DVD

Kiégés

  • - kg -
  • 2016. június 5.

Film

Olyan ez, mintha Philip Roth találta volna ki: midőn az idős színész válságba kerül, mert mesterségbeli tudása cserbenhagyta, kipp-kopp, ki kopog ajtaján? Csinos, fiatal rajongó kopogtat, aki leszbikus létére is igen odaadón veti magát az életkedvét visszanyerő bácsi karjaiba. A jó hír az, hogy ezt az egészet valóban Philip Roth, a piszkos fantáziájú bácsik legnagyobb ismerője találta ki, a rossz meg az, hogy Kiégés című kisregénye, melyben az izgalmas kopogtatás megtörténik, az életmű középmezőnyébe is csak protekcióval fér be. A regényből készült filmben Greta Gerwig kopogtat és Al Pacino nyit ajtót – ígéretes felállás, noha mire idáig jutunk, Pacino tükörbe mormogott Shakes­peare-monológja sok kétséget nem hagy afelől, hogy műfajilag a nagy időskori Pacino-mormogások, a minden mást (sztorit, szereplőket) háttérbe szorító egotripek egy újabb példányával állunk szemben. Maga Roth sem bajlódott sokat a figurák hihetőségéért, a vén színész és a leszbikus leányzó kapcsolata papíron sem tűnt valami meggyőzőnek, itt sem tűnik annak. A film ennyiben hű maradt a könyvhöz, másban kicsit rontott rajta, noha a szándék – öniróniát a művelt közönségnek! – méltánylandó. Aki kitalálta (Pacino), hogy a hajdani nagy színészt egy hajdani nagy színész alakítsa, jó helyen kapizsgált, aki viszont eljátszotta (Pacino), a helyzetből fakadó irónia helyett egy Shakespeare-idézetekkel tarkított, színészi mesterkurzusban volt érdekelt. A legnagyobb hibát mégis az vétette, aki szókimondó szex (könyv) helyett villanyvasút-építésre (film) kárhoztatta szegény szereplőket.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.