képes beszéd

Hiányzók közt

Film

Film, sorozat

„Tanááár néninek tisztelettel jelentem” – mindegy ki volt a hetes, a bemagolt szavakat (közben a kezek hátracsapva, arcon szigorú honderű) mindenkinek a torkából ugyanolyan ércesre festette az unalom és a megfeleléskényszer. Ha valamiért hiányoztam, szinte még szigorúbb pontossággal követtem a faliórát, mintha az iskolában lennék – a kanalas orvosságnál (reggeli köptető sziruposan negédes, délutáni köhögéscsillapító kaparósan keserű) is gyorsabban hatott, ha belegondoltam, hogy épp az én nevemet jelentik le hiányzóként. Valamiért mindig csak addig esett jól otthon lenni, míg tartottak a tanórák. Mintha addig a betegség is megpihent volna, hogy aztán este, amikor már az osztálytársaim is pihentek meg játszottak, fej-, has- vagy gyomorfájás képében duplán behajtsa a jussát.

Szóval a legjobb akkor volt kimaradni, amikor nem voltam beteg – ez pedig ritkán, mindössze évente egyszer történhetett meg: az Oscar-díjátadót követő hétfőn. Nem rémlik már, hogyan sikerült elérni, hogy osztályfőnököm és a még nála is szigorúbb szüleim is belemenjenek a dologba. Csak arra a nagyképű, kitüntetett érzésre emlékszem, hogy nekem plusz egy hiányzás járt, és még igazolást sem kellett vinnem. Mindenki tudta, hogy filmbolond vagyok, és mintha a körülöttem lévők elfogadták volna, hogy ezzel a hóborttal ez jár, mint ahogy a könyvmolyok magától értetődően szemüvegesek, a videójáték-őrültek pedig energiaital-szagúak.

De még mielőtt mindez a rendszer (amelyhez azóta is makacsul ragaszkodom, csak épp nincs már osztályfőnököm, aki nem kér tőlem igazolást – mikor erre ráeszméltem, akkor döntöttem úgy, hogy felnövök) felállt, az HBO másnapi kétórás összefoglalójából tájékozódtam az Oscarról. Így, zanzásítva láttam a 2001-es, Gladiátorral fémjelzett estét is. Ekkor nyerte el Benicio del Toro a díjat a Trafficért, többek között Albert Finney-t és Joaquin Phoenixet lenyomva. Azóta sok víz lefolyt már a Rio Grandén, Del Toro még mindig inkább mellékszerepekben brillírozik, most viszont A föníciai sémában (premier: május 29., forgalmazza a UIP–Duna Film) a kétes hírű pénzember, Zsa-zsa Korda képében övé lesz a főszerep – ha van egyáltalán ilyen egy Wes Anderson-moziban. Ennek ősbemutatója még ezután lesz Cannes-ban, a Grand Tourt (május 22-től látható a Cirko Film jóvoltából) viszont a tavalyi fesztiválon mutatták be, el is vitte a legjobb rendezés díját. Egy fiatal tisztviselőről szól, aki 1919-ben, az esküvője napján elmenekül Rangunból a menyasszonya elől – az vesse rá az első követ, aki nem tett még így.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.