Verzió 18: Visszhang

Gyerekek

Film

Dima 12 éves, börtönben volt. Egyike azoknak a ciszjordániai kiskorúaknak, akiket az izraeliek fogva tartottak.

Szabadulása után a határállomáson álldogál, zavartnak tűnik vagy fél, nem igazán tudni, mi játszódik le benne. Édesanyja és édesapja meghatottan rohan felé – riporterek kíséretében. A család végre újra együtt van, de kamerák szegeződnek a kislányra, rengeteg fénykép készül róla, az újságírók pedig megpróbálnak kicsikarni belőle pár szót, mi történt vele és hogyan történt. Hogy hogyan jutott el a kislány idáig, nehezen felfejthető, bonyolult história, mely leg­inkább a régió közismerten kiélezett viszonyai között értelmezhető. Ciszjordániában a gyerekek is egyre inkább a politikai és ideológiai viták kereszttüzébe kerültek, néha akarva-akaratlanul is a főszereplőjévé, de legtöbbször a játékszerévé váltak – mindkét fél oldalán. Dima története csak egy a sok közül. Ott van a kis Dareem, aki rémálmairól mesél tanítójának az iskolában. Félelmének valós háttere van, hiszen az egyik éjszaka izraeli katonák megrohamozták a házukat, és az ő tizenéves testvérét is letartóztatták.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.