Padlón

Tod Williams: A titkos ajtó

  • - ts -
  • 2005. május 12.

Film

Szokvány melodrámát készíteni nyilván valami lenézett foglalatosság, illik az olyat megbolondítani kicsit. Mostanában mindent illik megbolondítani egy kicsit, mintha alapjáraton nem lenne elég hülye a világ.

A John Irving (Garp szerint a világ; Árvák hercege) 1998-as A Widow for One Year című regényéből készített film pofonegyszerű megoldást talál saját s nézői bolondítására azzal, hogy önmegtermékenyít. Melodrámáját melodrámával fűszerezi, csak egy kicsit másmilyennel. A szemünk láttára házasodik a Nem félünk a farkastól a Kamaszkorom legszebb nyarával, talán azért, mert említettek elég régi darabok ahhoz, hogy kevesen emlékezzenek rájuk. Vagy azért, mert alkotó nagy művész - találják ki. Mindenesetre vall némi bátorságra, hogy a kettő közül feltétlenül az utóbbi a domináns. Ha moziban nézzük kamaszkori nyarainkat, az mind meglehetősen érzelgősre sikeredett, és szinte mindig az utolsó az a bizonyos legszebb közülük, amikor felnőtté vált az ember - mintha nem lenne még néhány lehetséges köztes stáció.

Jeff Bridges ezúttal - úgy is, mint kosztümtervezői jutalomjáték - szenvedélyeibe fagyott írót ad, Kim Basinger pedig a nejét. Együtt cipelnének egy szörnyű családi tragédiát, fiaik elvesztését - ha bírnák. De ki bír el ilyet? Hozzájuk érkezik Jeff segítőjének egy iskolás írópalánta, hogy az illőn fotografált tengerparti nyár idején letudja a neki szánt fejlődésregényt, Kim odaadó segedelmével. S ugyan miféle természetű lehet a szép Kim támogatása? De alkotó tudja, hogy egy (hatvan) dugástól még nem válik valaki automatikusan felnőtté, ehhez kellenek a családi dráma utóhatásai.

A film legjobb pillanatai viszont kétségtelenül azok, amikor Williams egy kis börleszket is kever koktéljába: Jeff menekül egy indulatos modellje elől (mert nem csak ír, rajzol is). Mindazonáltal mindenre elszánt giccsel van dolgunk, ami szórakozásnak ugyebár nem utolsó.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.