Interjú

„Ha van egy ló”

Olasz Renátó színész, filmrendező

Film

Most mutatták be a mozik Minden csillag című első filmjét, amelyet mindössze négymillió forintból készített. Demokráciáról, a magyar vidékről, a kapcsolatok és emberek hasonló működésmódjairól, és a körülmények meghatározó erejéről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Színészként végeztél az SZFE-n, mikor és miért döntöttél úgy, hogy a filmezés felé fordulsz?

Olasz Renátó: Már drámatagozatos gimnazistaként is érdekelt a rendezés, és az egyetemen, a színész szakon is ez érdekelt inkább. Az első két évben magunknak kellett gyártanunk a jeleneteket, magunkat és egymást is rendeztük, és valahogy azt éreztem, hogy a rendezői pozíciót jobban szeretem. De a filmrendezés később jött. Amikor megtudtam, hogy indul filmrendező mesterszak, mindenképpen jelentkezni akartam rá.

MN: Akkoriban volt a Covid és az egyetemfoglalás is. Hogyan élted meg azt az időszakot?

OR: Csodálatos volt az egyetemfoglalás hetvenhat napja. Volt ugyan tapasztalatunk arról, hogyan működik a demokrácia, de amikor mindezt nem kívülről nézed, akkor megérzed, hogy milyen szép és lassú folyamat, ahogyan megpróbáljuk meggyőzni egymást, és közösen döntést hozni. Fiatal emberek hirtelen felnőttek lesznek, mert fontos a véleményük, mert mindenkinek fontos a véleménye. És megtanulod, hogy a véleményed nem arra van, hogy a másikat legyűrd, hanem arra, hogy a közösséget építsd. És amikor egy közösség azt mondja, hogy azzal sincs baj, ha megváltoztatod a véleményedet, ha úgy érzed, valóban történt benned változás, mint ahogy az is rendben van, ha akkor is tartod a véleményedet, ha mindenki máshogy gondolja. Volt, hogy száz-százötvenen ültünk az Ódry Színpadon egy hosszú, több napon át tartó beszélgetés után, és csak egyetlen másképp gondolkodó maradt. Akkor az volt a szabály, hogy fel kellett állni, és meg kellett tapsolni. Nem kell megalázni a másikat azért, mert máshogy gondolja, nem kell eltiporni, aki nem ugyanazt mondja, mint én. Fontos tudatosítani, hogy közösségként kell eredményre jussunk.

MN: Milyen volt visszatérni a társadalomba, miután megtapasztaltátok, hogy hogyan működhet jól a demokrácia?

OR: Kellemetlen, hogy kétszáz diák képes együttműködni, de azok, akik az országot vezetik, akik pozíciókban vannak, hatalommal a kezükben, még arra is képtelenek, hogy a másikat meghallgassák.

MN: Tudod képviselni ezt a demokratikus létezésmódot, amikor rendezel?

OR: Ha rendezek, igyekszem olyan közösséget teremteni, ahol meghallgatjuk egymást. A módszer, amivel ezt a filmet csináltuk, szintén erre épül. Nekem ez fontos, ebben érzem komfortosan magamat. Nem tudok autokrata helyzetben jól funkcionálni. A végén mégiscsak a rendezőnek kell meghoznia a döntéseket, és ezt hatalmaskodás nélkül is lehet csinálni.

MN: Az általad játszott főhős úgy meséli a történetet, mintha folyamatosan kívülről szemlélné. Ilyen vagy te is?

OR: Az én figurámról már az elejétől kezdve tudtuk, hogy inkább megfigyelő lesz. Ez félig praktikus megoldás is, hogy kevesebb dolgom legyen, mert így jobban tudtam figyelni a többiekre. De lehet, hogy egy kicsit ilyen vagyok. Izgalmas volt olyan környezetet teremteni a színészeknek, az alkotótársaknak, ahol feszengés és megfelelési kényszer nélkül mertek létezni. Ez színészként is fontos. Az a különbség a filmes és a színházi színészet között, hogy a színházban úgy játszol, hogy tudatában vagy annak, hogy a nézők néznek téged, ami meghatározza a játékmódodat, a jelenlétedet. A filmben úgy kell játszani, mintha a kamera ott sem lenne, kvázi csak hagyod magad megfigyelni, ami egy nehéz, intim állapot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.