DVD

Így gondozd a jogállamod!

Robert Redford: A cinkos

  • - borz -
  • 2012. május 16.

Film

Miranda! Van-e, ki e nevet nem ismeri? Van-e magyar néző, aki nem tudja, mit garantál az Első Alkotmánykiegészítés? Vagy mire jogosít fel az Ötödik? Természetesen az amerikai alkotmányról van szó. A sajátunkkal távolról sem vagyunk ilyen bensőséges viszonyban, és ahogy elnézzük a hazai jogállami kultúrát és mozikultúrát, nem is leszünk egyhamar. (A magyar alaptörvényt kiegészítő ún. átmeneti rendelkezések pedig még szülői felügyelet mellett sem ajánlottak, ha el akarjuk kerülni a nyugalom súlyos megzavarását.)

A tárgyalótermi film sajátosan amerikai műfaj. A zsáner alapművét, a Tizenkét dühös embert az egész világ ismeri. Olcsó kis tévéjátékból lett, és olyan is: 1957-es, fekete-fehér, monó hang, egy helyszín... mégis, még ma is üt. Azóta szép számmal készültek ilyen filmek, tisztán vagy keverve (krimivel, thrillerrel, katonákkal, komédiával, politikával, bármivel bagzatva), sőt a Petrocellitől a Good Wife-ig egész tévésorozatokat szentelnek a töretlen népszerűségnek örvendő témának.


 

A cinkos egy kosztümös történelmi film keretébe illeszti a tárgyalótermet. 1865-ben, mindössze napokkal azután, hogy az utolsó déli tábornok, Lee is leteszi a fegyvert, az egy éve újraválasztott Abraham Lincolnt meggyilkolják a Ford színházban. A súlyos szenvedésekkel és áldozatokkal járó polgárháború sebei még be sem hegedtek, a megbékélésben, az élet normalizálódásában bízó győztesek körében elementáris a felháborodás, a gyász, hisztérikus a légkör. A gyilkos lövést leadó színész, John Wilkes Booth és társai után hajtóvadászat indul. Kézre is kerülnek - egy kivételével: John Surratt helyett az anyját, Maryt fogják el és állítják bíróság elé a még életben lévő összeesküvőkkel együtt.

Rendkívüli idők, rendkívüli helyzet. Katonai törvényszék ítélkezik, ahol a vádlott nem szólhat magáért, a halálos ítélethez is elég az egyszerű szótöbbség, és lasszóval kell ügyvédeket fogni, hogy egyáltalán legyen védelem. Ironikus, hogy Lincoln - aki a polgárháborús viszonyok között is ragaszkodott a jogállam fenntartásához és a szabályos választáshoz - ezt nem hagyta volna.

A film hitelesen rekonstruálja a történelmi eseményeket és a tárgyalás menetét. Mary Surratt védőjét, Frederick Aikent teszi meg főhősnek, aki végigszolgálta a polgárháborút, ezredesi rangig vitte, de joggyakorlata nincs, és még csak készül arra, hogy beindítsa a praxisát Washingtonban. Mivel Bootht elfogás közben agyonlőtték, Mrs. Surratt vált a nagy sajtóhírveréssel övezett per legérdekesebb szereplőjévé. Ifjú védője becsülettel állta a sarat, és nem a rutin hiányán múlt az eredmény. Hiába sikerült kételyt ébresztenie védence bűnössége iránt, ha a katonai törvényszéknek annyira lejtett a pálya, hogy az ítélethez nem kellett bizonyítani Mrs. Surratt aktív részvételét az összeesküvésben.

Ha Robert Redford a rendező, akkor kár is túl sok szót vesztegetni arra, hogy milyen a forgatókönyv, a fényképezés vagy a színészi játék (James McAvoy, Robin Wright, Kevin Kline). Jó. És azt is tudjuk róla, hogy egyike annak a jelentős számú alkotónak, aki a tömegkultúra feladatának tekinti közérthető és élvezhető formában újra meg újra felmutatni és megerősíteni a jogállam, a demokrácia eszményét, az összes fékkel és ellensúllyal egyetemben.

Forgalmazza a Select Video

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.