"Furcsa ötvözet" (Hartyándi Jenő, a Mediwave főszervezője)

  • - kg -
  • 2007. április 26.

Film

Lapunk megjelenése után egy nappal tizenhetedik alkalommal startol a Mediawave. A nemzetközi filmes és zenei fesztivál alakváltozásairól a rendezvény főszervezőjét kérdeztük.
Lapunk megjelenése után egy nappal tizenhetedik alkalommal startol a Mediawave. A nemzetközi filmes és zenei fesztivál alakváltozásairól a rendezvény főszervezőjét kérdeztük.

Magyar Narancs: Mennyire lehet ráismerni a legelső Mediawave-re az idei, tizenhetedik rendezvényben?

Hartyándi Jenő: Biztos, hogy más ez a fesztivál ma, mint volt tizenhét évvel ezelőtt. Amikor anno, a rendszerváltás évében nagy lelkesen belekezdtünk, próbáltunk a saját lehetőségeinket is túllicitálva, gyakorlatilag nulla forintból létrehozni egy működőképes konstrukciót. Egészen más helyzet a mostani, amikor egy évig szervezel egy fesztivált, megpróbálsz komolyabb pénzügyi alapokat teremteni, és idehozol pár nagyon híres művészt a film és a zene területéről (a részletes program megtalálható a www.mediawave.hu-n - a szerk.). Nem ugyanaz a folyamat. Az elején ez inkább egy baráti-művészi társaság civil kezdeményezése volt, és nagyon jó eredménynek számított, hogy néhány százan eljöttek.

MN: Fényírók fesztiválja néven indultatok. Tisztán filmes jellegű kezdeményezés volt az első Mediawave?

HJ: Sokan a mai napig is azt gondolják, hogy filmfesztiválként indultunk, s lám, mi lett belőlünk, de ez nem igaz. Az első pillanatoktól kezdve egy összművészeti fesztiválban gondolkodtunk, csak ez az elnevezés akkor még nem is volt ismeretes. A Mediawave és még néhány hasonló kezdeményezés révén terjedt el aztán ez a kifejezés. A katalógusokból visszakövethető, hogy az első évben a filmek mellett ugyanúgy voltak zenei előadások, performanszok, kiállítások, egyszóval minden volt. A filmfesztiválrész egyedül abban tért el a többitől, hogy nevezéses rendszerben működött, míg a többieket mi hívtuk meg. Ez egyébként a mai napig is így van.

MN: Profilját tekintve mennyit változott a fesztivál az évek során?

HJ: A hangulata, az egész imázsa viszonylag stabil az elejétől fogva. Mindig is arra törekedtünk, hogy a hagyomány és a modern irányzatok egyfajta furcsa ötvözetét hozzuk létre. Az első időkben mind a két oldal képviselői nagyon utáltak bennünket. Az avantgárd része utálta a népies részét, a népies része pedig az avantgárdot. Hát ez tartott sokáig, míg ezeket összebékítettük egymással. Ez ma már elég harmonikusan működik, és nagyon érdekes fejezetek állnak ebből elő. Például, amikor egy nagyon kemény modernista zenész feszülten néz egy autentikus dobost, és láthatólag erőteljesen hat rá a dolog, építkezik belőle. A modernnek és a hagyományosnak ez a kettős tisztelete az, ami minket izgatott, ebből hoztunk ki nagyon sok izgalmas dolgot. Ellenben sosem izgatott bennünket különösebben, hogy mi az éppen aktuális budapesti művészeti trend, sokkal inkább Európa irányában tájékozódtunk.

MN: Kik alkotják a törzsközönségeteket?

HJ: Ez időről időre, folyamatosan változik. Egyre többen vannak a külföldiek, persze a közönség nagy része azért budapesti. Ezt tudjuk, mert mindig vannak felmérések, és ezekből az is kiderül, hogy elsősorban a magas műveltségi fokú értelmiségi réteg látogat bennünket.

MN: Van a fesztiválnak egy fix, központi helye?

HJ: Ez állandóan változik, minden évben más. Az szokott történni, hogy valameddig elviselnek bennünket egy helyen, aztán rendszerint kiszorítanak onnan. Jelenleg a Széchenyi tér, Győr központi tere az, ami összefogja az egészet.

MN: Ha jól értem, zajlik a várossal egy kis küzdelem a helyeket illetően?

HJ: Tizenhét éve így zajlik ez mindig. Vannak gondjaink a helyek megtalálásával.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.