Animációs film

Kalózok - A kétballábas banda

  • Szabó Ádám
  • 2012. június 30.

Film

Kalózkapitány, a kalózkapitány igazi matinéhős: szerencsétlen, de azért még szerethető, bohókás, manírokkal teli, és épp jóság-gonoszság határmezsgyéjén araszol, nem tudva, merre lépjen; bizonyára a végére megoldódik ez a probléma, bár aligha várhatunk sok meglepetést egy olyan filmtől, melynek címében a kétballábas szó szerepel.

Az év kalóza díjért versengene, de mivel Bambi még épp beelőzné gazságban és romlottságban, más taktikát választ: papagájként tartott dodóját egy Charles Darwin nevű fura emberrel tudományos konferenciára cipeli, hátha ott kaszál, és akkor már igazi kalóz lesz.

Kalózok az a fajta animációs film, amiben gyakran vágnak kupán embereket, sőt az a fajta, amiben ez poén gyanánt egy jeleneten belül többször megismétlődik. Protézisek vágódnak az asztalra, Anglia királynője rossz nindzsaként harcol, és szinte minden létező evidencia-poént elsütnek.

Ugyanakkor a Kalózok az a fajta mese, amelynek gyurmatechnikája akció közben szép és látványos - még ha a 3D teljesen fölösleges is -, és amelynek alkotóihoz olyan mozik köthetők, mint a Csibefutam vagy az Oscar-díjas Wallace és Gromit film. Ezektől ugyan messze van, mint óvodai gyurma a plasztikbombától, de a rokonság szemmel látható. A rendezők próbáltak egyensúlyt teremteni a gyerekeknek szánt és felnőtteknek is emészthető poénok között, de a végeredmény felemásra sikerült: a sztori egyszerű, kicsik által is könnyen követhető, ám kissé unalmas, az olcsó gegek pedig kissé túlsúlyba kerültek az igazán nevettető viccekkel szemben. A nagyobbak nem igazán tudnak mit kezdeni a hasraeséses részekkel, a gyerekeknek meg fogalmuk sincs, mi a poén Darwinban, Teslában meg az evolúciós-majmos viccekben. Így a kiugró filmélmény ezúttal mindkét csoportnak elmarad, ám az akciók meg ez az egész komolytalan kalózkodás mégis lekötik az embert.

Forgalmazza az InterCom


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.