Ej, mi a kő, banya?

Sylvain Chomet: Belleville randevú - Francia rémes

Film

Először a macskakőről. Mert ebben a felnőtteknek ajánlott egész estés rajzfilmben minden a macskakőről szól. Álmomban Lengyel Péter voltam, és eladtam a Macskakőt a Disneynek.

Szép álom volt - vették, vitték, mint a cukrot. A valóság kivételesen még ennél is jobban fest, mert úgy esett, hogy a macskakő mítosza egy francia rendező fantáziájába fészkelte be magát. S bár a cinikusok kezében ott az adu ász, tudniillik hogy ez csak egy rajzfilm (ráadásul szegény rokon, idejétmúlt, kétkezi munkával készített, hagyományos darab), a közhiedelem szerint tehát komolytalan gyerekjáték, ám az egészben éppen ez az oktalanság olyan ellenállhatatlanul vonzó: végre egy haszontalan őrület, ami semmivel sem viszi előre a világot!

A kérdéses macskakő francia, és nekem meg a rendezőnőnek minden francia macskakőről ugyanaz jut az eszünkbe, már azon túl, ami amúgy is mindenről az eszünkbe jut. Mert ezeket a macskaköveket magától értetődően Jean Gabin kültelki munkásmacsója koptatta egykoron, mégpedig arrafelé, ahol mindig ködösek az utak, és ahol a francia háztetők alá késelni és szeretni járt a férfiember. De hogy ne menjünk ilyen messzire, a Delicatessentől az Amélie-ig az egész Jeunet-pereputty is ezen a tájékon közlekedett, a környék tehát egy kiköpött Párizs külsői Hall of Fame, tiszta élő folklór, minden kockában másvalaki kéz- és lábnyomával, a mi tour guide-unk pedig ki nem hagyna egyet sem, mindhez van valami hozzáfűznivalója. Persze ebben a nosztalgikus-ironikus össze-vissza kacsingatásban azért van valami a magamutogatás gőgjéből és pökhendiségéből is. Oké, tehát mi ezt hoztuk a nagy közösbe: nekünk megvolt a világ legjobb gitárosa (a Django), a Kisvárosi ünnep (a Tati) és még egy csomó más világszám, akik és amelyek szépen meg is jelennek ebben a svájcisapkás-dzsesszes retrouniverzumban. Érezzük a kimondatlan üzenetet, de mint már annyiszor, ismét az arányokon múlik minden. Mert az az alapállás, ami ezeket a rajzfilm-figurákat megérlelte, csak részben a büszke francia melldöngetéses humora. A büszke francia mellett ugyanis szorosan ott áll a betelepült, a rossz tanuló vagy a külvárosi - ki mivel szereti behelyettesíteni a tipikus outsidert -, aki a hősben észreveszi a debilt, a Tour de France-nak nevezett nemzeti sportban pedig a tébolyt.

A macskakőbe vésett emlékeket persze valami történetféle hivatott összetartani, kis esti mese egy ortopéd cipős, bajuszos nagymamáról és az ő szegény, gengszterkézre került kerékpáros unokájáról, három, imádkozósáska-formájú, agg sanzonénekesnőről meg Brúnóról, a nehéz álmú házi ebről. A sok széltében-hosszában elnagyolt figura mellől-alól azonban mintha hiányozna az a filmes minimum, amit épkézláb történetnek szokás nevezni, és ami még egy rajzfilm esetében is kötelező tartozéknak minősül. E nélkül bizony hamar odavész az egész estésre tervezett mézeskalács-örömérzet, a másfél órába szellemesen belesűrített kismilliónyi kultúrtörténeti utaláson kívül pedig nem marad más, mint az elégtétel, hogy léteznek helyek, ahol az önirónia még nem egyenlő a hazaárulással.

 

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.