VERZIÓ - Film

A per

Film

Egy kirakatper, amit nem érdemes kitenni a kirakatba: az orosz állam számára ilyen lehetett a krími terrorakciók tervezésének vádjával 2015-ben 20 évi börtönbüntetésre ítélt ukrán filmes, Oleg Szencov és társai konstruált bűnpere. Legalábbis józan ésszel mérlegelve – már ha beszélhetünk józan észről egy olyan jogi processzus kapcsán, ahol nevetséges bizonyítékok és erőszakkal kikényszerített, a tárgyaláson visszavont vallomások alapján döntenek emberek sorsáról. Askold Kurov dokumentumfilmjének címe nem véletlenül idézi Kafkát, még ha ebben az esetben felismerhető is valamiféle perverz logika a nyilvánvaló justizmord mögött: a megfélemlítés logikája. Az események abszurd és mégis kiszámítható menetét rögzítő film legnagyobb érdekessége éppen az, hogy mindennek ellenére hányan állnak következetesen ellen az állami politika szintjére emelt megfé­lem­lí­tésnek. Kezdve a sort mindjárt a tárgyalótermi ketrecében is higgadt-gunyoros fővádlotton, a videojáték-bajnokból ígéretes filmrendezővé, majd jószerivel minden alap nélkül orosz közellenséggé váló Szencovon. De éppígy a normalitás és a civil kurázsi imponáló és szívszorító példáját nyújtja a fáradhatatlanul nyilatkozó és szervezkedő unokahúg meg az állami propaganda hülyítésével békésen szembeszálló, magányosan tüntető idős asszony, vagy éppen azok az orosz értelmiségiek, akik alternatív filmklubjukban megkockáztatják egy olyan film levetítését, amely árnyaltabban mutatja be az aktuális ukrán–orosz ellentétet a putyinscsina hivatalos álláspontjánál. A nyílt erőszak az egymagában tiltakozó nénit és a filmklubot is eléri, ám sem itt, sem ott nincs hajlandóság a behódolásra: a mindent beterítő, nagy szláv belenyugvás, a „köpj szemen, bátyuska” kollektív mentalitása mellett ugyanis váltig ott él a bátor közösségi emberek tradíciója is. Még ha e tradíciót nemritkán szigorított börtönökben őrzik is.

November 18., 19.30, Toldi; november 19., 16.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."