Égi csibészek

Jean-Pierre Jeunet: Micmacs - (N)Agyban megy a kavarás

  • Iványi Zsófia
  • 2010. április 22.

Film

A világ alapvetően két részre osztható: azokra, akiknek tetszett Amélie csodálatos élete, és azokra, akiknek nem (most hagyjuk azokat, akik a haverok előtt letagadják, hogy imádják, meg azokat is, akik ki nem állhatják, de egy [első] randi pozitív végkimenetele érdekében a top5 filmjeik közé sorolják).

Valószínűleg mindkét tábornak örömhír, hogy elkészült a cserfes pincérlány érzelemdús kalandjainak férfiverziója. A macsósodást nemcsak az bizonyítja, hogy a főszerepben az őzikenézésű bájtündér helyett egy, a higiéniára nem sokat adó és nem mellékesen a játékidő harmadik percében fejbe lőtt jóemberrel van dolgunk, hanem az is, hogy a Micmacs az Amélie-hez nagyon hasonló rugóra jár, bár jóval sötétebb, akciódúsabb és erőteljesebb. Most is van jó szándék vezérelte bűntények sora, romantikus kacskaringók, babazsúrba illő háttérzene, ugyanakkor a direktor régebbi, karcosabb filmjeit idéző groteszk figurák, morbid történések és fanyar humor mellett (szerencsére) nem nagyon maradt hely annak a többgallonnyi cukiságnak, amivel Tautou kisasszony és játszópajtásai anno tündököltek.

Bazil élete ott kezdődik, ahol másoké általában véget ér: egy golyóval a fejében. Cirka negyven év semmittevés után kirívóan átlagos hősünk végre megtalálja életcélját: bosszút állni azokon, akik a kioperálhatatlan töltényt gyártották. Legalább annyira gonosz, mint amenynyire gazdag fegyverneppereket azonban nem lehet csak úgy ukmukfukk megleckéztetni, az ilyen mókához kell egy nagyszabású terv, és mindenekelőtt egy tettre kész csapat. Kábé ezen a ponton indul be Jean-Pierre Jeunet fantáziája úgy istenigazából, és húz elő a cilinderéből olyan hihetetlen figurákat, mint az élőágyúgolyó-művész, a minden tárgyat életre keltő ezermester vagy a bármely kofferbe gyűrődésmentesen bepakolható kígyónő. A mind küllemükben, mind jellemükben inkább rajzfilmfigurákra, mint hús-vér emberekre emlékeztető, javarészt munkanélküli és teljességében homeless baráti kör tagjai anyagi javak híján igen ötletesen oldják meg a bosszúhadjáratot: innen-onnan összeguberált mütyürök, bravúros artistamutatványok, no meg a rendkívül csavaros (és humoros) stratégia a hadviselés fő eszközei. Az pedig külön öröm, hogy a vidám kis kompánia tagjai között több régi jó ismerőst üdvözölhetünk.

Forgalmazza a Palace Pictures

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.