Határeset - Kiáltás

  • - borz -
  • 2010. október 28.

Film

Van a Golanon egy Kiáltó-hegynek nevezett magaslat, ami onnan kapta a nevét, hogy a hatnapos háború után ez volt a fő kommunikációs eszköz az izraeli-szír határ két oldalára került családtagok között. A mobil és az internet elterjedése óta inkább csak a közel-keleti "katasztrófaturistáknak" szolgáló látványosság.

Van a Golanon egy Kiáltó-hegynek nevezett magaslat, ami onnan kapta a nevét, hogy a hatnapos háború után ez volt a fő kommunikációs eszköz az izraeli-szír határ két oldalára került családtagok között. A mobil és az internet elterjedése óta inkább csak a közel-keleti "katasztrófaturistáknak" szolgáló látványosság.

A holland rendezők egy évig követnek két fiatalembert a Golanról, Bajant és Ezatot, akik valóra váltva gyerekkori álmukat Damaszkuszba mennek tanulni. Tizennyolc évesek, előttük az élet, várja őket a hazájuknak tekintett Szíria. Na meg a szabadság, mert nemcsak a szülői ház szigorát hagyják maguk mögött, hanem az utált izraeli fennhatóságot is. Mivel Szíria és Izrael hivatalosan hadiállapotban van, a határ (amelyet az ENSZ ellenőriz) csak ritkán nyílik meg, így legközelebb jövő nyáron látogathatnak haza.

Bajan fogorvosnak tanul, Ezat színiiskolába jár, együtt laknak és elválaszthatatlannak hiszik magukat. De hamar kiderül, hogy nem azok. A drámatagozaton kevesebb a kötöttség, mint az orvosegyetemen, Ezat elemében érzi magát, s szert tesz egy gyönyörű barátnőre is, míg Bajant otthon várja egy lány... De nem csak erről van szó. Ezat több rokona Szíriában él, és miután meghal a nagyapja, beköltözik a damaszkuszi házba, amit ő örököl. Talán mindezeknél is többet nyom a latban Ezat szabadságharcos és mártír felmenőinek politikai öröksége. A nagyapa bemutatja a könyvet, ami Szíriában jelent meg róla: benne a képe, amint Asszad elnök kitünteti, miután fogolycserével kiszabadult az izraeliek börtönéből. Amikor megkérdezik, hogy milyen jövőt képzel el az unokájának, hátat fordít neki és a kamerába nézve üzeni a Hezbollahnak és a Hamásznak, hogy csak így tovább. Ezat figyelmezteti, hogy az ő jövőjéről megfeledkezett (ami azt sejteti, hogy a fiatalember ugyan Szíriában szeretne élni, de nem feltétlenül "megélhetési golanosként").

A rendezőknek sikerül közel hozniuk ezeket a rokonszenves fiúkat, de arra nem térnek ki, hogy drúzok. A Golan legnagyobb népcsoportját adó drúzok helyzete eltér az ország többi drúz közösségéétől: míg a golaniak 90 százaléka megtartotta szír állampolgárságát, addig a drúzok túlnyomó része a teljes jogú izraeli állampolgárság mellett kiterjedt vallási és etnikai kisebbségi jogokat élvez és számarányánál jelentősebb szerepet tölt be a katonai és politikai vezetésben. A golani drúzok minden bajának gyökere a bizonytalanság: ellentmondó nyilatkozatok váltják egymást, és senki sem tudja, nem tér-e vissza a terület Szíriához, amiben sokan reménykednek, mások meg, főleg a fiatalok, tartanak tőle. A filmesek remek húzással felléptetnek egy harmadik fiatalembert is: Mahmud szintén a Golanról jött, de már végzős az orvosin, döntenie kell, hogy hol akar élni. S ő diplomatikusan arra céloz, hogy a damaszkuszi diploma jó lehetőség, de Szíria távolról sem a szabadság birodalma...

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.