VERZIÓ - Film

Ifjúsági tábor

  • - kling -
  • 2017. december 9.

Film

„Miért kellene félnem a háborútól? Mert esetleg meghalok? Nem, nem félek a haláltól.” Egy tizenéves kamasz szájából bizarrul hangzanak e mondatok. De hát Julia Loksina mindössze félórás dokumentumfilmjének valamennyi képkockája bizarr, és annál dermesztőbb, minél világosabban kibomlik a történet a nyitókép ártatlan gyerekszemeiből.

Először még csak egy kis esetlen, tétova keringő. Aztán halálfejes katonai egyenruha, torna, lefegyverző gyakorlatok késsel, puskával, pisztollyal. Kis- és nagykamaszok, lányok és fiúk vegyesen táboroznak nyaranta Szahalin szigetén, ahol az ortodox hagyomány szellemében katonai kiképzést kapnak. Erre van szükség e nehéz időkben, amikor lanyhul a hazaszeretet, nő a munkanélküliség, és a gyerekek könnyen azt képzelhetik, más országok jobb életet kínálnak. Hála Putyinnak, van pénz bőven az ilyen táborokra, ahol a gyerekszívekben újra kicsíráztathatják a hazaszeretetet. „Oroszország, csillagom, legszebb a világon, te vagy a végzetem” – éneklik kórusban. Hát nem jobb, mint Paul Anka?

Nicsak, mit keresnek fémdetektorral, katonaruhában az erdőben? Aknát, fegyvert… „És ha találunk egy csontvázat, azt eladjuk, és kapunk érte pénzt?” – kérdezi az egyik kislány. A háborús veterán, a gyerekkommandó vezetője a fejét csóválja: „Aztán mire kéne az a pénz?” „Hát jachtra!” – és szeleburdi nevetésében még ott a gyerek, halálra ítélve.

„Oleg, Oleg, túl lagymatagon halsz meg. Nem élethű. Amikor eltalál egy puskagolyó, nézd, így kell meghalni” – kiáltja a tábor női dobermannja, és a Patyomkin páncélost idéző „realizmussal” veti földre magát. De ez még csak a második világháborús esemény próbája. A polgármester büszkén meséli, az ő fejéből pattant ki a rekonstrukció ötlete. A nép, az istenadta, lelkesen megtapsolja a bemutatót. Julia Loksina nem ítélkezik. Csak elmeséli, baromi erős képekkel, hogyan telnek az orosz fiatalság napjai.

November 15., 20.45, Toldi; november 16., 20.00, Művész

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."