Hogyan éljünk párban? (Francois Ozon filmrendező)

Film

Vonzalomból szerelem, szerelemből rivalizálás, rivalizálásból féltékenység, féltékenységből közöny, közönyből elhidegülés. Az érzelmi stációk szinte panelszerűen ismétlődnek a párkapcsolatokban - legalábbis az 5x2 rendezője szerint, akivel a francia filmek párizsi találkozóján beszélgettünk.

Vonzalomból szerelem, szerelemből rivalizálás, rivalizálásból féltékenység, féltékenységből közöny, közönyből elhidegülés. Az érzelmi stációk szinte panelszerűen ismétlődnek a párkapcsolatokban - legalábbis az 5x2 rendezője szerint, akivel a francia filmek párizsi találkozóján beszélgettünk.

Magyar Narancs: Milyen személyes és szakmai indokok alapján választotta az 5x2 témájául a párkapcsolatok kiúttalanságát?

Francois Ozon: Hogy értékelni tudjuk a boldogság törékeny pillanatait, nem tekinthetünk el a veszélyektől, amiket egy párkapcsolat rejt. Egyszerre törekedtem analízisre és szintézisre. Valamelyest a boncmester hideg késével nyúltam a témához, nem éppen hízelgő dolgokat mesélve egy férfi és egy nő találkozásáról, közös életük fontos momentumairól, a váláshoz vezető útról. Tettem mindezt életem egyik legnehezebb időszakában, amikor magam is túl-estem a házasságom felbomlásán.

MN: Mégis a kezdeti eufóriát felváltó kiábrándulás érzetére élezi ki a történetet.

FO: Nézőpont kérdése. Könnyű azt mondani, hogy a hétköznapok szürkesége, a megszokás, a rutin öli meg a párkapcsolatokat. Én ezt nem így tapasztaltam. Sokkal inkább arról van szó, hogy a különbözőségeink hoznak össze minket, teremtenek sokszor mágikus vonzást két ember között. És végül ugyanezek a különbözőségek képeznek szakadékot két ember között. Nehezen tudjuk elfogadni, hogy minden történetnek van egy kezdete és egy vége. És a kezdet valahol mindig magában hordozza a befejezést. Végső soron nem az a lényeg, hogy milyen utak vezetnek el a kezdettől a végig, hanem hogy megélünk valamit, ami azontúl csak a miénk.

MN: Tehát soha nem a másikban csalódunk, hanem az általunk kivetített képben?

FO: Egy biztos: amíg az érzelmek és az érzékek megszállása alatt állunk, képtelenek vagyunk hitelesen rálátni arra, hogy mi is zajlik bennünk, hogy valójában mit is várunk el a másiktól. A saját nemzedékemből kiindulva azt tapasztalom, hogy a mai harmincasok - a huszon- és tizenévesekről nem is beszélve - mindent gyorsan akarnak, egyszerre: egzisztenciát, karriert, magánéleti boldogságot. A modern kor embere nem egy életre keresi a szerelmet, választ magának társat. Próbálkozik csupán, hátha sikerül feloldania a magányát. Nem annyira életkor, mint inkább lelki érettség kérdése, hogy egy ember elkötelezi magát a másik mellett jóban-rosszban. A töréspontot javarészt az jelenti, amikor az egyik fél korlátozva érzi a szabadságát a párkapcsolaton belül. Talán ezért jönnek össze és mennek szét olyan viharos gyorsasággal a heteroszexuális kapcsolatokban.

MN: A homoszexuális kapcsolatokról más a véleménye?

FO: Annyiban mindenképpen más, hogy az általam ismert homopárok nagyobb szabadságot hagynak meg egymásnak, ugyanakkor, jobban ki is tartanak egymás mellett.

MN: Minden racionális és érzelmi érve mellett úgy vélem, hogy minden filmjében megjelenik a bukás, a kudarc motívuma.

FO: Annyiban jól látja, hogy nem akarom meghagyni a nézőt a kényelmes belefeledkezés állapotában. Minden emberi kapcsolatra nézve igaz, hogy szinte lehetetlen vállalkozás a "két szív, egy lélek" állapot fenntartása. Pillanatokra sikerülhet, hosszú távon lehetetlen. Éppen emiatt az 5x2 szerelmespárja külön éli meg közös élete legerősebb pillanatait. A párkapcsolaton belül megélt magány érdekelt. Az egyik alszik, miközben a másik ébren van. Egyikük vágyik a szexuális együttlétre, a másik nem. A gyerek születésénél a férj távol van.

MN: A magányos szülés képeit romantikus olasz dalokkal ellenpontozza, hol ironikus, hol szentimentális, visszafelé mesél...

FO: Maga az élet ilyen paradox. Nem hiszek sem a happy endben, sem a kudarcélményekben. A kettő valahol mindig együtt van jelen.

Szentgyörgyi Rita

5x2

Nem először tolatunk visszafelé a filmidőben, legutóbb például egy fiatalasszony megerőszakolása és péppé verése(Visszafordíthatatlan) szolgáltatta a kiindulópontot, a párkapcsolat kezdeti idillje pedig a célegyenest. Ezúttal hétköznapibb útvonalat járunk be, a nézőre azonban ugyanaz a szerep vár: fokozatosan összeszoruló gyomorral figyelni, ahogy a boldogtalan végkifejletből szép lassan belefutunk a boldog kezdetekbe. Öt jelenet egy házasságból, az utolsó utáni összekapaszkodási kísérlettől a szivárványos megismerkedésig. Francois Ozon filmje hétköznapian lehangoló látlelet az "úgyis mindig így végződik" iskola képviselőinek örömére. A rendező ezt az "úgyismindig"-et illusztrálja: kicsit mögé kukkantunk a családi fotóknak, de ennél többre nem telik. A bemutatott szituációkat tekintve akár azÉletképek soros epizódjában is lehetnénk, Ozon azonban nagyon is a mozi nyelvét beszéli, s fölényes tudást feltételez, ahogy a leghétköznapibb lelkiállapotokat is képes a thrillerek feszültségével ábrázolni. Ahhoz azonban túl nagy lép-tekkel haladunk visszafelé az időben, hogy puszta kirakatbámulásnál többet jelentsenek a felvillantott epizódok.

- köves -

A Budapest Film bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.