DVD

Így gondozd a jogállamod!

Robert Redford: A cinkos

  • - borz -
  • 2012. május 16.

Film

Miranda! Van-e, ki e nevet nem ismeri? Van-e magyar néző, aki nem tudja, mit garantál az Első Alkotmánykiegészítés? Vagy mire jogosít fel az Ötödik? Természetesen az amerikai alkotmányról van szó. A sajátunkkal távolról sem vagyunk ilyen bensőséges viszonyban, és ahogy elnézzük a hazai jogállami kultúrát és mozikultúrát, nem is leszünk egyhamar. (A magyar alaptörvényt kiegészítő ún. átmeneti rendelkezések pedig még szülői felügyelet mellett sem ajánlottak, ha el akarjuk kerülni a nyugalom súlyos megzavarását.)

A tárgyalótermi film sajátosan amerikai műfaj. A zsáner alapművét, a Tizenkét dühös embert az egész világ ismeri. Olcsó kis tévéjátékból lett, és olyan is: 1957-es, fekete-fehér, monó hang, egy helyszín... mégis, még ma is üt. Azóta szép számmal készültek ilyen filmek, tisztán vagy keverve (krimivel, thrillerrel, katonákkal, komédiával, politikával, bármivel bagzatva), sőt a Petrocellitől a Good Wife-ig egész tévésorozatokat szentelnek a töretlen népszerűségnek örvendő témának.


 

A cinkos egy kosztümös történelmi film keretébe illeszti a tárgyalótermet. 1865-ben, mindössze napokkal azután, hogy az utolsó déli tábornok, Lee is leteszi a fegyvert, az egy éve újraválasztott Abraham Lincolnt meggyilkolják a Ford színházban. A súlyos szenvedésekkel és áldozatokkal járó polgárháború sebei még be sem hegedtek, a megbékélésben, az élet normalizálódásában bízó győztesek körében elementáris a felháborodás, a gyász, hisztérikus a légkör. A gyilkos lövést leadó színész, John Wilkes Booth és társai után hajtóvadászat indul. Kézre is kerülnek - egy kivételével: John Surratt helyett az anyját, Maryt fogják el és állítják bíróság elé a még életben lévő összeesküvőkkel együtt.

Rendkívüli idők, rendkívüli helyzet. Katonai törvényszék ítélkezik, ahol a vádlott nem szólhat magáért, a halálos ítélethez is elég az egyszerű szótöbbség, és lasszóval kell ügyvédeket fogni, hogy egyáltalán legyen védelem. Ironikus, hogy Lincoln - aki a polgárháborús viszonyok között is ragaszkodott a jogállam fenntartásához és a szabályos választáshoz - ezt nem hagyta volna.

A film hitelesen rekonstruálja a történelmi eseményeket és a tárgyalás menetét. Mary Surratt védőjét, Frederick Aikent teszi meg főhősnek, aki végigszolgálta a polgárháborút, ezredesi rangig vitte, de joggyakorlata nincs, és még csak készül arra, hogy beindítsa a praxisát Washingtonban. Mivel Bootht elfogás közben agyonlőtték, Mrs. Surratt vált a nagy sajtóhírveréssel övezett per legérdekesebb szereplőjévé. Ifjú védője becsülettel állta a sarat, és nem a rutin hiányán múlt az eredmény. Hiába sikerült kételyt ébresztenie védence bűnössége iránt, ha a katonai törvényszéknek annyira lejtett a pálya, hogy az ítélethez nem kellett bizonyítani Mrs. Surratt aktív részvételét az összeesküvésben.

Ha Robert Redford a rendező, akkor kár is túl sok szót vesztegetni arra, hogy milyen a forgatókönyv, a fényképezés vagy a színészi játék (James McAvoy, Robin Wright, Kevin Kline). Jó. És azt is tudjuk róla, hogy egyike annak a jelentős számú alkotónak, aki a tömegkultúra feladatának tekinti közérthető és élvezhető formában újra meg újra felmutatni és megerősíteni a jogállam, a demokrácia eszményét, az összes fékkel és ellensúllyal egyetemben.

Forgalmazza a Select Video

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.