Határeset - Kiáltás

  • - borz -
  • 2010. október 28.

Film

Van a Golanon egy Kiáltó-hegynek nevezett magaslat, ami onnan kapta a nevét, hogy a hatnapos háború után ez volt a fő kommunikációs eszköz az izraeli-szír határ két oldalára került családtagok között. A mobil és az internet elterjedése óta inkább csak a közel-keleti "katasztrófaturistáknak" szolgáló látványosság.

Van a Golanon egy Kiáltó-hegynek nevezett magaslat, ami onnan kapta a nevét, hogy a hatnapos háború után ez volt a fő kommunikációs eszköz az izraeli-szír határ két oldalára került családtagok között. A mobil és az internet elterjedése óta inkább csak a közel-keleti "katasztrófaturistáknak" szolgáló látványosság.

A holland rendezők egy évig követnek két fiatalembert a Golanról, Bajant és Ezatot, akik valóra váltva gyerekkori álmukat Damaszkuszba mennek tanulni. Tizennyolc évesek, előttük az élet, várja őket a hazájuknak tekintett Szíria. Na meg a szabadság, mert nemcsak a szülői ház szigorát hagyják maguk mögött, hanem az utált izraeli fennhatóságot is. Mivel Szíria és Izrael hivatalosan hadiállapotban van, a határ (amelyet az ENSZ ellenőriz) csak ritkán nyílik meg, így legközelebb jövő nyáron látogathatnak haza.

Bajan fogorvosnak tanul, Ezat színiiskolába jár, együtt laknak és elválaszthatatlannak hiszik magukat. De hamar kiderül, hogy nem azok. A drámatagozaton kevesebb a kötöttség, mint az orvosegyetemen, Ezat elemében érzi magát, s szert tesz egy gyönyörű barátnőre is, míg Bajant otthon várja egy lány... De nem csak erről van szó. Ezat több rokona Szíriában él, és miután meghal a nagyapja, beköltözik a damaszkuszi házba, amit ő örököl. Talán mindezeknél is többet nyom a latban Ezat szabadságharcos és mártír felmenőinek politikai öröksége. A nagyapa bemutatja a könyvet, ami Szíriában jelent meg róla: benne a képe, amint Asszad elnök kitünteti, miután fogolycserével kiszabadult az izraeliek börtönéből. Amikor megkérdezik, hogy milyen jövőt képzel el az unokájának, hátat fordít neki és a kamerába nézve üzeni a Hezbollahnak és a Hamásznak, hogy csak így tovább. Ezat figyelmezteti, hogy az ő jövőjéről megfeledkezett (ami azt sejteti, hogy a fiatalember ugyan Szíriában szeretne élni, de nem feltétlenül "megélhetési golanosként").

A rendezőknek sikerül közel hozniuk ezeket a rokonszenves fiúkat, de arra nem térnek ki, hogy drúzok. A Golan legnagyobb népcsoportját adó drúzok helyzete eltér az ország többi drúz közösségéétől: míg a golaniak 90 százaléka megtartotta szír állampolgárságát, addig a drúzok túlnyomó része a teljes jogú izraeli állampolgárság mellett kiterjedt vallási és etnikai kisebbségi jogokat élvez és számarányánál jelentősebb szerepet tölt be a katonai és politikai vezetésben. A golani drúzok minden bajának gyökere a bizonytalanság: ellentmondó nyilatkozatok váltják egymást, és senki sem tudja, nem tér-e vissza a terület Szíriához, amiben sokan reménykednek, mások meg, főleg a fiatalok, tartanak tőle. A filmesek remek húzással felléptetnek egy harmadik fiatalembert is: Mahmud szintén a Golanról jött, de már végzős az orvosin, döntenie kell, hogy hol akar élni. S ő diplomatikusan arra céloz, hogy a damaszkuszi diploma jó lehetőség, de Szíria távolról sem a szabadság birodalma...

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.