Film

A boldogság akarása

Jean-Pierre Jeunet: Amélie csodálatos élete

  • - banza -
  • 2002. február 28.

Film

A film egy legkevésbé sem csodálatos életet mesél el, szépen, költőien, szellemesen, ötletesen, finoman, jó arányérzékkel, remek színészekkel. A cím ironikusan értendő, hiszen fölöttébb banális ez az élet, egy anyját korán elvesztett, vidéken megöregedett és beporosodott apját rendszeresen látogató, a Montmartre-on dolgozó kis pincérlány életpályája. Jean-Pierre Jeunet remek érzékkel választja ki főhősnője partnereit, ezeket a jelentéktelen nagyvárosi kisembereket, az életük monotóniájába belesavanyodott kisburzsoákat; a rendező ábrázolásában a máskor oly határtalan Párizs egészen falusiassá zsugorodik, itt mindenki mindenkit ismer, Amélie házának lakói családias viszonyokat ápolnak, egymás sorsának nemcsak részesei, de részben intézői. És ez Amélie életének lényege, hogy eljön benne az a pillanat, amikor rájön, hogy kezébe kell vennie nemcsak a mások, hanem a maga végzetének irányítását is. Mindaddig eseménytelenül telnek fád-szürke napjai, ám Diana hercegnő halálának estéjén az ő élete is radikálisan megváltozik, ő nem meghal, hanem újjászületik. Lakásában véletlenül talál egy régi dobozt, az előző lakó gyerekkori kincsesládikáját, benne banális tárgyacskák, a gyerekkor mesés heroizmusának emlékei. A skatulya valódi talizmánként működik, megtalálóját a banalitás világából átlépteti a csodák birodalmába, miközben megadja a pincérlánynak a lehetőséget, hogy fölfedezze a köznapiság szomorú költészetét. Amélie művész lesz. Persze nem bukott regényíró, netán amatőr festő, mint a bisztró egyik törzsvendége vagy Amélie öreg, örökké egy Renoir-képet másoló szomszédja. A lány az életet használja nyersanyagként: modern, magányos párkaként a maga tetszése szerint oldja és köti a véletlenül a kezei közé került sorsok fonalát. Ötletei - ami persze Jeunet kifinomult formakultúrájú művészetének és kifogyhatatlan leleményű narratív technikájának dicsérete - szellemesek, frappánsak, okosan célratörőek. Játékos működése hathatós: a film végére Amélie-vel együtt mindenki megtalálja a maga megszolgált apró boldogságát.

Hogyan lehetünk boldogok? - talán ez a film alapkérdése. És a feltételes válasz: a boldogság akarásával, hogy Thomas Mannt is behozzuk most a képbe. Happy ending tehát, ráadásul giccsesen közhelyes, mondhatná egy rosszabb indulatú elemző. De ha valaki úgy dönt, a boldogság mégiscsak létkérdésünk, boldogan nézi majd ezt a nagyon elmés, bölcs és sok szeretettel leforgatott bús komédiát. És eszébe jut talán Ottlik Géza Kosztolányi boldogságfogalmát taglaló mondata: "létezni csodálatos, regényes, nagyszerű dolog". És nem felejti el Audrey Tautou sok titkot hordozó tekintetét, vigasztaló fényű frufruját, gyönyörű kamaszarca szívszorító magányát.

Forgalmazza a MOKÉP

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.