VERZIÓ - Film

Ifjúsági tábor

  • - kling -
  • 2017. december 9.

Film

„Miért kellene félnem a háborútól? Mert esetleg meghalok? Nem, nem félek a haláltól.” Egy tizenéves kamasz szájából bizarrul hangzanak e mondatok. De hát Julia Loksina mindössze félórás dokumentumfilmjének valamennyi képkockája bizarr, és annál dermesztőbb, minél világosabban kibomlik a történet a nyitókép ártatlan gyerekszemeiből.

Először még csak egy kis esetlen, tétova keringő. Aztán halálfejes katonai egyenruha, torna, lefegyverző gyakorlatok késsel, puskával, pisztollyal. Kis- és nagykamaszok, lányok és fiúk vegyesen táboroznak nyaranta Szahalin szigetén, ahol az ortodox hagyomány szellemében katonai kiképzést kapnak. Erre van szükség e nehéz időkben, amikor lanyhul a hazaszeretet, nő a munkanélküliség, és a gyerekek könnyen azt képzelhetik, más országok jobb életet kínálnak. Hála Putyinnak, van pénz bőven az ilyen táborokra, ahol a gyerekszívekben újra kicsíráztathatják a hazaszeretetet. „Oroszország, csillagom, legszebb a világon, te vagy a végzetem” – éneklik kórusban. Hát nem jobb, mint Paul Anka?

Nicsak, mit keresnek fémdetektorral, katonaruhában az erdőben? Aknát, fegyvert… „És ha találunk egy csontvázat, azt eladjuk, és kapunk érte pénzt?” – kérdezi az egyik kislány. A háborús veterán, a gyerekkommandó vezetője a fejét csóválja: „Aztán mire kéne az a pénz?” „Hát jachtra!” – és szeleburdi nevetésében még ott a gyerek, halálra ítélve.

„Oleg, Oleg, túl lagymatagon halsz meg. Nem élethű. Amikor eltalál egy puskagolyó, nézd, így kell meghalni” – kiáltja a tábor női dobermannja, és a Patyomkin páncélost idéző „realizmussal” veti földre magát. De ez még csak a második világháborús esemény próbája. A polgármester büszkén meséli, az ő fejéből pattant ki a rekonstrukció ötlete. A nép, az istenadta, lelkesen megtapsolja a bemutatót. Julia Loksina nem ítélkezik. Csak elmeséli, baromi erős képekkel, hogyan telnek az orosz fiatalság napjai.

November 15., 20.45, Toldi; november 16., 20.00, Művész

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.