film - Largo Winch

  • - köves -
  • 2009. március 5.

Film

Újabb képregényfit köszönthetünk; a belga-francia iskola éltanulóját, a saját nyelvterületén kiemelt (pop)kulturális javnak számító Largo Winchet.

Újabb képregényfit köszönthetünk; a belga-francia iskola éltanulóját, a saját nyelvterületén kiemelt (pop)kulturális javnak számító Largo Winchet. A "milliárdos farmernadrágban" - ahogy a magyarított képregények hátoldalán olvasható - minálunk egyelõre a messzirõl jött ember benyomását kelti, hátul ácsorog a képregénylények tornasorában. Adottságait persze nem lenne fair Pókember bicepszéhez mérni, Largót ugyanis nem rovar csípte, testét gammasugarak helyett széplelkû szupermodellek és könnyûvérû kalandornõk simogatják. Az õ különlegessége nem a röntgenfelvételen, hanem a tõzsdén mérhetõ: az atyai dagadt buksza, a tisztázatlan körülmények között elhalálozott idõsebb Winch vállalatbirodalma teszi e jó felépítésû világfit (vö. playboy) oly vonzó célponttá a corporate gazemberek szemében. Largo Hongkongtól Horvátországig ívelõ mozifilmje (korábban volt sorozata is) elsõsorban annak a szektornak játszik, mely a mozgókép helyett a mozgó képregénynek drukkol, e szolgáltatás ellenben, még egy ilyen, autósüldözõs kalandfilm esetében is, csak bajosan egyeztethetõ össze a feszültségkeltés igényével. Mert annak csak a nem kívánt nevetés lesz a vége, ha a fõhõsnek kijelölt atléta (színész a filmben egy van: Miki Manoljovic, nem mondjuk ki, kinek a kedvence) egy petyhüdt szövegbuborékkal a szája szélén fut, mászik és verekszik, s hasonló intenzitással folynak az autósüldözések is. "Ááá!" - így a képregényhõs, ha hasba szúrták, és "Bang!" - mondja az autó, ha falnak ment. Ez a Largo csupa "bang" és "ááá" - nagy siker volt hazájában.

A Best Hollywood bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.