DVD

Spangli és jógaszőnyeg

Hippitúra

Film

Ha egy újdonsült munka- és lakás nélküli manhattani házaspár roadmovie-szerűen nekilódul, majd az éjszaka közepén megáll egy út menti motelnél, onnan csak kétfelé van kijárat: a láncfűrészes gyilkos karmaiba vagy a Rocky Horror Picture Show-ba. Itt a transzvesztita földönkívüliek helyett a hetvenes évekből megmaradt hippikommuna igyekszik magába olvasztani az elbitangolt városiakat, ami legalább annyira abszurd, mint az előbbiek. Hőseink (Jennifer Aniston és Paul Rudd) tehát trapéznadrágot, gitárt, spanglit és jógaszőnyeget ragadnak, hogy új, boldog életet kezdjenek Elysiumban. De hiába oly vonzó a béke-szeretet-szabadság mesterhármas, a laza füvezgetés vagy éppen a minden közös elvére épülő nyitott párkapcsolat, két hét után hiányozni kezd a város, a munka, a zárt toalett és a jól átsütött steak; a kedélyes nyaralgatás pedig egyre nyomasztóbbá válik - ki gondolta volna.


 

Hiszen Milos Forman akkora kultuszt emelt a hippiknek, hogy manapság csak pár bátortalan karikatúra erejéig jelennek meg a vásznon, tartva magukat a kanonikus romantikához, amit a Hair szerint képviselniük kell. De most végre megint eljött az ő idejük, teljes kilencven percig élvezhetjük a kifésületlen loboncokat és a szubkultúrához kötődő összes legendát a hallucinogén tripektől a tábortűz melletti szeretetorgiákig. A zömmel sablonos karakterek között szerencsére akad pár ötletes és jól megformált figura is, mint a nudista borász-író vagy a kommunát alapító őshippi öregúr, így a végeredmény egy elég jó humorú, kedves film; minden különösebb tét nélkül.

Forgalmazza a Universal


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.