtt jóemberrel van dolgunk, hanem az is, hogy a Micmacs az Amélie-hez nagyon hasonló rugóra jár, bár jóval sötétebb, akciódúsabb és erőteljesebb. Most is van jó szándék vezérelte bűntények sora, romantikus kacskaringók, babazsúrba illő háttérzene, ugyanakkor a direktor régebbi, karcosabb filmjeit idéző groteszk figurák, morbid történések és fanyar humor mellett (szerencsére) nem nagyon maradt hely annak a többgallonnyi cukiságnak, amivel Tautou kisasszony és játszópajtásai anno tündököltek.

Bazil élete ott kezdődik, ahol másoké általában véget ér: egy golyóval a fejében. Cirka negyven év semmittevés után kirívóan átlagos hősünk végre megtalálja életcélját: bosszút állni azokon, akik a kioperálhatatlan töltényt gyártották. Legalább annyira gonosz, mint amenynyire gazdag fegyverneppereket azonban nem lehet csak úgy ukmukfukk megleckéztetni, az ilyen mókához kell egy nagyszabású terv, és mindenekelőtt egy tettre kész csapat. Kábé ezen a ponton indul be Jean-Pierre Jeunet fantáziája úgy istenigazából, és húz elő a cilinderéből olyan hihetetlen figurákat, mint az élőágyúgolyó-művész, a minden tárgyat életre keltő ezermester vagy a bármely kofferbe gyűrődésmentesen bepakolható kígyónő. A mind küllemükben, mind jellemükben inkább rajzfilmfigurákra, mint hús-vér emberekre emlékeztető, javarészt munkanélküli és teljességében homeless baráti kör tagjai anyagi javak híján igen ötletesen oldják meg a bosszúhadjáratot: innen-onnan összeguberált mütyürök, bravúros artistamutatványok, no meg a rendkívül csavaros (és humoros) stratégia a hadviselés fő eszközei. Az pedig külön öröm, hogy a vidám kis kompánia tagjai között több régi jó ismerőst üdvözölhetünk.

Forgalmazza a Palace Pictures

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.