Filmet forgattak a kockás inges forradalmárokról

Film

A tanártüntetések képkockáit akkor is jó feleleveníteni, ha egyelőre nem a pedagógusok állnak nyerésre.

Múlt csütörtökön mutatták be az Art+ moziban, de immár online is elérhető a Kockás forradalom című dokumentumfilm. Kresalek Dávid és Soponyai Dóra rendezők az introblog.hu weboldalon követték végig az elmúlt hónapok pedagógus-megmozdulásait – videóik nyersanyagából és a szereplőkkel készített interjúkból állt össze a közel egyórás anyag.

Bár a film többé-kevésbé kronologikus sorrendben tárgyalja a történéseket, az alkotók nem az eseménytörténetre fókuszálnak. A kormány (sőt általában a politika) lépéseiről, reakcióiról kizárólag a tanárok elbeszéléseiből értesülünk – a film meg sem kísérli megszólaltatni vagy akár csak bemutatni az „ellenoldalt”. Még furcsább, hogy a pedagógusok „hivatalos” képviselői, a nemzeti pedagógus kar és a szakszervezetek sem jutnak szóhoz.

Vagyis a tüntetések politikai kontextusát, a szakszervezetek, a Tanítanék Mozgalom és az elégedetlenkedő iskolák nehezen körvonalazható masszája közötti dinamikát nem ebből a filmből fogjuk megérteni. Maradnak a demonstrációk, a nyilvános beszédek, és mindenekelőtt az interjúk.

A Kockás forradalom nagy erénye, hogy az ismert arcok (a Pilz Olivér, Pukli István, Törley Katalin trió) mellett a mozgalom kevésbé látható szárnyából is megmutat valamit: megismerkedhetünk a petíciós honlapot kezelő informatikussal és pedagógus feleségével, a szülői összefogás vagy a Független Diákparlament egy-egy képviselőjével.

A szereplők ráadásul érezhetően jobban megnyílnak Kresalek és Soponyai előtt, mint szimpla médiaszerepléseik alkalmával. Így annak ellenére kapunk néhány kulisszatitkot, hogy a kamerák valójában nem a kulisszák mögé tekintenek, csak a mozgalmat alakító embereket veszik közelebbről szemügyre. Kiderül például, hogy amikor a március 15-i tüntetés előtt Pukli István Kálmán Olgánál bejelentette, hogy valami nagy dologra készülnek, még fogalma sem volt róla, hogy polgári engedetlenséget fognak hirdetni. De megtudhatjuk azt is, hogy készült az elhíresült TV2-s lejárató anyag, vagy hogy mennyire alulbecsülték a Tanítanék Mozgalom arcai a folytonos médiafigyelemmel járó felhajtást.

Kedvenc jeleneteim mégis az egyszeri demonstrálókhoz kötődnek. A Kossuth téri tüntetőhöz, aki spontán előad egy verset a tanszabadságról, az apukához, aki a „ne vidd suliba a gyereket” kampány keretében inkább az AKG alternatív programjait látogatja meg kislányával. Ezek a képsorok emlékeztetnek rá, hogy nem mindig annak van igaza, aki a rövid távú politikai meccs győztesének látszik. És reményt adnak, hogy még ha a tanártüntetéseket erős túlzás is forradalomnak nevezni, talán tényleg elindult valami.

Az alkotók a továbbiakban is ott lesznek minden fontosabb eseményen, ha lesz elég anyag, újabb filmet is terveznek.

Folytatás június 11-én.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.