DVD

Így gondozd a jogállamod!

Robert Redford: A cinkos

  • - borz -
  • 2012. május 16.

Film

Miranda! Van-e, ki e nevet nem ismeri? Van-e magyar néző, aki nem tudja, mit garantál az Első Alkotmánykiegészítés? Vagy mire jogosít fel az Ötödik? Természetesen az amerikai alkotmányról van szó. A sajátunkkal távolról sem vagyunk ilyen bensőséges viszonyban, és ahogy elnézzük a hazai jogállami kultúrát és mozikultúrát, nem is leszünk egyhamar. (A magyar alaptörvényt kiegészítő ún. átmeneti rendelkezések pedig még szülői felügyelet mellett sem ajánlottak, ha el akarjuk kerülni a nyugalom súlyos megzavarását.)

A tárgyalótermi film sajátosan amerikai műfaj. A zsáner alapművét, a Tizenkét dühös embert az egész világ ismeri. Olcsó kis tévéjátékból lett, és olyan is: 1957-es, fekete-fehér, monó hang, egy helyszín... mégis, még ma is üt. Azóta szép számmal készültek ilyen filmek, tisztán vagy keverve (krimivel, thrillerrel, katonákkal, komédiával, politikával, bármivel bagzatva), sőt a Petrocellitől a Good Wife-ig egész tévésorozatokat szentelnek a töretlen népszerűségnek örvendő témának.


 

A cinkos egy kosztümös történelmi film keretébe illeszti a tárgyalótermet. 1865-ben, mindössze napokkal azután, hogy az utolsó déli tábornok, Lee is leteszi a fegyvert, az egy éve újraválasztott Abraham Lincolnt meggyilkolják a Ford színházban. A súlyos szenvedésekkel és áldozatokkal járó polgárháború sebei még be sem hegedtek, a megbékélésben, az élet normalizálódásában bízó győztesek körében elementáris a felháborodás, a gyász, hisztérikus a légkör. A gyilkos lövést leadó színész, John Wilkes Booth és társai után hajtóvadászat indul. Kézre is kerülnek - egy kivételével: John Surratt helyett az anyját, Maryt fogják el és állítják bíróság elé a még életben lévő összeesküvőkkel együtt.

Rendkívüli idők, rendkívüli helyzet. Katonai törvényszék ítélkezik, ahol a vádlott nem szólhat magáért, a halálos ítélethez is elég az egyszerű szótöbbség, és lasszóval kell ügyvédeket fogni, hogy egyáltalán legyen védelem. Ironikus, hogy Lincoln - aki a polgárháborús viszonyok között is ragaszkodott a jogállam fenntartásához és a szabályos választáshoz - ezt nem hagyta volna.

A film hitelesen rekonstruálja a történelmi eseményeket és a tárgyalás menetét. Mary Surratt védőjét, Frederick Aikent teszi meg főhősnek, aki végigszolgálta a polgárháborút, ezredesi rangig vitte, de joggyakorlata nincs, és még csak készül arra, hogy beindítsa a praxisát Washingtonban. Mivel Bootht elfogás közben agyonlőtték, Mrs. Surratt vált a nagy sajtóhírveréssel övezett per legérdekesebb szereplőjévé. Ifjú védője becsülettel állta a sarat, és nem a rutin hiányán múlt az eredmény. Hiába sikerült kételyt ébresztenie védence bűnössége iránt, ha a katonai törvényszéknek annyira lejtett a pálya, hogy az ítélethez nem kellett bizonyítani Mrs. Surratt aktív részvételét az összeesküvésben.

Ha Robert Redford a rendező, akkor kár is túl sok szót vesztegetni arra, hogy milyen a forgatókönyv, a fényképezés vagy a színészi játék (James McAvoy, Robin Wright, Kevin Kline). Jó. És azt is tudjuk róla, hogy egyike annak a jelentős számú alkotónak, aki a tömegkultúra feladatának tekinti közérthető és élvezhető formában újra meg újra felmutatni és megerősíteni a jogállam, a demokrácia eszményét, az összes fékkel és ellensúllyal egyetemben.

Forgalmazza a Select Video

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.