tévésmaci

Gazellák Skóciában

  • tévésmaci
  • 2012. június 3.

Film

Amikor Sztupa és Troché először beszéltek egymással, az a módfelett szűkre szabott ebédidőre esett. Kilencven gyerek ült a csarnok három hosszú asztalánál, és fáztak. A bejárat felőli oldalon - merőlegesen a többire - állt egy negyedik asztal is, annál csak hatan ettek, persze úgy közben szemmel tartották a szerencsétlen kölköket. Rájuk nézve az ördögön kívül senkinek nem jutott volna eszébe, hogy nevelők lehetnek, csupán közönséges bűnözőknek tűntek. Négy pacák és két asszony. Zabáltak, mintha őket is hajtotta volna valaki. Sztupának nem volt különösebb szokása megfigyelni a kicsiket, az újakat, kivált emberszámba venni mulasztotta el őket - rangjához méltón (egyszerűen túl régóta penészedett itt). De ez a kicsi más volt, vadabbnak és ostobábbnak látszott a sok egyforma kis riadtarcúnál, de ami egészen furcsává tette, az a meglepő vidámsága volt. Nem vigyorgott, mint az ütődöttek, de Sztupa többször is látta szívből nevetni. Itt? Mit röhög ez a kis hülye? Most rászólt: Ne habzsolj, ne egyél olyan gyorsan! De hát elviszi a szörny, ha nem eszem meg időben. Nem baj, ha rendesen megrágod, vagy legalább megforgatod valamennyire a szádban, megpróbálod érezni az ízét, akkor a kevesebbel többre mész, jobban kitart benned, nem maradsz annyira éhes. Az ízét? Ennek a mosléknak? Rágni? Ez kása - Sztupa mintha meg sem hallotta volna a kicsi ellenvetéseit. Na, ja, ha meghallja, nyilván fölképeli, hiszen az teljesen elképzelhetetlen volt, hogy egy csipszar visszaugasson, egyáltalán hozzászóljon egy veteránhoz. De ő beszélt, beszélt, előbb tele szájjal, az állán lecsorgó kását visszatörölve, aztán, mintha maga sem venné észre, lassított. Nem vett annyit a kanalára, s tovább csócsálta szájában. Mintha direkt hagyott is volna egy kicsit a pléhből hajlított, az intézeti leltárban "adagtál" néven feljegyzett tányérkáján, mire egy gúnyos megjegyzéssel elszedték előle. Tán túl sok volt? Troché oda sem nézett, csak Sztupát figyelte. Mint mi a tévét, hálás odaadással.

Pénteken (4-én) már löncstájmban nekikezdünk a Filmmúzeumon: az Egy kis gubanc John Cassavetes utolsó filmje, teljesen parttalan és önmagáért való ökörködés a vég előtt a régi haverokkal. A csatorna éjszakára már egy jóval céltudatosabb ökörködést is prezentál: Robert Altman M.A.S.H. című filmjét úgy röhögi végig az ember, hogy közben mindent, de az utolsó szögig mindent megtud a háborúról. Este nyolckor volt a Cinemaxon Harold és Maud - nemrég emlegettük őket Gus van Sant filmje kapcsán.

Szombaton a közeles harmadik rész promójaként a tv2 este fél nyolc után lenyomja a maga nemében perfekt Sötét zsarukat, és ha sietünk, nem késsük le utána Melchiades Estrada egyik temetését sem a háromból a film+-on. Ám aki kiszáll, mondjuk a második (vagy Horány) után, az a Dunán hallgathatja Az oboa hangját. Hogy milyen az? Honnan tudjam. Kérdezzék Koós János altábornagyot!

Vasárnap a Duna Tv a hamari győzelem napjára célozván levetíti este nyolctól A bukás - Hitler utolsó napjai című német filmet. A ViaSat3-ra fél éjfélkor már meg is érkezett A hasfelmetsző, hogy megküzdjön a háromnegyedkor az MGM-re befutó Nagymenőkkel.

Hétfőn ezt nem fogják elhinni, a Duna Tv megküldi ezredszer is a magyar televíziózás egyik örök szégyenét, a Rózsa Sándor című sorozatot. Szerintem szégyelljék magukat, és akkor még nem is említettem, hogy szerdán a Kántort is kezdik. Basszus, mér' nem csinálnak hozzá mindjárt spin-offot is?

Kedden ugyanez a csatorna este nyolckor indítja Bergman polgártárs A csend című versenyművét a Cinemax A ház című tavalyi cseh jelöltje ellen - lesz is marhanagy nézettség!

Szerdán éjjel a mondott Cinemax Gillo Pontecorvo méltán klasszikus számával, Az algíri csatával jön, de ki a manó néz fél háromkor tévét? Az már különben is csütörtök, amikor az RTL Klub a héten mindent elhomályosító Megacápa az óriáskrokodil ellent vetíti le, jegyezzük meg jól az időpontot, 21.25-kor. Aki sokat nézi a tévét, előbb-utóbb azt fogja hinni, hogy létezik 500 folyóméter hosszú krokodil.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.