Verzió 18: Visszhang

Gyerekek

Film

Dima 12 éves, börtönben volt. Egyike azoknak a ciszjordániai kiskorúaknak, akiket az izraeliek fogva tartottak.

Szabadulása után a határállomáson álldogál, zavartnak tűnik vagy fél, nem igazán tudni, mi játszódik le benne. Édesanyja és édesapja meghatottan rohan felé – riporterek kíséretében. A család végre újra együtt van, de kamerák szegeződnek a kislányra, rengeteg fénykép készül róla, az újságírók pedig megpróbálnak kicsikarni belőle pár szót, mi történt vele és hogyan történt. Hogy hogyan jutott el a kislány idáig, nehezen felfejthető, bonyolult história, mely leg­inkább a régió közismerten kiélezett viszonyai között értelmezhető. Ciszjordániában a gyerekek is egyre inkább a politikai és ideológiai viták kereszttüzébe kerültek, néha akarva-akaratlanul is a főszereplőjévé, de legtöbbször a játékszerévé váltak – mindkét fél oldalán. Dima története csak egy a sok közül. Ott van a kis Dareem, aki rémálmairól mesél tanítójának az iskolában. Félelmének valós háttere van, hiszen az egyik éjszaka izraeli katonák megrohamozták a házukat, és az ő tizenéves testvérét is letartóztatták.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.