Film

Jutalomutazás

7 rendező: Havanna, szeretlek!

  • 2012. október 6.

Film

Mivel agg diktátora már kényszerű visszavonulását megelőző éveiben is kissé ernyedtebb lendülettel törekedett a világforradalomra, Havanna ismét trendi hely lett.

Aki lelakott, már-már működésképtelen várost keres, amely egyszerre idézi a régi csillogást, és mutatja fel a jelen teljesen indokolatlannak tűnő életörömét, keresve sem találhat jobb helyet. A szegénység még inkább festői rendetlenségnek tűnik, mint kegyetlen életrontásnak, s a világ bajaira könnyen hozzáférhető gyógyír a szivar, a rum, a zene - és az erotika. Filmre való mind, kétségtelenül.

Más kérdés, kell-e hozzá hét különböző rendező, hogy Leonardo Padura lazán, kevésbé a történet szintjén, mint inkább hangulatukban összefüggő írásaiból egyetlen filmet fogalmazzanak; mert Kubán kívül kétségtelenül trendi a szkeccsfilm műfaja is. Ez esetben inkább az együttműködés gesztusa, a nemzetközi művészvilág szolidaritásának felmutatása lehetett fontos, mint mindennek reflektált művészi kifejezése. Az egymástól eltérő stílusok egyfelől elnehezítik a végterméket - mindig egy komplett dráma kezdődik újra, amely csak felszínesen kapcsolódik a többi kisfilmhez -, másfelől (Elia Suleiman közelítését kivéve) mégsem elég markánsak ahhoz, hogy az egyes etűdök önmagukban emlékezetesek tudjanak maradni.

A hetesből két kisfilm lóg ki nyilvánvalóan, az egyik a gyengeségével. A Gaspar Noé-epizódban (péntek) egy aprólékosan bemutatott, afrikai eredetű vallási szertartást látunk - egy fiatal lányból űzik ki a leszbikus hajlamok démonát -, de ez nem több egzotikusnak szánt hatásvadászatnál.

A másik, az említett Suleimané, az erejével. Ő az egyetlen, aki közvetlenül is beemeli a politikai szituációt filmjébe: Castro órákig tartó beszéde alatt bontakozik ki valami nehezen körülírható, egyszerre nyomasztó és bukolikus hangulattá összeálló esemény(telenség)sor a politikusinterjúra épp e beszéd miatt várakozó palesztin újságíró kóborlásából. Ez a rész (csütörtök) sem fogalmaz meg direkt kritikát, csak engedi felismerni a helyzet reménytelen abszurditását. A film tengelyében álló epizód végén a logorrhoeás kommandante, kinek már hű öccse is az óráját nézi a szónoklat alatt, végül megkérdezi az ő összesereglett népét, akarják-e, hogy folytassa a szófosást. Mire a sok szerencsétlen, megannyi Tót lelkesen kéri az ő őrnagyát a dobozolás folytatására. Valóban kis remekmű a palesztin filmes etűdje.

A többiek halványabbak. Benicio Del Toro (hétfő) amerikai színésznövendékének kiruccanása közhelyesen megjelenített buliba fullad, olyan zárópoénnal, amely legfeljebb a szereplőt lepi meg. Az argentin Pablo Traperónál (kedd) a főszereplő-kolléga Emir Kusturica önreflektív - részeg, kiábrándult, celebségtől megcsömörlött - bolyongását egy taxisofőrként dolgozni kénytelen trombitás megszenvedett életöröme ellenpontozza. Itt jelenik meg a film vezérmotívuma, a lefojtott, kényszersorsban elvesző, kibontakozni nem tudó tehetség. A szerdai kisfilm hőse az éjszakai élet rajongott dívája. Ám a tökéletes szépségű és mézesen fájdalmas hangú mulatt nő is csak rossz lehetőségek közül választhat: a sikerrel, hírnévvel kecsegtető Európába távozzon egy érte kamaszosan lángoló, de férfiatlanul öntelt producer oldalán, vagy - már a szombati epizódban - a legfeljebb illegális segédmunkával kecsegtető Amerikába próbáljon meg eljutni egy lélekvesztőn baseballjátékosként sikertelen, ám szeretőként utolérhetetlen barátjával. Kár, hogy Julio Medem szentimentálisra veszi a történetet. Holott kubai kollégája, a szombati epizódot jegyző Juan Carlos Tabío ugyanebben a közegben valóságos drámát képes felmutatni. Az énekesnő fehér bőrű édesanyja álló nap süti a tortát egy másnapi eseményre - csak éppen tojást nem kapni sehol, továbbá hol van áram, hol nincs, hol iszik az élettárs, hol nem, és egyáltalán: az élet a maga kisszerű működésképtelenségében az elpazarolható energiák fölélése. Végül megtudhatjuk, hogy a tévé-show, amelyet habverés közben egész nap emleget a szakácsnőnek vélt főhős, nem valami megnézendő szappanopera, hanem az ő saját fellépése: pszichológus és doktor ugyanis ez az agyonhajszolt családanya, aki este azt fejtegeti az állami csatornán (míg gyönyörű és tehetséges énekesnő lánya egy életveszélyes sajkán épp elhagyja az országot), hogy mily nagy szüksége van az embereknek a feltöltődésre, s hogy milyen fontos az önbecsülés... Süteményét egy vallási szertartáson szolgálják fel: a vasárnapi epizódban ugyanis (Az osztályt jegyző Laurent Cantet etűdje) oltárt építenek egy termékenység-istennőnek, akit utóbb a katolikus egyház is integrált - Kuba védőszentjeként.

Hiszen kiben is bízhatnak még arrafelé, ha nem egy joruba bálványban, aki egyszersmind keresztény istenszülő is? Csak jöjjön már.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.