"Illúzió volt" (Peter Brötzmann zenész)

  • Végsõ Zoltán
  • 2007. április 26.

Film

A free dzsessz egyik atyja a Mediawave fesztivál nyitónapján, április 27-én svájci zenésztársakkal alkotott triójával lép fel a győri Rómer Házban. A döbbenetes energia még így, 65 évesen sem fogyott ki a "Vastüdő"-ből, ahogyan őt dzsesszberkekben emlegetni szokás.
A free dzsessz egyik atyja a Mediawave fesztivál nyitónapján, április 27-én svájci zenésztársakkal alkotott triójával lép fel a győri Rómer Házban. A döbbenetes energia még így, 65 évesen sem fogyott ki a "Vastüdő"-ből, ahogyan őt dzsesszberkekben emlegetni szokás.

Magyar Narancs: Hogyan kapott rá a tárogatóra?

Peter Brötzmann: Felléptem néhány alkalommal a Debreceni Jazzfesztiválon, és az ottani zeneiskolában találkoztam Nagy Attila hangszerésszel. Meghívott a műhelyébe, ahol azonnal felkeltette az érdeklődésemet az ott lévő öt-hat tárogató. Volt eladó példánya, és kiválasztottam azt a Schunda-féle hangszert, amin mind a mai napig játszom.

MN: Ön jelen volt a free dzsessz megszületésénél, sőt Peter Brötzmann nélkül a XX. századi európai zenekultúra bizonyára más formát öltött volna. Kérem, meséljen a kezdetekről!

PB: Először klarinéton játszottam dixieland- és swingzenekarokban. A zene számomra csak kellemes, de mellékes időtöltés volt, inkább a képzőművészetnek éltem. Mégis sokat fejlődhettem a zene terén is, mert szerencsém volt találkozni régi, kiváló zenészekkel, akikkel végül is a pályára kerültem. A hard bop kora volt ez, én is tenor- és altszaxofonon kezdtem játszani. Amennyire szerettem Art Blakey és mondjuk Horace Silver zenéjét, annyira formalistának is találtam őket. Több híres művésszel volt alkalmam együtt dolgozni, például Nam June Paik koreai videoművésszel, hallgattam sok korai Stockhausent, az ő kölni elektronikus zenei stúdiója közel volt hozzánk; ott megismerkedhettem John Cage-dzsel, így hozzájutottam némi információhoz a dzsesszen kívüli zenéről is. Hallhattam az összes fontosabb új amerikai zenét, Miles Davist, John Coltrane különféle együtteseit, Cannonball Adderleyt, Eric Dolphyt, a Charlie Mingus Bandet és Ornette Colemant, akivel a brémai rádióban személyesen is találkoztam. Tehát minden irányból értek hatások, de éreztem, hogy a fantasztikus amerikaiak mellett önálló hangot kell találnom, amin elmesélhetem a történeteimet, az életemet. Ez a hatvanas évek közepén történt, amely politikailag nagyon aktív időszak volt itt Európában is. Kicsit fiatalosat és esztelent akartunk kitalálni, amivel megváltoztathatjuk és jobbá tehetjük a világot. Visszatekintve ez illúzió volt.

MN: Sokan úgy tartják, hogy amit Coleman Free Jazz című lemeze jelentett Amerikában, azt jelentette az ön Machine Gun lemezének 1968-as megjelenése Európában. Milyen különbségeket és hasonlóságokat lát az európai és az amerikai dzsessz között?

PB: Amerika sok olyan pasast termelt ki, mint Cecil Taylor vagy Ornette Coleman. Akár akarták, akár nem, az ő zenéjük az amerikai tradíciókban gyökerezett; vérükben volt a blues, az a zenei kultúra, ami természetesen nem volt és nincs is meg itt Európában. Én a háború alatt születtem és utána nőttem fel: németként fel kellett tenni magunknak bizonyos kérdéseket, és meg kellett találnunk a válaszokat a hülye háború minden itthagyott problémájára. Ez összegződött az európai művészetben: akár zenéről, akár képzőművészetről beszélünk, egy bizonyos ponton mindent le kell rombolni azért, hogy valami újat építhessünk fel.

MN: A Mediawave fesztiválon Han Bennink és Misha Mengelberg társaságában ön kapja a "Párhuzamos kultúráért" díjat. Mit gondol a fősodor és a rétegműfajok kapcsolatáról?

MN: Az a fajta zene, amit mi játszunk, mindig is nagyon speciális és szűk közönséget vonzott. Ha egy fesztiválon ezer ember van, akkor bennünket százan hallgatnak, és az már jó arány. Minden jó zenének joga van ahhoz, hogy létezzen, de a mi megközelítésünk teljesen más, mint a hagyományos amerikai szórakoztatóipar zenéje. Mi az európai művészeti formában gondolkodunk, soha nem fogunk nagy üzletté válni, ehelyett a bejárandó utakat keressük. A zenei innováció a mi tájékunkról érkezik, nem a mainstream felől. Ha az emberek úgy döntenek, hogy a dzsessz kereskedelmi tényező, akkor gondolják azt, én viszont úgy látom magamat, mint például Thelonious Monk és Coleman Hawkins hagyatékának folytatója. A dzsesszzenészeknek harcolniuk kell.

MN: Ön szerint mit jelent ma a free dzsessz? A fiatalabb muzsikusnemzedék tagjai közül kik lesznek azok, akik ön szerint továbbviszik ezt a hagyományt?

PB: El kell felejtenünk a "free dzsessz" kifejezést. Csak egy rövid időszakra mondhatjuk, hogy az a free időszaka volt, mivel nagyon hamar megtanultuk, hogy - csakúgy, mint az életben - a művészetben sincsen semmi ingyen (itt a "free" szó jelentésével játszik - V. Z.). Mindig küzdenünk kell a formával, a tartalommal, saját magunkkal, és ez nem szabadság. Ha megkérdezik tőlem, miféle zenét játszom, akkor egyszerűen csak azt mondom, hogy dzsesszt. Ami a fiatalabb zenészeket illeti: jómagam és a barátaim, mint például Bennink és a nálam valamivel öregebb Misha már igazán idősek vagyunk. De a fiatalok, mondjuk Mats Gustafsson, Ken Vandermark és Paal Nielssen-Love is már a 40 környékén járnak. Fogalmam sincs, hol vannak az igazán fiatalok, a 20-25 évesek.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.