Verzió 18: Visszhang

Gyerekek

Film

Dima 12 éves, börtönben volt. Egyike azoknak a ciszjordániai kiskorúaknak, akiket az izraeliek fogva tartottak.

Szabadulása után a határállomáson álldogál, zavartnak tűnik vagy fél, nem igazán tudni, mi játszódik le benne. Édesanyja és édesapja meghatottan rohan felé – riporterek kíséretében. A család végre újra együtt van, de kamerák szegeződnek a kislányra, rengeteg fénykép készül róla, az újságírók pedig megpróbálnak kicsikarni belőle pár szót, mi történt vele és hogyan történt. Hogy hogyan jutott el a kislány idáig, nehezen felfejthető, bonyolult história, mely leg­inkább a régió közismerten kiélezett viszonyai között értelmezhető. Ciszjordániában a gyerekek is egyre inkább a politikai és ideológiai viták kereszttüzébe kerültek, néha akarva-akaratlanul is a főszereplőjévé, de legtöbbször a játékszerévé váltak – mindkét fél oldalán. Dima története csak egy a sok közül. Ott van a kis Dareem, aki rémálmairól mesél tanítójának az iskolában. Félelmének valós háttere van, hiszen az egyik éjszaka izraeli katonák megrohamozták a házukat, és az ő tizenéves testvérét is letartóztatták.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.