"Furcsa ötvözet" (Hartyándi Jenő, a Mediwave főszervezője)

  • - kg -
  • 2007. április 26.

Film

Lapunk megjelenése után egy nappal tizenhetedik alkalommal startol a Mediawave. A nemzetközi filmes és zenei fesztivál alakváltozásairól a rendezvény főszervezőjét kérdeztük.
Lapunk megjelenése után egy nappal tizenhetedik alkalommal startol a Mediawave. A nemzetközi filmes és zenei fesztivál alakváltozásairól a rendezvény főszervezőjét kérdeztük.

Magyar Narancs: Mennyire lehet ráismerni a legelső Mediawave-re az idei, tizenhetedik rendezvényben?

Hartyándi Jenő: Biztos, hogy más ez a fesztivál ma, mint volt tizenhét évvel ezelőtt. Amikor anno, a rendszerváltás évében nagy lelkesen belekezdtünk, próbáltunk a saját lehetőségeinket is túllicitálva, gyakorlatilag nulla forintból létrehozni egy működőképes konstrukciót. Egészen más helyzet a mostani, amikor egy évig szervezel egy fesztivált, megpróbálsz komolyabb pénzügyi alapokat teremteni, és idehozol pár nagyon híres művészt a film és a zene területéről (a részletes program megtalálható a www.mediawave.hu-n - a szerk.). Nem ugyanaz a folyamat. Az elején ez inkább egy baráti-művészi társaság civil kezdeményezése volt, és nagyon jó eredménynek számított, hogy néhány százan eljöttek.

MN: Fényírók fesztiválja néven indultatok. Tisztán filmes jellegű kezdeményezés volt az első Mediawave?

HJ: Sokan a mai napig is azt gondolják, hogy filmfesztiválként indultunk, s lám, mi lett belőlünk, de ez nem igaz. Az első pillanatoktól kezdve egy összművészeti fesztiválban gondolkodtunk, csak ez az elnevezés akkor még nem is volt ismeretes. A Mediawave és még néhány hasonló kezdeményezés révén terjedt el aztán ez a kifejezés. A katalógusokból visszakövethető, hogy az első évben a filmek mellett ugyanúgy voltak zenei előadások, performanszok, kiállítások, egyszóval minden volt. A filmfesztiválrész egyedül abban tért el a többitől, hogy nevezéses rendszerben működött, míg a többieket mi hívtuk meg. Ez egyébként a mai napig is így van.

MN: Profilját tekintve mennyit változott a fesztivál az évek során?

HJ: A hangulata, az egész imázsa viszonylag stabil az elejétől fogva. Mindig is arra törekedtünk, hogy a hagyomány és a modern irányzatok egyfajta furcsa ötvözetét hozzuk létre. Az első időkben mind a két oldal képviselői nagyon utáltak bennünket. Az avantgárd része utálta a népies részét, a népies része pedig az avantgárdot. Hát ez tartott sokáig, míg ezeket összebékítettük egymással. Ez ma már elég harmonikusan működik, és nagyon érdekes fejezetek állnak ebből elő. Például, amikor egy nagyon kemény modernista zenész feszülten néz egy autentikus dobost, és láthatólag erőteljesen hat rá a dolog, építkezik belőle. A modernnek és a hagyományosnak ez a kettős tisztelete az, ami minket izgatott, ebből hoztunk ki nagyon sok izgalmas dolgot. Ellenben sosem izgatott bennünket különösebben, hogy mi az éppen aktuális budapesti művészeti trend, sokkal inkább Európa irányában tájékozódtunk.

MN: Kik alkotják a törzsközönségeteket?

HJ: Ez időről időre, folyamatosan változik. Egyre többen vannak a külföldiek, persze a közönség nagy része azért budapesti. Ezt tudjuk, mert mindig vannak felmérések, és ezekből az is kiderül, hogy elsősorban a magas műveltségi fokú értelmiségi réteg látogat bennünket.

MN: Van a fesztiválnak egy fix, központi helye?

HJ: Ez állandóan változik, minden évben más. Az szokott történni, hogy valameddig elviselnek bennünket egy helyen, aztán rendszerint kiszorítanak onnan. Jelenleg a Széchenyi tér, Győr központi tere az, ami összefogja az egészet.

MN: Ha jól értem, zajlik a várossal egy kis küzdelem a helyeket illetően?

HJ: Tizenhét éve így zajlik ez mindig. Vannak gondjaink a helyek megtalálásával.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.