Égi csibészek

Jean-Pierre Jeunet: Micmacs - (N)Agyban megy a kavarás

  • Iványi Zsófia
  • 2010. április 22.

Film

A világ alapvetően két részre osztható: azokra, akiknek tetszett Amélie csodálatos élete, és azokra, akiknek nem (most hagyjuk azokat, akik a haverok előtt letagadják, hogy imádják, meg azokat is, akik ki nem állhatják, de egy [első] randi pozitív végkimenetele érdekében a top5 filmjeik közé sorolják).

Valószínűleg mindkét tábornak örömhír, hogy elkészült a cserfes pincérlány érzelemdús kalandjainak férfiverziója. A macsósodást nemcsak az bizonyítja, hogy a főszerepben az őzikenézésű bájtündér helyett egy, a higiéniára nem sokat adó és nem mellékesen a játékidő harmadik percében fejbe lőtt jóemberrel van dolgunk, hanem az is, hogy a Micmacs az Amélie-hez nagyon hasonló rugóra jár, bár jóval sötétebb, akciódúsabb és erőteljesebb. Most is van jó szándék vezérelte bűntények sora, romantikus kacskaringók, babazsúrba illő háttérzene, ugyanakkor a direktor régebbi, karcosabb filmjeit idéző groteszk figurák, morbid történések és fanyar humor mellett (szerencsére) nem nagyon maradt hely annak a többgallonnyi cukiságnak, amivel Tautou kisasszony és játszópajtásai anno tündököltek.

Bazil élete ott kezdődik, ahol másoké általában véget ér: egy golyóval a fejében. Cirka negyven év semmittevés után kirívóan átlagos hősünk végre megtalálja életcélját: bosszút állni azokon, akik a kioperálhatatlan töltényt gyártották. Legalább annyira gonosz, mint amenynyire gazdag fegyverneppereket azonban nem lehet csak úgy ukmukfukk megleckéztetni, az ilyen mókához kell egy nagyszabású terv, és mindenekelőtt egy tettre kész csapat. Kábé ezen a ponton indul be Jean-Pierre Jeunet fantáziája úgy istenigazából, és húz elő a cilinderéből olyan hihetetlen figurákat, mint az élőágyúgolyó-művész, a minden tárgyat életre keltő ezermester vagy a bármely kofferbe gyűrődésmentesen bepakolható kígyónő. A mind küllemükben, mind jellemükben inkább rajzfilmfigurákra, mint hús-vér emberekre emlékeztető, javarészt munkanélküli és teljességében homeless baráti kör tagjai anyagi javak híján igen ötletesen oldják meg a bosszúhadjáratot: innen-onnan összeguberált mütyürök, bravúros artistamutatványok, no meg a rendkívül csavaros (és humoros) stratégia a hadviselés fő eszközei. Az pedig külön öröm, hogy a vidám kis kompánia tagjai között több régi jó ismerőst üdvözölhetünk.

Forgalmazza a Palace Pictures

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.