VERZIÓ - Film

Ifjúsági tábor

  • - kling -
  • 2017. december 9.

Film

„Miért kellene félnem a háborútól? Mert esetleg meghalok? Nem, nem félek a haláltól.” Egy tizenéves kamasz szájából bizarrul hangzanak e mondatok. De hát Julia Loksina mindössze félórás dokumentumfilmjének valamennyi képkockája bizarr, és annál dermesztőbb, minél világosabban kibomlik a történet a nyitókép ártatlan gyerekszemeiből.

Először még csak egy kis esetlen, tétova keringő. Aztán halálfejes katonai egyenruha, torna, lefegyverző gyakorlatok késsel, puskával, pisztollyal. Kis- és nagykamaszok, lányok és fiúk vegyesen táboroznak nyaranta Szahalin szigetén, ahol az ortodox hagyomány szellemében katonai kiképzést kapnak. Erre van szükség e nehéz időkben, amikor lanyhul a hazaszeretet, nő a munkanélküliség, és a gyerekek könnyen azt képzelhetik, más országok jobb életet kínálnak. Hála Putyinnak, van pénz bőven az ilyen táborokra, ahol a gyerekszívekben újra kicsíráztathatják a hazaszeretetet. „Oroszország, csillagom, legszebb a világon, te vagy a végzetem” – éneklik kórusban. Hát nem jobb, mint Paul Anka?

Nicsak, mit keresnek fémdetektorral, katonaruhában az erdőben? Aknát, fegyvert… „És ha találunk egy csontvázat, azt eladjuk, és kapunk érte pénzt?” – kérdezi az egyik kislány. A háborús veterán, a gyerekkommandó vezetője a fejét csóválja: „Aztán mire kéne az a pénz?” „Hát jachtra!” – és szeleburdi nevetésében még ott a gyerek, halálra ítélve.

„Oleg, Oleg, túl lagymatagon halsz meg. Nem élethű. Amikor eltalál egy puskagolyó, nézd, így kell meghalni” – kiáltja a tábor női dobermannja, és a Patyomkin páncélost idéző „realizmussal” veti földre magát. De ez még csak a második világháborús esemény próbája. A polgármester büszkén meséli, az ő fejéből pattant ki a rekonstrukció ötlete. A nép, az istenadta, lelkesen megtapsolja a bemutatót. Julia Loksina nem ítélkezik. Csak elmeséli, baromi erős képekkel, hogyan telnek az orosz fiatalság napjai.

November 15., 20.45, Toldi; november 16., 20.00, Művész

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.