Verzió 18: Visszhang

Gyerekek

Film

Dima 12 éves, börtönben volt. Egyike azoknak a ciszjordániai kiskorúaknak, akiket az izraeliek fogva tartottak.

Szabadulása után a határállomáson álldogál, zavartnak tűnik vagy fél, nem igazán tudni, mi játszódik le benne. Édesanyja és édesapja meghatottan rohan felé – riporterek kíséretében. A család végre újra együtt van, de kamerák szegeződnek a kislányra, rengeteg fénykép készül róla, az újságírók pedig megpróbálnak kicsikarni belőle pár szót, mi történt vele és hogyan történt. Hogy hogyan jutott el a kislány idáig, nehezen felfejthető, bonyolult história, mely leg­inkább a régió közismerten kiélezett viszonyai között értelmezhető. Ciszjordániában a gyerekek is egyre inkább a politikai és ideológiai viták kereszttüzébe kerültek, néha akarva-akaratlanul is a főszereplőjévé, de legtöbbször a játékszerévé váltak – mindkét fél oldalán. Dima története csak egy a sok közül. Ott van a kis Dareem, aki rémálmairól mesél tanítójának az iskolában. Félelmének valós háttere van, hiszen az egyik éjszaka izraeli katonák megrohamozták a házukat, és az ő tizenéves testvérét is letartóztatták.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.