Hogyan éljünk párban? (Francois Ozon filmrendező)

Film

Vonzalomból szerelem, szerelemből rivalizálás, rivalizálásból féltékenység, féltékenységből közöny, közönyből elhidegülés. Az érzelmi stációk szinte panelszerűen ismétlődnek a párkapcsolatokban - legalábbis az 5x2 rendezője szerint, akivel a francia filmek párizsi találkozóján beszélgettünk.

Vonzalomból szerelem, szerelemből rivalizálás, rivalizálásból féltékenység, féltékenységből közöny, közönyből elhidegülés. Az érzelmi stációk szinte panelszerűen ismétlődnek a párkapcsolatokban - legalábbis az 5x2 rendezője szerint, akivel a francia filmek párizsi találkozóján beszélgettünk.

Magyar Narancs: Milyen személyes és szakmai indokok alapján választotta az 5x2 témájául a párkapcsolatok kiúttalanságát?

Francois Ozon: Hogy értékelni tudjuk a boldogság törékeny pillanatait, nem tekinthetünk el a veszélyektől, amiket egy párkapcsolat rejt. Egyszerre törekedtem analízisre és szintézisre. Valamelyest a boncmester hideg késével nyúltam a témához, nem éppen hízelgő dolgokat mesélve egy férfi és egy nő találkozásáról, közös életük fontos momentumairól, a váláshoz vezető útról. Tettem mindezt életem egyik legnehezebb időszakában, amikor magam is túl-estem a házasságom felbomlásán.

MN: Mégis a kezdeti eufóriát felváltó kiábrándulás érzetére élezi ki a történetet.

FO: Nézőpont kérdése. Könnyű azt mondani, hogy a hétköznapok szürkesége, a megszokás, a rutin öli meg a párkapcsolatokat. Én ezt nem így tapasztaltam. Sokkal inkább arról van szó, hogy a különbözőségeink hoznak össze minket, teremtenek sokszor mágikus vonzást két ember között. És végül ugyanezek a különbözőségek képeznek szakadékot két ember között. Nehezen tudjuk elfogadni, hogy minden történetnek van egy kezdete és egy vége. És a kezdet valahol mindig magában hordozza a befejezést. Végső soron nem az a lényeg, hogy milyen utak vezetnek el a kezdettől a végig, hanem hogy megélünk valamit, ami azontúl csak a miénk.

MN: Tehát soha nem a másikban csalódunk, hanem az általunk kivetített képben?

FO: Egy biztos: amíg az érzelmek és az érzékek megszállása alatt állunk, képtelenek vagyunk hitelesen rálátni arra, hogy mi is zajlik bennünk, hogy valójában mit is várunk el a másiktól. A saját nemzedékemből kiindulva azt tapasztalom, hogy a mai harmincasok - a huszon- és tizenévesekről nem is beszélve - mindent gyorsan akarnak, egyszerre: egzisztenciát, karriert, magánéleti boldogságot. A modern kor embere nem egy életre keresi a szerelmet, választ magának társat. Próbálkozik csupán, hátha sikerül feloldania a magányát. Nem annyira életkor, mint inkább lelki érettség kérdése, hogy egy ember elkötelezi magát a másik mellett jóban-rosszban. A töréspontot javarészt az jelenti, amikor az egyik fél korlátozva érzi a szabadságát a párkapcsolaton belül. Talán ezért jönnek össze és mennek szét olyan viharos gyorsasággal a heteroszexuális kapcsolatokban.

MN: A homoszexuális kapcsolatokról más a véleménye?

FO: Annyiban mindenképpen más, hogy az általam ismert homopárok nagyobb szabadságot hagynak meg egymásnak, ugyanakkor, jobban ki is tartanak egymás mellett.

MN: Minden racionális és érzelmi érve mellett úgy vélem, hogy minden filmjében megjelenik a bukás, a kudarc motívuma.

FO: Annyiban jól látja, hogy nem akarom meghagyni a nézőt a kényelmes belefeledkezés állapotában. Minden emberi kapcsolatra nézve igaz, hogy szinte lehetetlen vállalkozás a "két szív, egy lélek" állapot fenntartása. Pillanatokra sikerülhet, hosszú távon lehetetlen. Éppen emiatt az 5x2 szerelmespárja külön éli meg közös élete legerősebb pillanatait. A párkapcsolaton belül megélt magány érdekelt. Az egyik alszik, miközben a másik ébren van. Egyikük vágyik a szexuális együttlétre, a másik nem. A gyerek születésénél a férj távol van.

MN: A magányos szülés képeit romantikus olasz dalokkal ellenpontozza, hol ironikus, hol szentimentális, visszafelé mesél...

FO: Maga az élet ilyen paradox. Nem hiszek sem a happy endben, sem a kudarcélményekben. A kettő valahol mindig együtt van jelen.

Szentgyörgyi Rita

5x2

Nem először tolatunk visszafelé a filmidőben, legutóbb például egy fiatalasszony megerőszakolása és péppé verése(Visszafordíthatatlan) szolgáltatta a kiindulópontot, a párkapcsolat kezdeti idillje pedig a célegyenest. Ezúttal hétköznapibb útvonalat járunk be, a nézőre azonban ugyanaz a szerep vár: fokozatosan összeszoruló gyomorral figyelni, ahogy a boldogtalan végkifejletből szép lassan belefutunk a boldog kezdetekbe. Öt jelenet egy házasságból, az utolsó utáni összekapaszkodási kísérlettől a szivárványos megismerkedésig. Francois Ozon filmje hétköznapian lehangoló látlelet az "úgyis mindig így végződik" iskola képviselőinek örömére. A rendező ezt az "úgyismindig"-et illusztrálja: kicsit mögé kukkantunk a családi fotóknak, de ennél többre nem telik. A bemutatott szituációkat tekintve akár azÉletképek soros epizódjában is lehetnénk, Ozon azonban nagyon is a mozi nyelvét beszéli, s fölényes tudást feltételez, ahogy a leghétköznapibb lelkiállapotokat is képes a thrillerek feszültségével ábrázolni. Ahhoz azonban túl nagy lép-tekkel haladunk visszafelé az időben, hogy puszta kirakatbámulásnál többet jelentsenek a felvillantott epizódok.

- köves -

A Budapest Film bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.