"Illúzió volt" (Peter Brötzmann zenész)

  • Végsõ Zoltán
  • 2007. április 26.

Film

A free dzsessz egyik atyja a Mediawave fesztivál nyitónapján, április 27-én svájci zenésztársakkal alkotott triójával lép fel a győri Rómer Házban. A döbbenetes energia még így, 65 évesen sem fogyott ki a "Vastüdő"-ből, ahogyan őt dzsesszberkekben emlegetni szokás.
A free dzsessz egyik atyja a Mediawave fesztivál nyitónapján, április 27-én svájci zenésztársakkal alkotott triójával lép fel a győri Rómer Házban. A döbbenetes energia még így, 65 évesen sem fogyott ki a "Vastüdő"-ből, ahogyan őt dzsesszberkekben emlegetni szokás.

Magyar Narancs: Hogyan kapott rá a tárogatóra?

Peter Brötzmann: Felléptem néhány alkalommal a Debreceni Jazzfesztiválon, és az ottani zeneiskolában találkoztam Nagy Attila hangszerésszel. Meghívott a műhelyébe, ahol azonnal felkeltette az érdeklődésemet az ott lévő öt-hat tárogató. Volt eladó példánya, és kiválasztottam azt a Schunda-féle hangszert, amin mind a mai napig játszom.

MN: Ön jelen volt a free dzsessz megszületésénél, sőt Peter Brötzmann nélkül a XX. századi európai zenekultúra bizonyára más formát öltött volna. Kérem, meséljen a kezdetekről!

PB: Először klarinéton játszottam dixieland- és swingzenekarokban. A zene számomra csak kellemes, de mellékes időtöltés volt, inkább a képzőművészetnek éltem. Mégis sokat fejlődhettem a zene terén is, mert szerencsém volt találkozni régi, kiváló zenészekkel, akikkel végül is a pályára kerültem. A hard bop kora volt ez, én is tenor- és altszaxofonon kezdtem játszani. Amennyire szerettem Art Blakey és mondjuk Horace Silver zenéjét, annyira formalistának is találtam őket. Több híres művésszel volt alkalmam együtt dolgozni, például Nam June Paik koreai videoművésszel, hallgattam sok korai Stockhausent, az ő kölni elektronikus zenei stúdiója közel volt hozzánk; ott megismerkedhettem John Cage-dzsel, így hozzájutottam némi információhoz a dzsesszen kívüli zenéről is. Hallhattam az összes fontosabb új amerikai zenét, Miles Davist, John Coltrane különféle együtteseit, Cannonball Adderleyt, Eric Dolphyt, a Charlie Mingus Bandet és Ornette Colemant, akivel a brémai rádióban személyesen is találkoztam. Tehát minden irányból értek hatások, de éreztem, hogy a fantasztikus amerikaiak mellett önálló hangot kell találnom, amin elmesélhetem a történeteimet, az életemet. Ez a hatvanas évek közepén történt, amely politikailag nagyon aktív időszak volt itt Európában is. Kicsit fiatalosat és esztelent akartunk kitalálni, amivel megváltoztathatjuk és jobbá tehetjük a világot. Visszatekintve ez illúzió volt.

MN: Sokan úgy tartják, hogy amit Coleman Free Jazz című lemeze jelentett Amerikában, azt jelentette az ön Machine Gun lemezének 1968-as megjelenése Európában. Milyen különbségeket és hasonlóságokat lát az európai és az amerikai dzsessz között?

PB: Amerika sok olyan pasast termelt ki, mint Cecil Taylor vagy Ornette Coleman. Akár akarták, akár nem, az ő zenéjük az amerikai tradíciókban gyökerezett; vérükben volt a blues, az a zenei kultúra, ami természetesen nem volt és nincs is meg itt Európában. Én a háború alatt születtem és utána nőttem fel: németként fel kellett tenni magunknak bizonyos kérdéseket, és meg kellett találnunk a válaszokat a hülye háború minden itthagyott problémájára. Ez összegződött az európai művészetben: akár zenéről, akár képzőművészetről beszélünk, egy bizonyos ponton mindent le kell rombolni azért, hogy valami újat építhessünk fel.

MN: A Mediawave fesztiválon Han Bennink és Misha Mengelberg társaságában ön kapja a "Párhuzamos kultúráért" díjat. Mit gondol a fősodor és a rétegműfajok kapcsolatáról?

MN: Az a fajta zene, amit mi játszunk, mindig is nagyon speciális és szűk közönséget vonzott. Ha egy fesztiválon ezer ember van, akkor bennünket százan hallgatnak, és az már jó arány. Minden jó zenének joga van ahhoz, hogy létezzen, de a mi megközelítésünk teljesen más, mint a hagyományos amerikai szórakoztatóipar zenéje. Mi az európai művészeti formában gondolkodunk, soha nem fogunk nagy üzletté válni, ehelyett a bejárandó utakat keressük. A zenei innováció a mi tájékunkról érkezik, nem a mainstream felől. Ha az emberek úgy döntenek, hogy a dzsessz kereskedelmi tényező, akkor gondolják azt, én viszont úgy látom magamat, mint például Thelonious Monk és Coleman Hawkins hagyatékának folytatója. A dzsesszzenészeknek harcolniuk kell.

MN: Ön szerint mit jelent ma a free dzsessz? A fiatalabb muzsikusnemzedék tagjai közül kik lesznek azok, akik ön szerint továbbviszik ezt a hagyományt?

PB: El kell felejtenünk a "free dzsessz" kifejezést. Csak egy rövid időszakra mondhatjuk, hogy az a free időszaka volt, mivel nagyon hamar megtanultuk, hogy - csakúgy, mint az életben - a művészetben sincsen semmi ingyen (itt a "free" szó jelentésével játszik - V. Z.). Mindig küzdenünk kell a formával, a tartalommal, saját magunkkal, és ez nem szabadság. Ha megkérdezik tőlem, miféle zenét játszom, akkor egyszerűen csak azt mondom, hogy dzsesszt. Ami a fiatalabb zenészeket illeti: jómagam és a barátaim, mint például Bennink és a nálam valamivel öregebb Misha már igazán idősek vagyunk. De a fiatalok, mondjuk Mats Gustafsson, Ken Vandermark és Paal Nielssen-Love is már a 40 környékén járnak. Fogalmam sincs, hol vannak az igazán fiatalok, a 20-25 évesek.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.