VERZIÓ - Film

A per

Film

Egy kirakatper, amit nem érdemes kitenni a kirakatba: az orosz állam számára ilyen lehetett a krími terrorakciók tervezésének vádjával 2015-ben 20 évi börtönbüntetésre ítélt ukrán filmes, Oleg Szencov és társai konstruált bűnpere. Legalábbis józan ésszel mérlegelve – már ha beszélhetünk józan észről egy olyan jogi processzus kapcsán, ahol nevetséges bizonyítékok és erőszakkal kikényszerített, a tárgyaláson visszavont vallomások alapján döntenek emberek sorsáról. Askold Kurov dokumentumfilmjének címe nem véletlenül idézi Kafkát, még ha ebben az esetben felismerhető is valamiféle perverz logika a nyilvánvaló justizmord mögött: a megfélemlítés logikája. Az események abszurd és mégis kiszámítható menetét rögzítő film legnagyobb érdekessége éppen az, hogy mindennek ellenére hányan állnak következetesen ellen az állami politika szintjére emelt megfé­lem­lí­tésnek. Kezdve a sort mindjárt a tárgyalótermi ketrecében is higgadt-gunyoros fővádlotton, a videojáték-bajnokból ígéretes filmrendezővé, majd jószerivel minden alap nélkül orosz közellenséggé váló Szencovon. De éppígy a normalitás és a civil kurázsi imponáló és szívszorító példáját nyújtja a fáradhatatlanul nyilatkozó és szervezkedő unokahúg meg az állami propaganda hülyítésével békésen szembeszálló, magányosan tüntető idős asszony, vagy éppen azok az orosz értelmiségiek, akik alternatív filmklubjukban megkockáztatják egy olyan film levetítését, amely árnyaltabban mutatja be az aktuális ukrán–orosz ellentétet a putyinscsina hivatalos álláspontjánál. A nyílt erőszak az egymagában tiltakozó nénit és a filmklubot is eléri, ám sem itt, sem ott nincs hajlandóság a behódolásra: a mindent beterítő, nagy szláv belenyugvás, a „köpj szemen, bátyuska” kollektív mentalitása mellett ugyanis váltig ott él a bátor közösségi emberek tradíciója is. Még ha e tradíciót nemritkán szigorított börtönökben őrzik is.

November 18., 19.30, Toldi; november 19., 16.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.