Le. És?

Andrea Arnold: Akvárium

  • - ts -
  • 2010. március 25.

Film

És arra a képre ki emlékszik, amikor az alig élő, félig alvó Jane Fonda a hátán cipeli a teljesen alélt, de legjobb esetben is holtfáradt Michael Sarrazint, és úgy csinálnak, mintha éppen táncolnának? Nyugi, én sem.

Sydney Pollack 1969-es filmje, a Horace McCoy (magyarul is megjelent, sőt több kiadást is megért) 1935-ös kisregényéből forgatott A lovakat lelövik, ugye? döntő jelenete ez, amikor már a napnál is világosabb, hogy nem menekülhetsz, hiába futnál. Egy "maratoni táncverseny résztvevői" gyötrődnek akkor már időtlen idők óta - egyszerre saját életükben és létük (kilátástalanságának) cseppecskét keresett metaforájában.

Az igyekvő Andrea Arnold, egy rövidfilmes Oscar-díj és számos első filmesnek kijáró magas rangú vállveregetés boldog tulajdonosa az ugyancsak sok helyen méltatott második nagyfilmjében nem sokat cicózik, le is lövi azt a lovat, akarom mondani, ezt a poént. Látszólag sok múlik azon is, hogy miért teszi: őszinte kalaplengetés a felmenők előtt, vagy szimpla jófejség. Utóbbira utalhat, hogy Flashdance-es flash is van a filmben, a hősnő húgát pedig szalajthatták volna egyenest a Házibuliból is - de valójában mindez nem sokat számít, inkább egyéb természetű környezeti hatások dominálnak. Bár az éppenséggel nem lett volna érdektelen, ha Vic szülei nem egy fogorvos-grafikus házaspár, hanem a telep az apja és valamelyik lenőtt hajú sarki démon az anyja neki. Andrea Arnold szállítja is hozzá a kellően rémes teret és a bele kívánkozó rémes alakokat, de sokkal többet nemigen vesz észre rajtuk, mint elődei. Vagy annyit sem - s ez annál is nagyobb mutatvány, hiszen nevezettek egyszer már megmutatták, mit kell észrevenni. S az egészen szomorú helyzet az, hogy őket sem kell szentté avatni felfedezéseikért - McCoy kisregénye egy lendületes lektűr, miként a belőle készült filmmű sem jut mélyebbre, bár mindkét dolgozat jelentős kifejező erővel jeleníti meg visszafogottan innovatív közölnivalóját (az ilyenre mondjuk, hogy mestermunka). Cannes dédelgetett kedvence dehogy jut idáig, megreked a hangulatfestésnél - már megint szar az élet a panelpokolban, de mindig találhatni arrafelé egy jobb sorsra érdemes, elemi energiáktól majd' felrobbanó fruskát, aki egymaga elvégzi, amit egy egész filmnek kellene, magával ragad. Ragad, ragad éppenséggel - egy (pár) pillanatra, aztán elenged, amint nem tisztán önmagát kell adnia, hanem kicsit is idegen a szituáció: egy elszánt kezdő helyzetgyakorlatait látjuk.

Lehet, hogy Ranódy László tényleg megtalálta az igazit Czinkóczi Zsuzsa személyében Csöre szerepére, de ott volt neki hátországul Móricz is, biztos, ami biztos, hátha mégsem elég valakinek a puszta személyében felkavarónak lennie. És milyen igaza volt. Megmondom, milyen: dicstelen múlt korához illő, manapság nehezen konvertálható, mert rossz benne a munka és kereset arány. Andrea Arnold jobban tudja ezt, kell a kiscsillag mellé egy feltörekvő sztár (szívdöglesztő Fassbenderünk), a többi meg nem sokat számít, lehet csiszolgatni közben majdani áruvédjegyeinket, különös tekintettel a csukott szobák vörös fényeire, amelyekért már a Red Road kedves (értő) közönsége is annyira odavolt.

Mert mondhatjuk azt, hogy az alkotó a minimálkörnyezetéhez minimálsztorit választott, de nem vagyunk kisegítve vele (nem lesz jobb, csak idegesítőbb a filmje). Hiszen szó sincs itt minimálról, a filmezéshez felhasznált tér komfortfokozata távolról sem egyenlő a megjelenítésére helyezett hangsúlyokkal: Andrea Arnold filmje éppenséggel arról szól, hogy de nagyon meg tudom én mutatni a leput (oh, hányan jöttek már evvel). Mert, ha mégsem erről szól, akkor kénytelen arról szólni, hogy jön egy lovag, aki első blikkre trógernak látszik, de már akkor is elég jól mutat félmeztelenül, aztán gyorsan kiderül róla, milyen kedves, segítőkész fiú, kis jellemhibákkal, hogy végül lehulljon a lepel. Mert hogy lehull majd, az ott ordibál minden kockán (annak ellenére, hogy a megfejtés meg van mutatva már rögtön az antré után) - nos, ha mindezt véletlenül kinn felejtjük a borotválkozótükrön, és beveszi valaki, annak biztos annyi (pont az efféle igyekezet vágta haza az ugyancsak brutálisan túlértékelt Red Roadot is). És arról is még, hogy bár mindenem a tánc, de engem nem kaphattok meg, a lelkem szabad, s a szívem egy vándorcigány.

No, ezt én is ismerem végre, énekeljék csak velem: Il Cuore é uno Zigano...

Forgalmazza Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.