Tévésorozat

Cikázó villámlátogatások

Erdély – a székelykapun túl

Film

Erdélyről számos nagyszerű tudományos és irodalmi mű jelent meg, de a fércmunkák száma jóval több. Ez egyértelműen a trianoni trauma következménye, ami érthető okokból korlátozta és korlátozza ma is a józan ítélőképességet, s oly sok valótlanságot állít be megfellebbezhetetlennek és vitathatatlannak, hogy attól csak nagyobb lesz a zavar.

Mintha teljesen feledésbe merült volna, hogy Erdély jelentősége, ha úgy tetszik, régi dicsősége épp a sokszínűségnek és a toleranciának volt köszönhető, sokkal inkább a nyitottságnak, mint a bezárkózásnak. Az elmúlt száz évben épp e nyitottságot és toleranciát lepte be a feledés homálya, s lépett a helyébe valamiféle olcsó rezervátumromantika, amire úgy tűnik, sokkal nagyobb igény mutatkozik, mint az újdonságok, különlegességek felfedezésére.

A Spektrum Tv saját gyártású sorozata ezt az Erdély-képet próbálja árnyalni, ami azért sem könnyű feladat, mert sokan azt is hazaárulásnak tekintik, ha valaki megkérdőjelezi a közhellyé silányult attribútumok kürtőskalácstól a Székely himnuszig ívelő kizárólagosságát. Márpedig az Erdély – a székelykapun túl a címével is jelzi, hogy másról lesz szó. „Nyáry Krisztián lányával, Lucával egy több mint egy hónapos utazás során megtapasztalják, hogy fér össze a kaland a tradícióval, a hagyományos a forradalmival, a történelmi az ultramodernnel” – így a Spektrum rendhagyó Erdélyt ígérő beharangozója, de a felvételekből azt is egyből látni, hogy másféle hangnem és stílus uralkodó, mint Nyáry Krisztián könyveiben. Nem véletlenül. Az Erdély – a székelykapun túl ugyanis nem Nyáry Krisztián és Nyáry Luca saját műsora.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.