Le. És?

Andrea Arnold: Akvárium

  • - ts -
  • 2010. március 25.

Film

És arra a képre ki emlékszik, amikor az alig élő, félig alvó Jane Fonda a hátán cipeli a teljesen alélt, de legjobb esetben is holtfáradt Michael Sarrazint, és úgy csinálnak, mintha éppen táncolnának? Nyugi, én sem.

Sydney Pollack 1969-es filmje, a Horace McCoy (magyarul is megjelent, sőt több kiadást is megért) 1935-ös kisregényéből forgatott A lovakat lelövik, ugye? döntő jelenete ez, amikor már a napnál is világosabb, hogy nem menekülhetsz, hiába futnál. Egy "maratoni táncverseny résztvevői" gyötrődnek akkor már időtlen idők óta - egyszerre saját életükben és létük (kilátástalanságának) cseppecskét keresett metaforájában.

Az igyekvő Andrea Arnold, egy rövidfilmes Oscar-díj és számos első filmesnek kijáró magas rangú vállveregetés boldog tulajdonosa az ugyancsak sok helyen méltatott második nagyfilmjében nem sokat cicózik, le is lövi azt a lovat, akarom mondani, ezt a poént. Látszólag sok múlik azon is, hogy miért teszi: őszinte kalaplengetés a felmenők előtt, vagy szimpla jófejség. Utóbbira utalhat, hogy Flashdance-es flash is van a filmben, a hősnő húgát pedig szalajthatták volna egyenest a Házibuliból is - de valójában mindez nem sokat számít, inkább egyéb természetű környezeti hatások dominálnak. Bár az éppenséggel nem lett volna érdektelen, ha Vic szülei nem egy fogorvos-grafikus házaspár, hanem a telep az apja és valamelyik lenőtt hajú sarki démon az anyja neki. Andrea Arnold szállítja is hozzá a kellően rémes teret és a bele kívánkozó rémes alakokat, de sokkal többet nemigen vesz észre rajtuk, mint elődei. Vagy annyit sem - s ez annál is nagyobb mutatvány, hiszen nevezettek egyszer már megmutatták, mit kell észrevenni. S az egészen szomorú helyzet az, hogy őket sem kell szentté avatni felfedezéseikért - McCoy kisregénye egy lendületes lektűr, miként a belőle készült filmmű sem jut mélyebbre, bár mindkét dolgozat jelentős kifejező erővel jeleníti meg visszafogottan innovatív közölnivalóját (az ilyenre mondjuk, hogy mestermunka). Cannes dédelgetett kedvence dehogy jut idáig, megreked a hangulatfestésnél - már megint szar az élet a panelpokolban, de mindig találhatni arrafelé egy jobb sorsra érdemes, elemi energiáktól majd' felrobbanó fruskát, aki egymaga elvégzi, amit egy egész filmnek kellene, magával ragad. Ragad, ragad éppenséggel - egy (pár) pillanatra, aztán elenged, amint nem tisztán önmagát kell adnia, hanem kicsit is idegen a szituáció: egy elszánt kezdő helyzetgyakorlatait látjuk.

Lehet, hogy Ranódy László tényleg megtalálta az igazit Czinkóczi Zsuzsa személyében Csöre szerepére, de ott volt neki hátországul Móricz is, biztos, ami biztos, hátha mégsem elég valakinek a puszta személyében felkavarónak lennie. És milyen igaza volt. Megmondom, milyen: dicstelen múlt korához illő, manapság nehezen konvertálható, mert rossz benne a munka és kereset arány. Andrea Arnold jobban tudja ezt, kell a kiscsillag mellé egy feltörekvő sztár (szívdöglesztő Fassbenderünk), a többi meg nem sokat számít, lehet csiszolgatni közben majdani áruvédjegyeinket, különös tekintettel a csukott szobák vörös fényeire, amelyekért már a Red Road kedves (értő) közönsége is annyira odavolt.

Mert mondhatjuk azt, hogy az alkotó a minimálkörnyezetéhez minimálsztorit választott, de nem vagyunk kisegítve vele (nem lesz jobb, csak idegesítőbb a filmje). Hiszen szó sincs itt minimálról, a filmezéshez felhasznált tér komfortfokozata távolról sem egyenlő a megjelenítésére helyezett hangsúlyokkal: Andrea Arnold filmje éppenséggel arról szól, hogy de nagyon meg tudom én mutatni a leput (oh, hányan jöttek már evvel). Mert, ha mégsem erről szól, akkor kénytelen arról szólni, hogy jön egy lovag, aki első blikkre trógernak látszik, de már akkor is elég jól mutat félmeztelenül, aztán gyorsan kiderül róla, milyen kedves, segítőkész fiú, kis jellemhibákkal, hogy végül lehulljon a lepel. Mert hogy lehull majd, az ott ordibál minden kockán (annak ellenére, hogy a megfejtés meg van mutatva már rögtön az antré után) - nos, ha mindezt véletlenül kinn felejtjük a borotválkozótükrön, és beveszi valaki, annak biztos annyi (pont az efféle igyekezet vágta haza az ugyancsak brutálisan túlértékelt Red Roadot is). És arról is még, hogy bár mindenem a tánc, de engem nem kaphattok meg, a lelkem szabad, s a szívem egy vándorcigány.

No, ezt én is ismerem végre, énekeljék csak velem: Il Cuore é uno Zigano...

Forgalmazza Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.